Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 11 mars 2021

Ganska spot-on måste jag säga då min klocka precis slog 20 sekunder över när de 600 flaskorna var borta.

Bra internationellt pris och eftertraktat vin. Många som använder sig av kollegor , vänner , familj etc. Blev ett gäng som kommer avnjutas i familjen. Ett av de viner som man verkligen vill ha och i det här fallet via Systembolaget.
 

matage

Medlem
Jag lyckades knipa två Tondonia men en sak slog mig.. Nu var det länge sen jag hängde på websläppen men jag klickade frenetiskt i rutan för att försöka skriva in en "2'a" i antal medan jag såg saldot störtdyka innan jag i ren panik klickade på "boka" 2 ggr och då fick två flaskor.
Är det meningen att det ska funka så?
Isåfall är ju UI under all kritik (vilket jag tyckt ändå....)
 
Jag lyckades knipa två Tondonia men en sak slog mig.. Nu var det länge sen jag hängde på websläppen men jag klickade frenetiskt i rutan för att försöka skriva in en "2'a" i antal medan jag såg saldot störtdyka innan jag i ren panik klickade på "boka" 2 ggr och då fick två flaskor.
Är det meningen att det ska funka så?
Isåfall är ju UI under all kritik (vilket jag tyckt ändå....)

Det problemet började för ett par veckor sedan. Kan variera per produkt på samma sida och mellan maskiner. Jag och många andra har haft problemet. Rensade ut cache och cookies, löste det för mig, iallafall denna gång.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Är det någon som druckit Clapes Cornas och renaissance och kan jämföra med någon annan Rhone producent? Kan Cornas mäta sig med tex Gugilas La la viner?
 

Nyllet

Medlem
Jag lyckades knipa två Tondonia men en sak slog mig.. Nu var det länge sen jag hängde på websläppen men jag klickade frenetiskt i rutan för att försöka skriva in en "2'a" i antal medan jag såg saldot störtdyka innan jag i ren panik klickade på "boka" 2 ggr och då fick två flaskor.
Är det meningen att det ska funka så?
Isåfall är ju UI under all kritik (vilket jag tyckt ändå....)

Jag är inte särskilt van med webbsläppen, men beställde Tondonia idag och uppfattade det som att man inte kunde skriva en siffra utan att det var en rullista med möjlighet att välja 1 eller 2. Kan problemet grunda sig i det?
 
Jag är inte särskilt van med webbsläppen, men beställde Tondonia idag och uppfattade det som att man inte kunde skriva en siffra utan att det var en rullista med möjlighet att välja 1 eller 2. Kan problemet grunda sig i det?
Det är rullistan som inte fungerar ibland. Felet är inte heller konsekvent, ibland går vissa viner att välja fler av men andra inte (där det ska gå att välja mer än en). Som jag skrev, för mig fungerade det efter jag rensat cache och cookies i browsern.
 
Om någon i Stockholmsregionen har bokat fler flaskor Tondonia än vad hen vill göra av med så säg till, så hjälper jag gärna till.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är det någon som druckit Clapes Cornas och renaissance och kan jämföra med någon annan Rhone producent? Kan Cornas mäta sig med tex Gugilas La la viner?
Clape är mycket mer traditionell än Guigal och använder inte alls lika mycket ek. Clape hölls väldigt högt av Rhône-fokuserade bedömare som Livingstone-Learmonth långt innan vinerna började få höga poäng av Parker.
LaLaerna är ju klart mer koncentrerade, mycket mer Parker och "dollargrin", men väldigt gott.
Har dock inte druckit någon av de senare årgångarna av Clape, för Cornas är generellt viner jag låter ligga.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Clape är mycket mer traditionell än Guigal och använder inte alls lika mycket ek. Clape hölls väldigt högt av Rhône-fokuserade bedömare som Livingstone-Learmonth långt innan vinerna började få höga poäng av Parker.
Har dock inte druckit någon av de senare årgångarna av Clape, för Cornas är generellt viner jag låter ligga.
Tack Tomas för utförligt svar. Detta är ju årgång 2018, hur står sig Rhone generellt i årgång 2018?
Planen är att låta Cornas få minst 10 år på rygg. Medans Renaissance känns som att den kan vara ok vid 2023.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tack Tomas för utförligt svar. Detta är ju årgång 2018, hur står sig Rhone generellt i årgång 2018?
Allt rött franskt 2018 är bra så vitt jag vet, och har en druvmogen profil. Har dock inte fyllt på med så mycket egna intryck av vinårgångar i pipelinen det senaste året... Så jag vet inte om 2018 är lika bra som 2015, som den borde kunna likna en del. Eventuellt har 2018 lite varmare profil än 2015, men jag tycker att N. Rhône brukar klara varma årgångar rätt bra.

Medans Renaissance känns som att den kan vara ok vid 2023.
Fem års ålder kan vara knepigt för en bra Syrah från Rhône. En enkel tumregel är att endera dricka dem tidigt (om man är lagd åt det hållet) eller vänta till de blivit minst åtta år. Det är förstås inte så att alla viner är nedstängda, stumma och intetsägande däremellan, men det finns en tendens att många av dem imponerar mindre efter några år än de gjorde som unga. Drickfönster med angivna årtal hos stora bedömare är oftast bara utformade med "drick från-drick till", men många Rhônefantaster tycker alltså annorlunda.
 

Martin F

Medlem
Tack Tomas för utförligt svar. Detta är ju årgång 2018, hur står sig Rhone generellt i årgång 2018?
Planen är att låta Cornas få minst 10 år på rygg. Medans Renaissance känns som att den kan vara ok vid 2023.
Många av de jag prövat från de lite enklare appellationerna/producenterna har varit lite syltiga och med låg syra. En del har spårat fullkomligt. Jaboulet släppte en Hermitage på 15,5% vilket är helt perverst.

Håller 2015 långt över 2018 hittills men ska bli intressant att pröva en del cote-rotie när de släpps om de hanterar värmen bättre. Vad jag förstår verkar producenterna vara väldigt nöjda med årgången men ofta handlar väl det mer om storleken på skörden...
 

Vingubben

Medlem
Plockade först hem ett par flaskor Elgy innan jag skulle klicka på Tondonian. Klickade säkert 10 ggr på grön knapp utan att det hände något. Tredje gången det händer, så det känns som att det är ett allmänt problem med sidan för websläpp.
 

LarsW

Medlem
Plockade först hem ett par flaskor Elgy innan jag skulle klicka på Tondonian. Klickade säkert 10 ggr på grön knapp utan att det hände något. Tredje gången det händer, så det känns som att det är ett allmänt problem med sidan för websläpp.
Hade samma problem.

Kollade några timmar senare och testade att klicka på den Berenauslesen som var kvar.
Kunde fortfarande inte ändra antal och boka-knappen fungerade bara när man tryckte på den yttersta kanten till höger av knappen.
Så det var inte att det var hög trafik vid öppningen av släppet.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Är ni väldigt förvånade över Systembolagets tekniska inkompetens när de inte ens lyckas lösa så att 1000-tal hamnar på samma rad i sökfunktionen? Eller att när man klicka på "visa mer" så åker man upp till toppen var och varannan gång?
 

jrick

Medlem
En ytterligare brist med webbsläppen är att man inte kan filtrera - helst vill man ju på samma sida ha bara det man är intresserad av, inte behöva scrolla.

Varit väldigt lite skrivande om Allemandflaskorna i det här släppet? Klickade hem en Reynard även om plånboken kommer gråta när jag hämtar ut den.
 
Toppen