Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Det kan vara flera olika saker.

- Tyskt vin sålt på svarta börsen.

- Tyskt vin framställt av en vinbonde med svåra problem med den personliga hygienen.

- (Pinot) Meunier.
 
SV: Vinquizz

då plockar vi fram premier cru-vinerna.

tror att det du far efter är s.k. lieux-dits i några premier-cru-vingårdar.

l'Homme Mort ligger t ex i Fourchaume..
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Jag ger rätt för det.

Samtliga fyra nämnda namn indikerar de fyra lägen som Fourchaume är indelad i. Dessa lägen är också Premier Cru. En vinodlare kan alltså välja att använda antingen "samlingsnamnet" Fourchaume eller om han vill indikera mer exakt var i Fourchaume som vinet kommer ifrån så kan han använda något av de fyra som ursprungsbetäckning. Det är inte alla "huvudlägen" som är uppdelade i mindre plättar.
 
SV: Vinquizz

Ny vecka - ny fråga....

Som vi alla känner till framställs Champagne på Chardonnay, Pinot Noir och Pinot Meunier. I olika konstellationer naturligtvis.

Men de flesta känner kanske inte till att det faktiskt fortfarande finns andra druvsorter i odlingarna som fortfarande är tillåtna.
Nämn två av dessa.
 
SV: Vinquizz

Rätt igen!!
Även Fromenteau finns forfarande kvar i vissa gamla odlingar och får därmed vara med i
Champagnespelet.

Din tur.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Jag undrar om inte Gamay också får vara med på andrafiolen i Champagne.

Vad heter Mouton-Rothschilds vita vinare?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Jag undrar om inte Gamay också får vara med på andrafiolen i Champagne.

Vad heter Mouton-Rothschilds vita vinare?
d'Agel poppar in i huvudet av någon anledning. Kan det stämma?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Eller var det d'Arche?

Fan, nu blir jag förvirrad! En av dem är en sauternes och den andra kan vara muttans vita... d'Arche låter mer flådigt så jag ändrar till det!
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

"d'Ar" är rätt. Men sedan ska det vara lite andra bokstäver både före och efter.

Ledtråd. Det finns en känd La Tour-variant i Paris som är en restaurang.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

anders skrev:
Jag ger rätt för det.

Samtliga fyra nämnda namn indikerar de fyra lägen som Fourchaume är indelad i. Dessa lägen är också Premier Cru. En vinodlare kan alltså välja att använda antingen "samlingsnamnet" Fourchaume eller om han vill indikera mer exakt var i Fourchaume som vinet kommer ifrån så kan han använda något av de fyra som ursprungsbetäckning. Det är inte alla "huvudlägen" som är uppdelade i mindre plättar.

För att förtydliga/korrigera mig. Fourchaume är även ett mindre läge inom Fourchaume. Läget Fourchaume byggs alltså av FEM lägen totalt. Är druvan odlad på plätten som heter Fourchaume så har man inget annat val än att kalla det Fourchaume.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Den vita vinaren var tydligen avsevärt svårare än jag trodde. Är det för att samtliga Bordeaux-freaks har tagit semester?

I alla fall heter vinaren Aile d'Argent - silvervinge. Namnet kommer från en barnbok som den gamle baronen hittade på för dottern Philippine och sedemera skrev ner under sin fångenskap hos nassarna. Boken handlar om en hjältemodig tepanna vid namn Aile d'Argent. Vinet säljs som AOC Bordeaux eftersom det inte finns någon annan klassning för vitt vin i Medoc.

Vi tar en ny fråga.

I Frankrike finns det två områden där man enligt lag måste skörda för hand. Vilka?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Vi kan säga som så att det rör två områden med varsin övergripande AOC. Om jag inte tar helt fel så är det väl så att det är AOC-bestämmelserna som utgör "lagstiftningen". Inom dessa övergripande AOC finns det även mer "detaljerade" (hårdare) AOC men jag är alltså på jakt efter de övergripande områdena. Mycket kända områden som används i dagligt tal.
 
Toppen