Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vouvray, någon?

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
tänkte starta en tråd om de är nån intresserad av de härligt fylliga chenin vinerna från Vouvray appelationen i Loire.

Själv har jag börjat smaka mig igenom nästan hela sortimentet av min favoritproducent; CLOS NAUDIN eller rättare sagt Phillipe Foreau
Jag är barnsligt förtjust i hans smått magiska mousserande viner enligt traditionella metoden!
 

chambertin

Medlem
SV: Vouvray, någon?

johan1279 skrev:
tänkte starta en tråd om de är nån intresserad av de härligt fylliga chenin vinerna från Vouvray appelationen i Loire.

Själv har jag börjat smaka mig igenom nästan hela sortimentet av min favoritproducent; CLOS NAUDIN eller rättare sagt Phillipe Foreau
Jag är barnsligt förtjust i hans smått magiska mousserande viner enligt traditionella metoden!
Jo det låter intressant Johan. Har extremt liten erfarenhet av Chenin i allmänhet och Vouvray i synnerhet.

Skriv gärna lite mer om vinerna du har provat. Det är alltid kul att läsa och framför allt från människor som har lite passion för det dom gillar.
Var får du tag på Clos Naudin förresten (hittar inte den på SS) ?

De torra viner jag smakat kan räknas på ena handens fingrar. Domaine du Closel (Savennières) känner jag till ganska väl men sen är det stopp.
Spenderade några månader i Frankrike (Le Mans) som praktikant för länge sedan och var då flera gånger i Loire på helgerna men det blev mest Anjou, Savennières och Quarts-de-Chaume då.
På den tiden var mousserande Vouvray liktydigt med ganska simpelt bubbel med ganska så stort avstånd till Champagne.
 

Konjären

Medlem
SV: Vouvray, någon?

Jag har chansat på ett par av de gamla Vouvray som passerat SB senaste året. Producenten Domaine Bourillon-Dorléans fanns med både 1969 (sec) och 1952 (demi-sec, tror jag...). Jag har testat en -69:a med åtminstone halvgott resultat (intressant, lite "unken" doft men också tropisk frukt, äpple/päron, mineral...), medan -52:an hade efterjäst i flaskan och var mousserande och heltrasigt....
 
Trådskapare
KockJohan

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Vouvray, någon?

chambertin skrev:
Jo det låter intressant Johan. Har extremt liten erfarenhet av Chenin i allmänhet och Vouvray i synnerhet.

Skriv gärna lite mer om vinerna du har provat. Det är alltid kul att läsa och framför allt från människor som har lite passion för det dom gillar.
Var får du tag på Clos Naudin förresten (hittar inte den på SS) ?

De torra viner jag smakat kan räknas på ena handens fingrar. Domaine du Closel (Savennières) känner jag till ganska väl men sen är det stopp.
Spenderade några månader i Frankrike (Le Mans) som praktikant för länge sedan och var då flera gånger i Loire på helgerna men det blev mest Anjou, Savennières och Quarts-de-Chaume då.
På den tiden var mousserande Vouvray liktydigt med ganska simpelt bubbel med ganska så stort avstånd till Champagne.

Ja jo Savennières är en av mina absoluta favoriter, men den kommunen är så otroligt liten, så den production är ytterst begränsad men har aldrig druckit nån Savennières jag inte gillat!
att jämföra de västerliga Savennières- chenin blanc vinerna med det som produceras endast ett par mil öster ut i Vouvray är verkligen det, mila kliv, ifrån varran det är så otroligt! otrligt stor skillnad...möjligtvis är jordmånen helt skillda. I sverige har det aldrig riktigt funnits några bra loire, enligt min mening, på systemet överhuvetaget...för om man väl kollar igenom sortimentet, vad finns lixom? samtliga appelationer finns inte änns ???

Jag jobbar med vin och har på så sätt fått kontakt med en fransk vinimportör som bla har ett gediget utbud av Vouvray viner..
för att dra ett sido spår måste jag bara få berätta om ett av mina favoriter bland Clos Naudin´s mousserande "Philippe Foreau´s Methode Traditionnelle 2002 Réserve"

att överhuvetaget göra årgångs pavor är ovanligt...men vad säger ni då om 60månaders lagring enligt "traditionella metoden"

Vid öppnandet av min första butelj blev jag helt förälskad och köpte genast på mig ett par för att lagra,

På doften möts man direkt av söta, bakade päron och ljusa äpplen. Här finner vi även toner av vita sommarblommor och tydlig acasiahonung
Men men i gommen härligt förförande smörig mousse från de spättssmå bubblorna. Här har vi en riktigt fyllig upplevese som rymmer jästig Brioch, varmaäpplen och honung en ihållande jästiga toner och en av vin världens läängsta finish. Så underbart fyllig....ja enligt min egna upplevelse då förståss

För mig är just Chenin en så spännande druva att man kan göra högklassiga torra mousserade viner och motsatsen helt magiska ädelrötade.

förresten kan man ladda upp bilder här..?
 
Toppen