Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vintips till nybörjarprovning, vitt vin

Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
Tack för en trevlig rapport. Kanske borde även jag prova på lite Jura? Har knappt druckit någon, och jag ser mig själv som vinnörd. :eek:
Det tycker jag, jag tror du skulle gilla't! Jag såg i idag-dricker-vi-tråden att du gillade Viña Tondonia GR Blanco, det här är lite samma kategori i min hjärna (om du tänker dig att VT hade snabbmognat på tre år istället för tjugotre) - en härlig oxidativ mognad tillsammans med en kraftfull syra.

Det är inga inställsamma grejer, men de viner jag druckit från Tissot är klockrena, Arbois Sélection är bra, La Mailloche är ännu bättre, ser fram emot att dricka min flaska av deras Vin Jaune om 20-30 år. Nästa gång de släpper nåt på bolaget ska jag köpa på mig så mycket att "köpstopp" bara är förnamnet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det tycker jag, jag tror du skulle gilla't! Jag såg i idag-dricker-vi-tråden att du gillade Viña Tondonia GR Blanco, det här är lite samma kategori i min hjärna (om du tänker dig att VT hade snabbmognat på tre år istället för tjugotre) - en härlig oxidativ mognad tillsammans med en kraftfull syra.

Det är inga inställsamma grejer, men de viner jag druckit från Tissot är klockrena, Arbois Sélection är bra, La Mailloche är ännu bättre, ser fram emot att dricka min flaska av deras Vin Jaune om 20-30 år. Nästa gång de släpper nåt på bolaget ska jag köpa på mig så mycket att "köpstopp" bara är förnamnet.
Jo, den vita Riojan gillade jag skarpt även om jag tog den för en Riesling...:oops: Det grämer mig fortfarande. Skall testa ditt tips vid tillfälle. Har inga problem med oxidation. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Det tycker jag, jag tror du skulle gilla't! Jag såg i idag-dricker-vi-tråden att du gillade Viña Tondonia GR Blanco, det här är lite samma kategori i min hjärna (om du tänker dig att VT hade snabbmognat på tre år istället för tjugotre) - en härlig oxidativ mognad tillsammans med en kraftfull syra.

Tyckte inte det fanns många likheter mellan VT GR Bianco 91 och de oxiderade Juravinerna jag har druckit. VT påminde för mig betydligt mer om tyngre vit Bourgogne, med tydlig fatkaraktär och ganska fyllig kropp fast med riktigt bra syra och fräschhet.

Har på senaste tiden inte börjat få svårt för medvetet oxiderade vita viner, men det är ingen tvekan om att man får ruskigt bra kvalitet för pengarna i Jura, och Sherry för den delen.
 
Toppen