Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinsafari i Miami, Los Angeles och Las Vegas 2014

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Troligtvis hade det varit svårt att dra runt, men samtidigt, en billig lokal utanför centrala delar, lite som Ullared, dit vinnördar kan vallfärda. Jag tror nog att det skulle kunna funka faktiskt och gå rejält med vinst.

Om ingen har sagt det innan på forumet: Vad faan har vi för nytta av monopolet?

Se, jag kan också underdriva. ;)
YAAAAAA! HOOOO!!!
Ullared ges möjligheten att utmana Konsum/Lidl och deras förmodade vattennutspädningar av druvjuiceutspädningar av kvalitetsutspädningar...


Vartåthän tror DU att denna Werlden är på väg åt?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vet inte riktigt, men stormarknadsmodell för kvalitetsvin tror jag på. Stora lager och låga priser för de som vill bunkra upp sin vinkällare. När det vankas vardag och möjlighet att plocka upp en trevlig flaska vin runt hörnet så passar mindre entusiastbutiker bra. Den dag det blir lagligt möjligt alltså, men möjligen kommer målgruppen för roligt vin vara så liten på många håll att det aldrig slutar att vara en dröm, i alla fall utanför Sveriges största städer.

Storhandel a la Ullared passar nog det svenska lynnet bra dock. ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har för övrigt landat i Las Vegas precis nu. Bor på Rio ett par nätter och sedan på Cosmopolitan den resterande semestern.

Skall finnas en trevlig vinbar här på Rio. Återkommer med rapport.
 

Martin Berggren

Bad santa
Har för övrigt landat i Las Vegas precis nu. Bor på Rio ett par nätter och sedan på Cosmopolitan den resterande semestern.

Skall finnas en trevlig vinbar här på Rio. Återkommer med rapport.

Dessutom har du en fascinerande vinlista på thaikrogen Lotus of Siam. Käket är också kanon. Läget är väl inte optimalt men det glömmer du så fort du satt dig till bords. Ägaren är Riesling-fantast!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Vinbaren The Wine Cellar på Rio besökt under gårdagen. Mycket trevliga lokaler och relativt stort utbud både på glas men även på flaska. 15 % rabatt vid ta-med-köp, vilket är löjligt ovärt. Lite för mycket turisthak över stället tyvärr. Inga genuina vinfantaster i baren och generellt trista varumärkesviner, även om många såklart är bra. Jag vill ju dock testa något nytt, vilket kändes svårt. En herrans massa flighter erbjöds, med ett par plonkvin, samt ett par kvalitetsvin i de flesta, gärna med en medioker fransos som referens mot jänkarna som är klart mest i fokus.

Själv körde jag ett Napa-Cab-race, med fyra viner, vilket kostade mig smått horribla 50 $. Kan inte riktigt rekommendera stället för oss vinnördar. Bäst valuta får man nog om man tar in en flaska från deras hyfsade vinlista och njuter av den trevliga lokalen ihop med lite enklare tilltugg. Det var helt tomt, vilket kan vara positivt om man gillar privacy. ;)

image.jpg


2012 Twenty Rows Cabernet Sauvignon
Enkelt med massiv söt frukt som drar åt svarta vinbär och blåbär. Mycket ek med rostad karaktär. Inslag av lakrits, russin och gummi. Restsöt med medel på det mesta i munnen. En crowd pleaser.

Visst slinker det ner utan problem, men det är ett vin utan ambitioner. (83p)

2011 Conn Creek Cabernet Sauvignon
Lite åt det slankare hållet med lingonris, omogna blåbär, rabarber och vanilj. Drar lite åt CF i stilen med sin medelfylliga kropp och aningen grönstjälkiga ton. Bra läskande syra i lättdrucken stil. Hyfsade tanniner.

Ett enkelt vin med vissa ambitioner. Trevligt vardagsvin. (87p)

2009 Heitz Cellar Cabernet Sauvignon
Svarta vinbär, läder, stall och plommon visar sig direkt. Efter ett tag tittar även lite tobak, vanilj och mängder med blyerts förbi. Ganska komplext och trevligt med riktigt bra intensitet och syra. Fylligt och balanserat.

Riktigt gott och kvällens vinnare. Trots detta så blir det enbart (90p).

2009 Silver Oak Cabernet Sauvignon Alexander Valley
Kvällens dyraste vin. Tjockt och intensivt med massiv fatkaraktär som överskuggar det mesta i fruktväg. Smörkola, målarlåda, mörka plommon och tobak hittas direkt, därefter händer inte mycket mer. Outvecklat är min slutsats. Rejäla tanniner med bra längd och intensitet.

Lite småtrist att dricka nu, men det finns klart potential. I dagsläget blir det ändå (89p).

image.jpg

Lite dyr ost- och charktallrik. Smakade helt ok, dock...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Lite middag på Búzios Seafood Restaurang på Rio. En semi-fin restaurang. Vi körde en huvudrätt enbart; portionerna är ju så stora att det vanligtvis inte behövs mer. Tog in en flaska Petite Sirah från Napa Valley av något bättre slag. Ett passande vin till en rejäl köttbit som stekts lite lagom blodig, skulle det visa sig.

image.jpg

Typiskt USA - knappt någon färg, dessutom utan sås. Smakade gott på ett rustikt sätt, men knappast någon fine dining. Bra köttkvalitet dock. Sauterade champinjoner, Filet Mignon och vitlökskryddat mos...

image.jpg


2010 Stags Leap Petite Sirah Napa Valley
Massivt och tätt mörkt vin. Rustikt utan direkt elegans, men på ett bra sätt och grymt passande till en rustik köttbit. Björnbär, svarta vinbär och mörka bittra körsbär bjuder upp till dans vid första sniffen. Fat, ceder, soja och rejäla doser av stendamm möter upp efter en stund tillsammans med lite kakao och lakritsrot. Viss komplexitet således. Massiva tanniner som river på bra, inte som Sangrantino, men ändå rejält. Mycket bra koncentration och syra.

Detta tog mig lite på sängen, klart bättre än förväntat. Kanske lite anonymt på något vis (hur skall PS smaka?), men jag drar ändå till med (91p). Maten var god, men mest för att ingredienserna i sig levererade. Mat och vin passade perfekt denna afton. Restaurangen får godkänt.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Middag på Martorano's på Rio igår. Lite nattklubbskänsla med hög popmusik och blinkande lampor. Helt ok mat, med italienskt tema. För mig blev det lite Filet Mignon igen, då kött ofta är bra i USA och jag blev inte besviken denna gång heller. Lite härlig Barbaresco på det så slinker det mesta ner förvisso. :)

image.jpg

Nattklubb eller restaurang? En lyckad kombination för den som vill fylla magen med lite hyfsad mat och rimligt prissatt vin...

image.jpg

Som vanligt - pisstråkig presentation, men gott...

image.jpg


2008 Azienda Monsordo Bernardina "Ceretto" Barbaresco Asij
Ganska fullmatad Nebbiolo med mycket fat, ceder och mörk koncentrerad körsbärsfrukt med drag av rårörda tranbär. Inte överdrivet komplext och nyanserat i aromen, men utöver ovan hittas även potpurri, tjära och målarfärg. I munnen visar det sin styrka med otroligt bra intensitet, syra och längd med härliga drag av krita och en aning elektrisk metallkänsla som sitter kvar i evigheter.

Så in i bomben gott och lite av en befrielse efter alla amerikanska viner (som har varit riktigt bra emellanåt, men generellt väldigt mjuka i jämförelse). Stramt och uppfriskande. Minuset med detta är lite bristande komplexitet, vilket drar ner betyget ett snäpp, men (91p) skall det ha i alla fall. :)

Checkade för övrigt in på Cosmopolitan idag. Utsikten och den sanslöst lyxiga hörnsviten med mer än tio meter balkong rakt ovanför strippen går i alla fall inte att klaga på. Längtar till kvällen när det blir lite kul ljus också. ;)

image.jpg
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Middag på Martorano's på Rio igår. Lite nattklubbskänsla med hög popmusik och blinkande lampor. Helt ok mat, med italienskt tema. För mig blev det lite Filet Mignon igen, då kött ofta är bra i USA och jag blev inte besviken denna gång heller. Lite härlig Barbaresco på det så slinker det mesta ner förvisso. :)

Visa bifogad bild 1900
Nattklubb eller restaurang? En lyckad kombination för den som vill fylla magen med lite hyfsad mat och rimligt prissatt vin...

Visa bifogad bild 1899
Som vanligt - pisstråkig presentation, men gott...

Visa bifogad bild 1901

2008 Azienda Monsordo Bernardina "Ceretto" Barbaresco Asij
Ganska fullmatad Nebbiolo med mycket fat, ceder och mörk koncentrerad körsbärsfrukt med drag av rårörda tranbär. Inte överdrivet komplext och nyanserat i aromen, men utöver ovan hittas även potpurri, tjära och målarfärg. I munnen visar det sin styrka med otroligt bra intensitet, syra och längd med härliga drag av krita och en aning elektrisk metallkänsla som sitter kvar i evigheter.

Så in i bomben gott och lite av en befrielse efter alla amerikanska viner (som har varit riktigt bra emellanåt, men generellt väldigt mjuka i jämförelse). Stramt och uppfriskande. Minuset med detta är lite bristande komplexitet, vilket drar ner betyget ett snäpp, men (91p) skall det ha i alla fall. :)

Checkade för övrigt in på Cosmopolitan idag. Utsikten och den sanslöst lyxiga hörnsviten med mer än tio meter balkong rakt ovanför strippen går i alla fall inte att klaga på. Längtar till kvällen när det blir lite kul ljus också. ;)

Visa bifogad bild 1903
Låter väldigt trevligt alltihopa! Men är chockerad av hur horribla matpresentationerna är på restaurangerna och delvis maten (men säger du att det är gott så är det givetvis gott). Vem serverar burkmorötter och brocolli på det viset på restaurang? Och sista bilden ser ju ut som något jag fick serverat som barn på 90-talet!

Som du säger, tur att det smakar gott :D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Låter väldigt trevligt alltihopa! Men är chockerad av hur horribla matpresentationerna är på restaurangerna och delvis maten (men säger du att det är gott så är det givetvis gott). Vem serverar burkmorötter och brocolli på det viset på restaurang? Och sista bilden ser ju ut som något jag fick serverat som barn på 90-talet!

Som du säger, tur att det smakar gott :D
Ja, verkligen förfärliga presentationer. Liknar den bruna maten från gamla Swärje. Det slår mig också att tom jag kan komponera mer attraktivt...

Men, då amerikaner verkar mäta njutningsgraden mot köttbitens vikt, så... Kulturskillnader :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ja, verkligen förfärliga presentationer. Liknar den bruna maten från gamla Swärje. Det slår mig också att tom jag kan komponera mer attraktivt...

Men, då amerikaner verkar mäta njutningsgraden mot köttbitens vikt, så... Kulturskillnader :)
Låter väldigt trevligt alltihopa! Men är chockerad av hur horribla matpresentationerna är på restaurangerna och delvis maten (men säger du att det är gott så är det givetvis gott). Vem serverar burkmorötter och brocolli på det viset på restaurang? Och sista bilden ser ju ut som något jag fick serverat som barn på 90-talet!

Som du säger, tur att det smakar gott :D
Det är inte heller några stjärnrestauranger vi pratar om, men visst är det horribelt presenterat. :D

Får se om vi får för oss att besöka någon riktig fine dining. Kostar ju en hel del här, klart dyrare än hemma. Lägger hellre pengarna på schysst vin. Har tyvärr konstaterat att den ENDA hyfsade vinbutiken på strippen (Double Helix) har lagt ner. Kvar finns enbart deras vinbar, men nu enbart med halvtrist standardsortiment. ;)

image.jpg


Vet dock lite affärer strax utanför som skall besökas snarast. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg


Kväll på hotellbalkongen med världens trevligaste utsikt. Riktigt högklassig hämtpizza, vi pratar fettdrypande och god pepperonipizza deluxe. Rödvinets bästa kompis, allt som behövs finns där; fett, ost, chark, bröd och lite kryddig tomatsås.

image.jpg


En osannolik uppsättning vin blev det. En svulstig Shiraz från Australien och en rejält slank Pinot Noir från Oregon (nästintill rosé färgmässigt). Rödvinernas motpoler således och visst tusan funkar båda utmärkt till en svulstig pizza även om den svulstiga shirazen var klart bäst med all frukt och "sötma". Ingen direkt överraskning alltså. PN-vinet bidrog dock med mer kompletterande drag med sin slanka kropp och friska syra.

2011 Argyle Pinot Noir Reserve
Rejält slankt och finstämt med återhållen frukt. Hittar främst röda bär åt hallon och lingon samt aningen bergamott (Earl Grey), peppar, lagerblad och lufttorkad skinka. I munnen känns det oerhört lätt och mineraliskt (stendamm) med krispig syra. Lite kort och "vattnigt" med obefintlig tanninstruktur.

Svårbedömt vin. Kvalitetsvin utan tvekan men aningen för lätt enligt mina smaklökar. (87p)

2012 Mollydooker Shiraz Blue Eyed Boy
Svulstig fruktbomb med rejäla kärlekshandtag och extra allt, inte minst alkohol (16,5 %). Trots dessa attribut så hanterar vinet sin kropp väl; lite som en aningen för muskulös 10-kampare.

Massiv söt blå frukt med blåbär, plommon och ngt borttappat björnbär. Gröna drag åt mynta hittas också tillsammans med lakrits, hårdrostad ek och lite fikonmarmelad. Superkoncentrerat i munnen med mjuka tanniner och bra syra. Rejäl längd med förvånansvärt lite eldighet (men visst tusan är det eldigt) med tanke på alkoholhalten.

Riktigt välgjord men anonym fruktbomb. Saknar lite personlighet, men passade bra denna kväll. Ett kvalitetsvin utan tvekan, men inget för den som är känslig för rejäl frukt och alkohol i nivå med portvin. (90p)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är inte heller några stjärnrestauranger vi pratar om, men visst är det horribelt presenterat. :D

Får se om vi får för oss att besöka någon riktig fine dining. Kostar ju en hel del här, klart dyrare än hemma. Lägger hellre pengarna på schysst vin. Har tyvärr konstaterat att den ENDA hyfsade vinbutiken på strippen (Double Helix) har lagt ner. Kvar finns enbart deras vinbar, men nu enbart med halvtrist standardsortiment. ;)

Visa bifogad bild 1904

Vet dock lite affärer strax utanför som skall besökas snarast. :)
Du menar alltså att Las Vegas skulle få det bättre om de franchisar SB?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Du menar alltså att Las Vegas skulle få det bättre om de franchisar SB?
Vinutbudet (fine wines) på strippen (bortsett från restaurangerna) är avsevärt sämre än SB:s vinkällarbutiker utan tvekan. Trist men sant. :(

Tur att det finns lite butiker en bit utanför strippen där det går att hitta lite kul. Ska iväg på upptäcktsfärd just nu...;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vinutbudet (fine wines) på strippen (bortsett från restaurangerna) är avsevärt sämre än SB:s vinkällarbutiker utan tvekan. Trist men sant. :(

Tur att det finns lite butiker en bit utanför strippen där det går att hitta lite kul. Ska iväg på upptäcktsfärd just nu...;)
Phiew!
Var rädd att platsen där det, enligt ryktet, varje år säljs dubbla årsproduktionen Chateau Petrus skulle vara lika onyanserat som alla SB:s butiker i Sveriges mindre städer och hålor...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Hittade en hyfsad vinbutik någorlunda nära strippen till slut. Strax utanför mer exakt, Wholemart närmare bestämt. Utbud som en mindre SB-butik, dessutom en hel del vin redan betygsatta så man slipper att undra hur bra man tycker vinerna är. En hel hylla med viner "över 90 poäng", enligt vem framgår inte. :D

image.jpg
 
Toppen