Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Det är så underbart att veta att det i alla fall är två människor i den här världen som inte arbetar och som kan grotta ner i diffusa vindruvor i Loire.

Jag önskar att jag kunde ;D
 
SV: Vinquizz

du ska se mina nävar....

ser ut som en j-a slaktare... plockat moreller, kärnat ur - kallar du det inte att slita.... ;)

sitter ute i blekingesolen. konstigt den skiner nästan alltid ;)
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Krug skrev:
Det är så underbart att veta att det i alla fall är två människor i den här världen som inte arbetar och som kan grotta ner i diffusa vindruvor i Loire.

Jag önskar att jag kunde ;D

Vi var till bärsgården idag. Gnugg, gnugg, gnugg, gnugg (mina händer, ditt skinn) ;D
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Vinosapien skrev:
Du vet naturligtvis att Grolleau endast används till roséviner ;)

En anledning så god som någon att hålla sig borta. Jag blev dock nyficken på Arneis så jag var förbi en italiensk vinbutik och plockade upp en granat. Det är ju väldigt nyligen (2006?) som de fick sin DOCG. Återkommer.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Vi var till bärsgården idag. Gnugg, gnugg, gnugg, gnugg (mina händer, ditt skinn) ;D

Gnugga skinn?

Dearie me!
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Ok, vi drar vidare.

Vad heter den minsta AOC:n (ganska lätt om man tänker rätt).

Svårare:

Vad heter den minsta AVA:n?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Ok, vi drar vidare.

Vad heter den minsta AOC:n (ganska lätt om man tänker rätt).

Svårare:

Vad heter den minsta AVA:n?

Hejvilda gissningar!

På A: säger vi Analsex och på B: *tihi* Kärlek.

Skämt åsido, jag har itne den blekaste, men man kan ju alltid gissa

le Clos och Cole Ranch (den sistnämnda har jag vaga minnen av att det kan stämma)
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Cole Ranch sitter. 76,5 ha skriver vi på den.

Le Clos är inte en så tokig gissning. Spinn vidare där...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Då kanske man kan anta att det är någon av följande ;D

Blanchots, Bougros, vaudesir, Valmur, Preuses och Grenoilles. Inte för att jag har en aning om så är fallet så tycker jag att Bougros låter minst!
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Ok, ledtråd till ledtråden. Fokusera (spinn vidare) på ordet Clos inte läget Les Clos (blev lite lurad där av att du skrivit le och inte les, trodde det var en vild chansning)...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Ok, ledtråd till ledtråden. Fokusera (spinn vidare) på ordet Clos inte läget Les Clos (blev lite lurad där av att du skrivit le och inte les, trodde det var en vild chansning)...

Ah. Tricky!

Château Grillet eller vad den heter där i Condrieu är ju en liten jävel vet jag.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Vinosapien skrev:
La Romanée är på en knapp hektar.
Kan det vara denna lilla jordplätt du är ute och far efter...

Där satt den. 0,84 ha närmare bestämt. La Romanée-Conti är också en egen AOC men den är en riktig jätte på 1,8 ha. R-C ligger granne med R, i stort sett rakt öster om R. R är en monopole som ägs av Château de Vosne-Romanée.

När det gäller Krugs chansningar kring Grand Cru-lägena i Chablis så kan man lägga till att de säljs under en gemensam AOC som heter just Chablis Grand Cru. Det minsta läget bland dessa är Grenouilles på 9,4 ha, så det är långt större även om den hade sålts som egen AOC. Minst är annars pseudoläget La Moutonne som vi frågat om tidigare på 2,4 ha.
 
SV: Vinquizz

JJ Christoffel Erben är en klassisk Mosel-producent.
Guuuben är numera till åren kommen och har valt att inte själv stå för vinmakeriet - hans viner släpps dock
fortfarande på egen etikett.
Frågan lyder således: Vilken producent hjälper Erben att förse oss Rieslingälskare med hans viner?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Jag hoppas att det är Bodegas Vinartis, kvalitetsproducent av Gredos. Vi har ju precis i Aftonbladet - nyheter för förståndshandikappade - fått läsa att billiga viner är bättre än dyra viner så det vore ett steg i rätt riktning.
 
Toppen