Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinreferenser i filmer & TV-serier

Mexikanaren

Medlem
Kändes som att denna typen av tråd saknades då det allt som oftast dyker upp lite viner i populärkulturen!

Ett av de stora exemplen på senare tid har t.ex varit DRC som dök upp i Squid Game.

Något jag personligen tyckte var lite extra roligt var att vinet får spela en så stor roll som det ändå gör i ett specifikt avsnitt av den nya serien Last of Us.
Vill inte spoila något för den som inte har sett serien alternativt ligger efter med avsnitten så vill inte säga för mycket runt omkring men "if you know you know" så att säga.

1675096395996.png


Som en fotnot så kan det vara värt att påpeka att tråden bör hållas så spoiler-free som möjligt!
 

katho27

Medlem
Kul tråd - har i detta fall inte info utan söker svar:
I avsnitt 8 av säsong 3 Succession (avsnittsnamn: Chiantishire) dricks ett vin som väcker ett starkt begär, inte minst pga djupet i färgen. Jag kan inte avkoda etiketten, och har för liten erfarenhet av (då troligtvis?) Chianti för att gissa. Vinet spelar en roll mellan ca. minut 30 och 36.
 

matage

Medlem
Jag sitter och kollar igenom alla avsnitt av House MD igen och nu senast i SE7E16 skvalpar det runt en uppdrucken Pommery Royal på golvet i Gregs hotellrum till tonerna av Peter Gabriels version av My Body is a Cage (vilket för övrigt är en GRYM version av den låten).
Iofs är flaskan en ren prop och inget som bidrar till handlingen.
 

Martinski

Medlem
Kändes som att denna typen av tråd saknades då det allt som oftast dyker upp lite viner i populärkulturen!

Ett av de stora exemplen på senare tid har t.ex varit DRC som dök upp i Squid Game.

Något jag personligen tyckte var lite extra roligt var att vinet får spela en så stor roll som det ändå gör i ett specifikt avsnitt av den nya serien Last of Us.
Vill inte spoila något för den som inte har sett serien alternativt ligger efter med avsnitten så vill inte säga för mycket runt omkring men "if you know you know" så att säga.

Visa bifogad bild 28320

Som en fotnot så kan det vara värt att påpeka att tråden bör hållas så spoiler-free som möjligt!

När jag kände igen Louis Jadot etiketten trodde jag först det var en röd bourgogne. O att det var en vanlig miss .. men såg sen att det faktiskt är en Beaujolais från Louis Jadot, trodde inte först de hade en sån.
 

JonasBo

Medlem
När jag kände igen Louis Jadot etiketten trodde jag först det var en röd bourgogne. O att det var en vanlig miss .. men såg sen att det faktiskt är en Beaujolais från Louis Jadot, trodde inte först de hade en sån.
Tekniskt sett ligger Beaujolais i Bourgogne, hehe. But see your point.
 

MarkusJ

Medlem
Kul tråd - har i detta fall inte info utan söker svar:
I avsnitt 8 av säsong 3 Succession (avsnittsnamn: Chiantishire) dricks ett vin som väcker ett starkt begär, inte minst pga djupet i färgen. Jag kan inte avkoda etiketten, och har för liten erfarenhet av (då troligtvis?) Chianti för att gissa. Vinet spelar en roll mellan ca. minut 30 och 36.
På tal om Succession (snart dags för s04!), "you should hyper-decant your wines"!
 

Thirsty

Smygnykterist
Skön intervju med GW. Enligt egen utsago 6000 flaskor i källaren plus 1000 flaskor sprit. Gillar mängden Vermut det ska vara i drinken. :D

 

Håkan

Medlem
I Umberto Ecos "Begravningsplatsen i Prag" dricks det hejdlöst med bra viner, i princip enbart Bordeaux och Borgogne. Väldigt läsvärd bok. Skulle bli dyrt med vinrekvisita om den någonsin filmatiseras.
 
Toppen