Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vouvray Vielles Vignes la Coulée d´Argent Sec 2004

Öhman

Medlem
Vouvray Vielles Vignes la Coulée d´Argent Sec 2005
Medelstor doft med viss mognad, dominerad av gula mogna frukter, vanilj och smör.
Mycket fyllig, nästan fet, varm fruktighet, mango, avrundade syror.
Provades blint och jag fick intrycket av ett vin från varmt klimat(Australien/Kalifornien).
Var inte riktigt förtjust i vinet. Fick en lite kvalmig känsla.
MEN under timmarna som följde utvecklades vinet enormt i glaset. De syror jag uppfattat som avrundade, rentav låga, kickade igång på allvar och blev friska och höga. Doften utvecklades mot gröna, friska och örtiga toner(!) som nästan påminde om sauvignon blanc.
Ett enastående bra vin!

Detta var den andra riktigt stora vinupplevelsen av chenin blanc från Loire på kort tid. Tror att jag hittat en ny kärlek!
 
Toppen