gece
Man vänjer sig.
Chefen fick nys på att jag var vinintresserad (kanske för att jag babblar oavbrutet om det så fort jag får chansen?) och övertalade mig att hålla en vinprovning. Har aldrig hållit i en provning förr, men hur svårt kan det vara... Tänkte ta vitt vin eftersom jag har bäst koll på det, och skulle gärna ta emot tips och synpunkter på min planering, och framför allt hjälp att fylla i luckorna med vilka viner jag ska ta med.
Förutsättningar:
FLIGHT 1 - "DRUVKARAKTÄR"

</wall-of-text>
Förutsättningar:
- Budgeten är max 200:- per skalle så vinerna bör nog ligga i spannet 100-200:-.
- Vinerna ska finnas på Bolaget (av inköpstekniska skäl), BS är OK.
- Deltagarna kan inte mycket alls om vin, men jag tror att de flesta av dem har en liten finsmakare någonstans inom sig.
- Inga slamkrypare eller eländesgrejer för att sätta dit folk, vi vill uppmuntra dem att dricka bra vin!
FLIGHT 1 - "DRUVKARAKTÄR"
- CHARDONNAY - Chablis kanske, oavsett vilket ska det vara kliniskt rent från ek. Har väldigt dålig koll på just Chablis men som jag minns det ska det vara en 2010a eller 2012a för att bli riktig Chablis-känsla, visst är 2011 lite mjäkigare?
- RIESLING - en torr men fruktig tysk, kanske? Återigen har jag dålig koll här och tar ödmjukt emot tips.
- SAUVIGNON BLANC - någon kiwi får det bli, troligen Clos Henri.
- EKIGT - någon välekad chardonnay för att kontrastera mot den förhoppningsvis superrena Chablisen. Finns många tips i en nylig tråd men om någon känner att de har ett riktigt fläskigt och härligt ekmonster i rätt prisklass, shoot!
- OXIDATIVT - en kategori som hittades på enkom för att peta in Tissot Sélection Arbois som representerar en stil jag är ganska säker på att väldigt få i sällskapet har provat.
- SÖTT - tänkte ta nåt som innehåller sauvignon blanc eftersom de nässliga tonerna inte brukar vara speciellt framträdande i söta varianter så vi återigen får en kontrast till en tidigare representant för druvan. Château Menota kanske, eller kanske Casillero del Diablo Late Harvest Sauvignon Blanc så vi får besöka Sydamerika också?
</wall-of-text>