Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Laserapa

Medlem
Jag söker en producent/gård/ etc. You get it!

Tillhör väst trots att vi befinner oss i öst.
I ett landskap med gröna snitslade linjer tar vi oss fram
Väl på plats finner vi en av de mest berömda förkortningarna i väst
och det vi lever för väldigt långt bort i öst. Vill vi veta mer exakt var vi är
får vi be den amerikanska delstaten Virginia ihop med en fluffig hundras till hjälp
Jag vet inget om våra vänner är religiösa, men att högre makter skyddar deras vin
råder det inga tvivel om. Så i skydd av högre makter får vi fram vårt glimmrande vin
Vin är gott, och tar vi bort en har vi allt under kontroll.


Lite långsökt kanske kan tyckas. Det ska vara svårt! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag söker en producent/gård/ etc. You get it!

Tillhör väst trots att vi befinner oss i öst.
I ett landskap med gröna snitslade linjer tar vi oss fram
Väl på plats finner vi en av de mest berömda förkortningarna i väst
och det vi lever för väldigt långt bort i öst. Vill vi veta mer exakt var vi är
får vi be den amerikanska delstaten Virginia ihop med en fluffig hundras till hjälp
Jag vet inget om våra vänner är religiösa, men att högre makter skyddar deras vin
råder det inga tvivel om. Så i skydd av högre makter får vi fram vårt glimmrande vin
Vin är gott, och tar vi bort en har vi allt under kontroll.


Lite långsökt kanske kan tyckas. Det ska vara svårt! :)
Jag tänker på Israel, längre än så kommer jag inte...
 

Laserapa

Medlem
Lite ledtrådar! Som sagt, allt tycker jag personligen make sense, men det är lite långsökt ibland á la 10p På Spåret
Är själv ganska uppspelt! Älskar när man känner att man ha fått lov att vara lite fyndig, så man vill inget hellre än att avslöja svaret :D

Tillhör väst trots att vi befinner oss i öst.
(Landet)
I ett landskap med gröna snitslade linjer tar vi oss fram (Landet)
Väl på plats hos producenten finner vi en av de mest berömda förkortningarna i väst (En väldigt närliggande vinmakare)
och det vi lever för väldigt långt bort i öst. (Landet)
Vill vi veta mer exakt var vi är
får vi be den amerikanska delstaten Virginia ihop med en fluffig hundras till hjälp
(Distrikt/Område)
Jag vet inget om våra vänner är religiösa, men att högre makter skyddar deras vin
råder det inga tvivel om.
(Producenten/Karaktäristisk flaska/Etikett)
Så i skydd av högre makter får vi fram vårt glimmrande vin (Producent/Etiketter/Område)
Vin är gott, och tar vi bort eN har vi allt under kontroll.
(Producent, knäcker man den här får man svaret rakt av)
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
får vi be den amerikanska delstaten Virginia ihop med en fluffig hundras till hjälp (Distrikt/Område)
Jag vet inget om våra vänner är religiösa, men att högre makter skyddar deras vin
råder det inga tvivel om.
(Producenten/Karaktäristisk flaska/Etikett)
Virginia = VA i förkortning.
Vacqueyras? CdP flaskor har ju påvens nycklar, långsökt jag vet men det är allt jag har just nu.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Kom just på att Vacqueyras också har nycklarna på flaskorna så det är inte helt fel kanske trots allt.
 

Laserapa

Medlem
Virginia = VA i förkortning.
Vacqueyras? CdP flaskor har ju påvens nycklar, långsökt jag vet men det är allt jag har just nu.

Är ganska så imponerad måste jag säga. Du har helt rätt att min tanke med Virginia är VA, sen är det de där med en speciell hundras som heter något...Lägger du till hundrasens första stavelse efter VA får du fram området. Inte stavningsenligt men snarlikt uttalsmässigt. Du behöver inte vara orolig för att tänka långsökt, kan säga att många av mina ledtrådar är just långsökta :)

I typ Israel?

Nej tyvärr, Matlen :)
 

Laserapa

Medlem
Vatikanstaten?

Är ledsen Matlen! Kanske borde förklara landets ledtrådar så ni iallafall får landet? Börjar bli lite orolig att den här producenten kanske inte är superkänd för den stora massan. Även om producenten ganska så känd :)
 

Laserapa

Medlem
Tillhör väst trots att vi befinner oss i öst. |-Vi är i Österrike. Landet tillhör västvärlden eller väst kort & gott. men som sagt, Österrike. Distriktet är också, om jag minns rätt, Österrikes västligaste.
I ett landskap med gröna snitslade linjer tar vi oss fram |-Gröna linjer, ville få er att tänka åt grûner veltliner hållet, är medveten om den riktigt låga nivån på den här hehe! Snitslade=Snits,Schnitz=Schnitzel :)
Väl på plats hos producenten finner vi en av de mest berömda förkortningarna i väst (En väldigt närliggande vinmakare)
och det vi lever för väldigt långt bort i öst. |-Landet- ca 8 mil öster ut ligger Wien=Vin så klart! :D
Vill vi veta mer exakt var vi är år vi be den amerikanska delstaten Virginia ihop med en fluffig hundras till hjälp |-Som thunberg var inne på förkortas Virginia VA och en väldigt fluffig och söt hundras är Chow chow. VA-Chow=Wachau med lite egen vilja :)

Jag vet inget om våra vänner är religiösa, men att högre makter skyddar deras vin
råder det inga tvivel om.
(Producenten/Karaktäristisk flaska/Etikett)
Så i skydd av högre makter får vi fram vårt glimmrande vin (Producent/Etiketter/Område)
Vin är gott, och tar vi bort eN har vi allt under kontroll.
(Producent, knäcker man den här får man svaret rakt av)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Distrikt=Wachau
Vinmakare=Weingut Knoll
image.jpg
 

Laserapa

Medlem
Bra jobbat Matlen!! :D:D
WG_E_Knoll_Etikett.JPG

Tillhör väst trots att vi befinner oss i öst. |-Vi är i Österrike. Landet tillhör västvärlden eller väst kort & gott. men som sagt, Österrike. Distriktet är också, om jag minns rätt, Österrikes västligaste.
I ett landskap med gröna snitslade linjer tar vi oss fram |-Gröna linjer, ville få er att tänka åt grûner veltliner hållet, är medveten om den riktigt låga nivån på den här hehe! Snitslade=Snits,Schnitz=Schnitzel :)
Väl på plats hos producenten finner vi en av de mest berömda förkortningarna i väst (|-Världskända F.X Pichler ett stenkast västerut, FX är även en förkortning på en av världens största tv-kanalerer, Fox.
och det vi lever för väldigt långt bort i öst. |-Landet- ca 8 mil öster ut ligger Wien=Vin så klart! :D
Vill vi veta mer exakt var vi är år vi be den amerikanska delstaten Virginia ihop med en fluffig hundras till hjälp |-Som thunberg var inne på förkortas Virginia VA och en väldigt fluffig och söt hundras är Chow chow. VA-Chow=Wachau med lite egen vilja :)

Jag vet inget om våra vänner är religiösa, men att högre makter skyddar deras vin
råder det inga tvivel om.
(|-Fina etiketter som föreställer vinmakarnas beskyddare Sankt Urban.
Så i skydd av högre makter får vi fram vårt glimmrande vin (Sankt Urban. Smaragd glimmrar och är den högsta kvalitetsbeteckningen. Likaså glimmrar Smaragdödlan i solljus, sigillet föreställer delvis just denna ödla.
Vin är gott, och tar vi bort eN har vi allt under kontroll.
(|-Vin gott, Wein-gut. Tar vi bort N ur Knoll, då får vi Koll :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bra jobbat Matlen!! :D:D
Visa bifogad bild 1551
Tillhör väst trots att vi befinner oss i öst. |-Vi är i Österrike. Landet tillhör västvärlden eller väst kort & gott. men som sagt, Österrike. Distriktet är också, om jag minns rätt, Österrikes västligaste.
I ett landskap med gröna snitslade linjer tar vi oss fram |-Gröna linjer, ville få er att tänka åt grûner veltliner hållet, är medveten om den riktigt låga nivån på den här hehe! Snitslade=Snits,Schnitz=Schnitzel :)
Väl på plats hos producenten finner vi en av de mest berömda förkortningarna i väst (|-Världskända F.X Pichler ett stenkast västerut, FX är även en förkortning på en av världens största tv-kanalerer, Fox.
och det vi lever för väldigt långt bort i öst. |-Landet- ca 8 mil öster ut ligger Wien=Vin så klart! :D
Vill vi veta mer exakt var vi är år vi be den amerikanska delstaten Virginia ihop med en fluffig hundras till hjälp |-Som thunberg var inne på förkortas Virginia VA och en väldigt fluffig och söt hundras är Chow chow. VA-Chow=Wachau med lite egen vilja :)

Jag vet inget om våra vänner är religiösa, men att högre makter skyddar deras vin
råder det inga tvivel om.
(|-Fina etiketter som föreställer vinmakarnas beskyddare Sankt Urban.
Så i skydd av högre makter får vi fram vårt glimmrande vin (Sankt Urban. Smaragd glimmrar och är den högsta kvalitetsbeteckningen. Likaså glimmrar Smaragdödlan i solljus, sigillet föreställer delvis just denna ödla.
Vin är gott, och tar vi bort eN har vi allt under kontroll.
(|-Vin gott, Wein-gut. Tar vi bort N ur Knoll, då får vi Koll :)
Väldigt välgjord rebus, det är bara vi som är lite kassa. Jag antar att det är min tur, men om någon har en fråga redo så är det bara att köra på. Det kan ta ett tag för mig nämligen...:oops:
 

vininfo.nu

Medlem
image.jpg
Bonny Doon Vineyard Le Cigare Volant, Central Coast, USA.

Visserligen står det Est. 1983 på etiketten, men första årgången kan ju vara 1984...
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    25,4 KB · Visningar: 198
Toppen