Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 11 februari 2021

Om ni kör bredbandskollen så ser ni ungefär vad er svarstid är. Ni kan också välja ort där servern står. Min tid är ganska bra men inte så man ramlar av stolen, finns alltid något att förbättra. Svarstiden är alltså viktigare än mbits när det gäller något som SBs webblansering då volymen av data som sänds är låg.

upload_2021-2-11_18-34-51.png
 
med risk för att starta en folkstorm så tycker jag nog det verkar som om forumet har fått en hyggelig tilldelning av Raveneau... systemet verkar således funka ganska rimligt givet alla begränsningar? :rolleyes:

för egen del blev det favoriten Littorai där Thieriot dessutom trillade in till hundra kronor billigare för en förmodligen mycket bättre årgång (2018) än 2017 och 2016 [edit: som trots detta var magiska!] :)
 

Robbes

Medlem
Eller så finns servern i en bunker i Kullabygden? ;)
Man kan ju alltid hoppas ;)

lade om min klickstrategi idag, istf att satsa på dem med flest flaskor(som förmodligen många gör) så spetsade jag in mig på mellannivån med antal flaskor.
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Om ni kör bredbandskollen så ser ni ungefär vad er svarstid är. Ni kan också välja ort där servern står. Min tid är ganska bra men inte så man ramlar av stolen, finns alltid något att förbättra. Svarstiden är alltså viktigare än mbits när det gäller något som SBs webblansering då volymen av data som sänds är låg.

Visa bifogad bild 22211
Wow, jag betalar för 1000/1000 lina här i Umeå.. MEN kan finnas en anledning till att det gått så dåligt på sistone!
Screenshot 2021-02-11 at 19.33.21.png
 
Wow, jag betalar för 1000/1000 lina här i Umeå.. MEN kan finnas en anledning till att det gått så dåligt på sistone!
Visa bifogad bild 22212

Kanske ska brytas ut till en separat tråd.

Om du betalar för 1000/1000 så är det där riktigt dåligt (kommer till svarstid) vad gäller hastighet. Kör du wifi eller fast koppling. Om du kör fast koppling så blir du lurad helt enkelt.

För svarstid, samma, kör du wifi blir den oftast längre. Också, vilken stad valde du för server (kolla under avancerade inställningar)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Kanske ska brytas ut till en separat tråd.

Om du betalar för 1000/1000 så är det där riktigt dåligt (kommer till svarstid) vad gäller hastighet. Kör du wifi eller fast koppling. Om du kör fast koppling så blir du lurad helt enkelt.

För svarstid, samma, kör du wifi blir den oftast längre. Också, vilken stad valde du för server (kolla under avancerade inställningar)
Wifi. Har absolut ingen koll på dessa tekniska saker. Men släppen brukar gå bättre på kontoret så kör därifrån nästa gång!
Annars får man se det som att man spar pengar till framtida släpp :D
 

Ulfieman

Medlem
Det är också viktigt att ha rätt utrustning i form av en snabb router hemma. Många sitter på "snabba" uppkopplingar men har en förlegad router som inte har tillräcklig Throughput WAN-LAN för att kunna utnyttja kapaciteten man köper.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Wow, jag betalar för 1000/1000 lina här i Umeå.. MEN kan finnas en anledning till att det gått så dåligt på sistone!
Visa bifogad bild 22212
Då kan jag trösta dig med mina siffror just nu, från en 50 Mb-uppkoppling som ingår i brf-avgiften, sedan körd via en kompakt liten router två rum bort:
Skärmavbild 2021-02-12 kl. 13.21.32.png

Vi kan väl säga att detta är en IT-lösning som gör det ganska lätt att upprätthålla köpstoppet i samband med webblanseringar. ;)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Då kan jag trösta dig med mina siffror just nu, från en 50 Mb-uppkoppling som ingår i brf-avgiften, sedan körd via en kompakt liten router två rum bort:
Visa bifogad bild 22215
Vi kan väl säga att detta är en IT-lösning som gör det ganska lätt att upprätthålla köpstoppet i samband med webblanseringar. ;)
Ser lite ut som din uppkoppling är stenhjulet 200 f.k helt plötsligt! ;)
 

Foodcoma

Medlem
Kan trösta alla med dåligt internet att jag har riktigt uselt internet hemma och ändå lyckats få en massa kul viner på websläpp så verkar som systemet inte helt delar ut vin baserat på internetuppkoppling. Min lina är 40 / 10 med kass svarsrate och en trådlös router på det..
 

stevie22002

Medlem
Kan trösta alla med dåligt internet att jag har riktigt uselt internet hemma och ändå lyckats få en massa kul viner på websläpp så verkar som systemet inte helt delar ut vin baserat på internetuppkoppling. Min lina är 40 / 10 med kass svarsrate och en trådlös router på det..

Ja, känns mest som att man ska ha lite tur ibland. Detta var faktiskt enda gången någonsin för mej som jag bommade det jag vill ha, då jag har en bra snabb uppkoppling och laserfingrar ;)

En tröst i mörkret är att nästa ”must have” denna månad (Comtes bdb 2008) släpps i 600 flaskor. Då ska man banne mej iaf kunna knipa en :)
 

Thirsty

Smygnykterist
Ja, känns mest som att man ska ha lite tur ibland. Detta var faktiskt enda gången någonsin för mej som jag bommade det jag vill ha, då jag har en bra snabb uppkoppling och laserfingrar ;)

En tröst i mörkret är att nästa ”must have” denna månad (Comtes bdb 2008) släpps i 600 flaskor. Då ska man banne mej iaf kunna knipa en :)
Comtes går ju om inte annat att beställa hem närsom i valfri mängd till lägre pris. Dock missas ju då känslan av att ha vunnit på lotto när en beställning går igenom. :D
 
Toppen