Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

SV: Vinquizz

visste väl att det fanns tydliga kvalitetslikheter mellan dessa klassisk områden ;)

alsace-producenten zind-humbrecht för ett vitt vin som heter zind. klassas endast som vin de table. varför?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
"d'Ar" är rätt. Men sedan ska det vara lite andra bokstäver både före och efter.

Ledtråd. Det finns en känd La Tour-variant i Paris som är en restaurang.

d'Argent? Nåväl, var bara tvungen...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinquizz

anders skrev:
Vad är druvsorten Ramisco mest känd för?

Antar att du syftar på Colares nu. Att däremot druvsorten skulle vara resistent mot phylloxera är dock nys, lusfan fixade inte de lokala sandbankarna.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Japp, vad jag var på jakt efter var just att den odlas oympad på grund av att lusen inte trivs. Min tanke var att krångla till frågan lite och i stället för att ställa den klassiska frågan om en vinregion där man kör oympat så tog jag druvsorten istället. Myson har överläge.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinquizz

anders skrev:
Japp, vad jag var på jakt efter var just att den odlas oympad på grund av att lusen inte trivs. Min tanke var att krångla till frågan lite och i stället för att ställa den klassiska frågan om en vinregion där man kör oympat så tog jag druvsorten istället. Myson har överläge.

Tar en busenkel en då:

Vilken är den enda vita Grand Cru i Côte de Nuits?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Tilläggas kan att det faktiskt är tillåtet med Pinot Gris och Pinot Liébault i alla Grand Cru lägen som jag kollade (jag orkade inte gå igenom samtliga för att se om det fanns undantag). Det hade varit något det att se ett pressmeddelande från DRC att de nu kommer att plantera om en del av Romanee-Conti för att ta in Pinot Gris!

Nu är det dock så att Pinot Noir måste fortfarande dominera för vinet ska vara rött enligt AOC, max 15% vita druvor var siffran jag hittade.

Vad gäller Musigny så är det väl bara Domaine Comte Georges de Vogüé som gör vitt tror jag.

I alla fall så kommer här en ny fråga. Lite kalenderbiteri kanske men, men...

I vilket land kan man hitta en kvalitetsbeteckning som förkortas DOCC-CIB, hur ska man tolka den här beteckningen (alltså inte skriva ut ordet för varje bokstav utan mer vad det är för typ av vin), samt ett (tidigare?) känt exempel på ett just sådant vin.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Jag ser mellan fingrarna att du inte nämnt att CIB indikerar att det rör sig om ett botrytiserat vin. Eftersom vi har folk här med dragning till de östeuropeiska brudarna så kan det ju vara på sin plats att kunna briljera på rumänska, DOCC-CIB står för Vinuri cu Denumire de Origine Controlatã si trepte de Calitate - Cules la Innobilarea Boabelor tror jag. Man kan notera att det finns vissa likheter med italienska och rumänska kommer inte från den slaviska språkstammen utan den romanska (latin i botten).

Cotnari var då det begav sig lika stort och berömt som tokajer. Liten kul anekdot kan läsas här http://www.drvino.com/2007/09/30/wine-or-gold-liquid-assets-from-romania/

Vino har nu jobbet att klura ut en fråga och helst ett korrekt svar därtill.
 
SV: Vinquizz

Danmark har ju sitt öl, sina fotbollshuliganer, sin rotvälska, sina dopade cyklister och numera även hyfsat gångbara viner.
Faktum är att landet stoltserar med fyra regioner/appellationer - jag vill naturligtvis veta vilka dessa är.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinquizz

Vinosapien skrev:
Danmark har ju sitt öl, sina fotbollshuliganer, sin rotvälska, sina dopade cyklister och numera även hyfsat gångbara viner.
Faktum är att landet stoltserar med fyra regioner/appellationer - jag vill naturligtvis veta vilka dessa är.

Tuborg, Carlsberg, Faxe och Harboe :D
Det är öl man häller i röd karamellfärg i :D

Nja, skämt åsido läste jag om någon fyr som odlade vin på Bornholm, så jag kan väl tänka mig att det är en av dem, men sedan går jag bet. Det tarvas nog en herr Larsson för att du ska fåsvar på den frågan.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinquizz

anders skrev:
Å fasen, de gör alltså mousserande viner där. Ja, klimatmässigt stämmer det ju in.

Ber härmed att understryka att det rörde sig om ironi, annars åker väl Krug med sin berömda faiblesse för dansk fulöl dit och frågar efter mousserande Hof Röd :D
 
Toppen