Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinquizz

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinquizz

anders skrev:
Kan det vara så enkelt att de följer områdesnamnen? Bornholm, Själland, Jylland, Fyn.

Apropå dansk fulöl så hade min bror i sin ägo en 1700-talsstadga över renhetslagarna från 1500-talet. Där stod klart och tydligt att om någon tillverkade öl med andra råvaror än malt, humle, jäst och vatten skulle vederbörande offentligt lida spöstraff.

Det betyder att om någon vid denna tid tillverkat Hof hade han/hon legat risigt till...

Jag kunde för mitt inre se de råvaropuritanska bödlarna Anders och undertecknad i våra tidigare liv stå på ett podium med rottingar näven och gissla en fulölstillverkare under tiden pöbeln högg upp hans öltunnor med yxa så innehållet rann ut på gatan och en stackars dåtida Krug stod i publiken iklädd svart kappa och betraktade sin favoritölleverantörs fall med tårfyllda ögon...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vinquizz

anders skrev:
Den kom direkt.

Vi kan fortsätta på samma tema då.

Inte bara de bästa vingårdarna i Bourgogne, utan även i övriga Frankrike, Europa, USA och hela den övriga då kända vinvärlden kom ut 1816 som "Topografi över världens viner".

Vem är fransmnnen från Bourgogne som låg bakom detta verk?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Myson slog effektivt ihjäl tråden med sin gamla litterturhistoria. Jag provade att googla på titlen och fick noll träffar. Du får skriva in svaret vid tillfälle.

Jag ställer en annan fråga så länge.

Chateauneuf-du-Pape var 1954 det första vinodlingsområde som uttryckligen förbjöd för en viss teknisk apparatur, vilken?
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Det var väldigt vad någon har energi så här på en måndag. Kan jag anta att sökandet utfördes i hängmattan? Eller är det bara ännu tråkigare än vanligt på kneget? :D
 

Elvis

Medlem
SV: Vinquizz

anders skrev:
Kan jag anta att sökandet utfördes i hängmattan? Eller är det bara ännu tråkigare än vanligt på kneget? :D

Regnet öser ner utanför fönstret, det är tyst som i graven här på kontoret. Allt jag var tvungen att göra idag var avklarat redan halv elva i förmiddags. Vad annat kan man då hitta på? ;)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

Ja, det har väl gått lite stå i den här tråden, men då vi nu är tillbaka från våra respektive sommarnöjen så är det kanske på sin plats att dra igång denna stimulerande tråd igen.

Vad hände 1869?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Mahatma Gandhi föddes.

Se där. Det var vinrelaterat så att det smällde om det.

Låt mig, för ingenjörns' skull, refrasera: Vad hände i vinvärlden 1869?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Johann Strauss d.y. komponerar "Wein, Weib und Gesang" (Vin, kvinnor och sång) Tillräckligt nära? ;D

Njae, inte riktigt. DRC grundas var svaret jag letade efter de här gången.

Men du kan få ställa en annan fråga om du vill.
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Det hade nog behövts en ledtråd eller två innan vi hade knäckt den. Men eftersom du slänger bollen i mitt knä så upprepar jag min fråga från tidigare.

Chateauneuf-du-Pape var 1954 det första vinodlingsområde som uttryckligen förbjöd för en viss teknisk apparatur, vilken?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Det hade nog behövts en ledtråd eller två innan vi hade knäckt den. Men eftersom du slänger bollen i mitt knä så upprepar jag min fråga från tidigare.

Chateauneuf-du-Pape var 1954 det första vinodlingsområde som uttryckligen förbjöd för en viss teknisk apparatur, vilken?

Kan det vara flygande tefat?

EDIT: Eller kanske mer specifikt, Flygande Cigarrer, le Cigar Volant...
 

anders

Medlem
SV: Vinquizz

Jajemän. Jag vet inte om de hade stora problem med detta i just Ch9Pape eller om man bara beslöt sig för att vara proaktiva. :D

Krug tar nästa.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vinquizz

anders skrev:
Jajemän. Jag vet inte om de hade stora problem med detta i just Ch9Pape eller om man bara beslöt sig för att vara proaktiva. :D

Krug tar nästa.

Jag borde ha plockat detta tidigare faktiskt, men jag hade för mig att det var 1959 som de förbjöd tefaten. Men, men... Sent skall man komma på svaret! Mig veterligen så har inga druvor sabbats av jymdvarelser, men det är kanske en bonde eller två som fått en analprobe...

Ny fråga: Vad menas med Estufa?
 
Toppen