Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinträffar i Malmö?

Vinocognito

Medlem
Hej,
Jag har blivit ombedd av @Karin att anmäla att även hon är intresserad av framtida provningar i Malmöregionen!
Adamanko, kan du lägga til henne i mailgruppen?
 
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Då laddar vi för tredje vinträffen i Malmötrakten. Vi är åtta anmälda (fullt hus) men är du intresserad av framtida träffar hojta till så lägger jag in dig i mejlkonversationen.
 

Skaggs

Medlem
Är du också intresserad av BYOB i Skåne så hojta till så blir du tillagd i en grupp där inbjudan och upplägg diskuteras.

Igår blev det en BYOB i Simrishamn och @Mats Petri @Daniel A @Vinocognito och @David Nilsson och undertecknad deltog.
Jag hoppas också på lite trevliga noter, mina är lika slarviga som vanligt, men favoriterna var nog: 3, 4, 9 och 12 så här i efterhand.
Jag tyckte att alla vinerna levererade bra och låg nära varandra poängmässigt. Tror uppställningen såg ut ungefär så här:

MOUSSERANDE
1. Eric Isselée Millésimé 2012 (finns misstankar om att det är ett äldre vin)
2. Paul Bara Millésimé 2006
3. Janison Baradon Toulette 2004
4. Jose Michel Pere Houdart MV (vin från -71, 75, 76, 82, 84 och 20% 2012)

VITT
5. Gut Oggau Weiss 2016
6. Leitz Rudesheimer Berg Rottland 2011
7. Bernard-Bonin Bourgogne Blanc 2013

RÖTT
8. Jean-Max Roger Sancerre Vielles Vignes 2012
9. Telmo Rodriguez As Caborcas 2013
10. Terre del Barolo Castello Riserva 2008
11. Francois Villard Reflet Saint Joseph 2014
12. Domaine Charvin Chateauneuf du Pape 2015
5C8519A0-DD4C-4793-A1F0-C669031BFE72.jpeg E85543A6-AFEB-4B3C-BD4C-4A4C38724DE9.jpeg 1F031F64-1DD1-4514-A4EC-40206701A081.jpeg
 
Last edited:
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Är du också intresserad av BYOB i Skåne så hojta till så blir du tillagd i en grupp där inbjudan och upplägg diskuteras.

Igår blev det en BYOB i Simrishamn och @Mats Petri @Daniel A @Vinocognito och @David Nilsson och undertecknad deltog.
Jag hoppas också på lite trevliga noter, mina är lika slarviga som vanligt, men favoriterna var nog: 3, 4, 9 och 12 så här i efterhand.
Jag tyckte att alla vinerna levererade bra och låg nära varandra poängmässigt. Tror uppställningen såg ut ungefär så här:

MOUSSERANDE
1. Eric Isselée Millésimé 2012 (finns misstankar om att det är ett äldre vin)
2. Paul Bara Millésimé 2006
3. Janison Baradon Toulette 2004
4. Jose Michel Pere Houdart MV (vin från -71, 75, 76, 82, 84 och 20% 2012)

VITT
5. Gut Oggau Weiss 2016
6. Leitz Rudesheimer Berg Rottland 2011
7. Bernard-Bonin Bourgogne Blanc 2013

RÖTT
8. Jean-Max Roger Sancerre Vielles Vignes 2012
9. Telmo Rodriguez As Caborcas 2013
10. Terre del Barolo Castello Riserva 2008
11. Francois Villard Reflet Saint Joseph 2014
12. Domaine Charvin Chateauneuf du Pape 2015
Hade varit kul att se dina noter om nian. Trevligt att det här rullar på. :)
 

Mats Petri

Österlen
Igår blev det en BYOB i Simrishamn och @Mats Petri @Daniel A @Vinocognito och @David Nilsson och undertecknad deltog.
Jag hoppas också på lite trevliga noter, mina är lika slarviga som vanligt, men favoriterna var nog: 3, 4, 9 och 12 så här i efterhand.
Jag tyckte att alla vinerna levererade bra och låg nära varandra poängmässigt.
Eftersom smaknoter inte är min starkaste sida och jag dessutom starkt misstänker att @Daniel A kommer att leverera sedvanligt poetiska sådana så nöjer jag mig följande personliga reflektioner:
Intressantaste vin: #3 2004 Janison Baradon Toulette, tänk tidig Selosse i oxidativ stil och lägg på dubbla extra-allt och du har detta vin som omöjligt kan lämna någon oberörd. Ett vin som ALLA har synpunkter på. ;)
Svåraste blindvin: #8 2012 Jean-Max Roger Sancerre Vielles Vignes, ett vin på Pinot Noir där jag var ute och cyklade i oländig terräng vad gäller druva. :confused: Hade ingen aning om att PN kan ha så tuffa tanniner. Kanske var det mer stjälkar än druvor?
Smaskigaste vin: #6 2011 Leitz Rudesheimer Berg Rottland, eftersom jag är torsk på riesling och det dessutom var mitt eget vin. :rolleyes: Ett gyllene kraftpaket med som med ålderns rätt ståtade med smak och doft av en präktig cykelverkstad.
Personlig favorit: #11 2014 Francois Villard Reflet Saint Joseph, välgjord och seriös nordrhônare som trots sin ungdom levererade en robust och sammansatt smakupplevelse. :)
Tack, @Skaggs för arret!
 
Toppen