Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 13 juni 2013

Old Sparky

Medlem
SV: Webblansering 13 juni 2013

vintomas skrev:
Nu är det dags för er som hade tur med DRC 2010:eek:rna - i morse eller tidigare - att fundera på om inte den bästa användningen av en flaska är att använda den till en gemensam provning med likasinnade. Jag har lagt upp en fundering som en egen tråd, eftersom den kanske inte riktigt hör hemma här.

http://www.finewines.se/ovrigt/drc-2010-byo/

Inte tur, planering och målmedvetenhet tack ;)
 

Keen

slan
SV: Webblansering 13 juni 2013

Magikern skrev:
Även för DRC Grand Cru? De vinet har väl länge legat lite i en klass för sig bland rödviner när det gäller efterfrågan i förhållande till produktion. De flesta vinfantaster har nog en provning av de bästa årgångarna av "peak maturity" DRC Grand Cru på listan över saker de ännu inte gjort i livet.

Som andra sagt, typ alla är Grand Cru. Och ja, finns priser i denna länk: http://www.wineberserkers.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=83733
 

Silenos

Medlem
SV: Webblansering 13 juni 2013

gbgpatrik skrev:
Jag klickade på clos vougeot mest för att det var det enda som man kunde klicka på... Något att ha? Bekräfta eller släppa?

Som syns på tilläggsraden "musigni", så ligger rankorna fint placerade i den ojämna vingården. Producenten har dock uselt rykte (ej testat personligen).
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Webblansering 13 juni 2013

Förresten, för att ha ett framtida arkiv över vad som lanserats när och till vilket pris, så kan det kanske vara lika bra att ha den här listan i tråden. Antal flaskor ur minnet.

Clos de Vougeot, Musigni Grand Cru, 2011, 795,00 - kvot 2 fl
Côte-Rôtie la Landonne, E Guigal, 2009, 2 995,00 - 40 fl, kvot 2 fl
Côte-Rôtie La Mouline, E Guigal, 2009, 2 995,00 - 40 fl, kvot 2 fl
Côte-Rôtie La Turque, E Guigal, 2009, 2 995,00 - 40 fl, kvot 2 fl
Échézeaux, DRC, 2010, 2 795,00 - 12 fl, kvot 1 fl
Ermitage Ex Voto Rouge, 2009, Rött vin, 2 595,00 - 18 fl, kvot 1 fl
La Tâche, DRC, 2010, 8 595,00 - 12 fl, kvot 1 fl
Octomore 10, Bruichladdich, Whisky, 1 695,00 - kvot 1 fl
Romanée-Conti, DRC, 2010, 34 850,00 - 4 fl, kvot 1 fl
Romanée-St-Vivant, DRC, 2010, 6 895,00 - 12 fl, kvot 1 fl
The Glenlivet Alpha, Whisky, 895,00 - kvot 1 fl
 

kayaker

Cyklist
SV: Webblansering 13 juni 2013

Detv fanns 300 flaskor Octomore. Jag blev förvånad att de gick åt så snabbt.
 

Mansverk

Medlem
SV: Webblansering 13 juni 2013

Angående systembolagets priser och rykten om direkt vidareförsäljning i utlandet så kanske man kan jämföra med auktionssajter som idealwine.com där till exempel Guigals Röda Hermitage Ex Voto 2007 går för 82 Euro på fastprisförsäljning (vita 2005 för 129 Euro) - om det nu var den som släpptes av SB (prisskillnaden gör mig misstänksam att jag missat något plus att på SBs släpp stod det tydligen Ermitage). Jag undrar i alla fall om SBs priser är så långt under priserna utanför - vore kul med en mer systematisk jämförelse (idén om SBs låga priser förfäktas ju av många - men jag har å andra sidan på en middag i Geneve hört en Norsk vinentusiast hävda att vinmonopolet har lägst priser o bäst utbud i världen).
 

moos

Medlem
SV: Webblansering 13 juni 2013

Mansverk skrev:
Angående systembolagets priser och rykten om direkt vidareförsäljning i utlandet så kanske man kan jämföra med auktionssajter som idealwine.com där till exempel Guigals Röda Hermitage Ex Voto 2007 går för 82 Euro på fastprisförsäljning (vita 2005 för 129 Euro) - om det nu var den som släpptes av SB (prisskillnaden gör mig misstänksam att jag missat något plus att på SBs släpp stod det tydligen Ermitage). Jag undrar i alla fall om SBs priser är så långt under priserna utanför - vore kul med en mer systematisk jämförelse (idén om SBs låga priser förfäktas ju av många - men jag har å andra sidan på en middag i Geneve hört en Norsk vinentusiast hävda att vinmonopolet har lägst priser o bäst utbud i världen).

Fördelen med Vinmonopolet och Systembolaget är att de inte blir påverkade av den fir marknaden. Priset i butiken är priset från grossist plus systembolagets fasta påslag. Så viner som är eftertraktade på marknaden som systembolaget och vinmonopolet köper in utan allt för många mellanhänder blir billigare men många viner i lägre prisklasser blir dyrare.
 

Mansverk

Medlem
SV: Webblansering 13 juni 2013

moos skrev:
Fördelen med Vinmonopolet och Systembolaget är att de inte blir påverkade av den fir marknaden. Priset i butiken är priset från grossist plus systembolagets fasta påslag. Så viner som är eftertraktade på marknaden som systembolaget och vinmonopolet köper in utan allt för många mellanhänder blir billigare men många viner i lägre prisklasser blir dyrare.

Det där resonemanget håller bara om priserna som producenterna och grossisterna kan få ut av SB tillfälligtvis går under vad de kan få ut av andra köpare. Om de stadigt vet att de kan få högre avkastning någon annanstans är det inte troligt att de släpper några större mängder till SB - allvarligt 4-40 flaskor för hela Sverige - är det köparen som bestämmer den mängden? Inte troligt med tanke på hur snabbt de gick åt. Eftersom SB är en bulkinköpare kan de säkert pressa priser av vissa producenter som då för närmats ensamrätt på den svenska marknaden - ta t.ex. Ch9dP Mont Redon som går att köpa på SB till ungefär samma pris som i Frankrike (ofta lägre i Sverige beroende på växelkursen) men som också levererar "en lastbil i veckan till SB" enligt vad som angavs när jag var där.

Jag är säker på att löftet om en större försäljning som spar transaktionskostnader eller några års stadig försäljning över konjunkturer, konkurrens och olika årgånger gör många producenter beredda att pruta ned priset till viss del men inte till den grad att man stadigt säljer sin produktion till långt under av vad man kan få ut på annat håll. Dessutom undrar jag om det verkligen är så värst många mellanhänder för stormarknader, cavister, restauranger osv ute i Europa. Snarare är det så att vinproducenter och grossister har mycket hårdare konkurrens utanför monopolländerna än vad de får om de lyckas bli upplockade av SB - sett från den synvinkeln kan det vara så att SB hjälper vissa producenter och grossister att hålla ett högre pris generellt sett till kvalitet än vad de skulle kunna annars. Ett annat pris som konsumenten i Sverige betalar är det lilla utbudet - inte bara i termer av antal flaskor utan främst i valmöjligheter. Så att SB och vinmonopolet skulle vara opåverkade av marknaden tro jag inte ett dyft på. Det är väl bara att jämföra med Danmark - är utbudet så mycket bättre och priserna så mycket lägre i Sverige än i Danmark när det gäller bättre viner?

Men åter till dessa små exklusiva släpp - min poäng är att det bör gå att jämföra SBs priser med marknadens via auktionssajter - och framför allt kan det visa vilken stadig tillgång till viner av alla typer det verkar finnas för den vinintresserade i andra länder trots att de inte har monopol typ SB och vinmonopolet.
 

moos

Medlem
SV: Webblansering 13 juni 2013

Jag trodde du pratade om typ DRC i släppet.. Där ser jag en viss skillnad på marknadspriset och systembolagets prislapp.

Annars går jag ut i från priset på vin jag är intresserad av i Europa kontra Norge (där jag bor) så har det alltid billigare i europa när det gäller vin i prisklass 150-350 nok.
 

Silenos

Medlem
SV: Webblansering 13 juni 2013

Mansverk skrev:
Det där resonemanget håller bara om priserna som producenterna och grossisterna kan få ut av SB tillfälligtvis går under vad de kan få ut av andra köpare. Om de stadigt vet att de kan få högre avkastning någon annanstans är det inte troligt att de släpper några större mängder till SB - allvarligt 4-40 flaskor för hela Sverige - är det köparen som bestämmer den mängden? Inte troligt med tanke på hur snabbt de gick åt.

Nej, resonemanget håller i några få fall till. Ett är när SB köpt vinet innan någon, mer eller mindre korpulent, vinjournalist hävt ur sig att just det vinet är görbra. Med le bordelais allt högre en primeurpriser så börjar den här situationen bli ovanlig. Men minns jag rätt var SB billiga på Pontet Canet 2010 t.ex. En annan är när producenten helt enkelt inte har skam i kroppen att ta ut de priser som marknaden senare sätter. T.ex. så kostade Roumiers Bonnes Mares 2010 1400NOK på vinmonopolet, det billigaste jag sett det för på andra ställen är runt 1000€. Fast den eurotusingen är priset på "eftermarknaden", har man en allokering hos en behörig importör i ett icke-monopolland så kostar det kanske likvärdig med polets pris. Men att hamna på sådana allokeringslistor när det gäller troféviner är inte så himla lätt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Webblansering 13 juni 2013

Silenos skrev:
har man en allokering hos en behörig importör i ett icke-monopolland så kostar det kanske likvärdig med polets pris. Men att hamna på sådana allokeringslistor när det gäller troféviner är inte så himla lätt.

Exakt, jämförelser mellan Wine-Searcher-pris och, numera, webblanseringspris slår fel. Allokeringspriser är i normafallet inte synliga på Wine-Sercher.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Webblansering 13 juni 2013

MD skrev:
15k för en pava rötjut är väl inte så mycket att fundera över?

Man kan ju få 336 apor för samma pris som en DRC Richebourg 1999!
 

sunqan

Vinös
SV: Webblansering 13 juni 2013

Och jag som just kommit på det ultimata svaret på frågan man får när nan vunnit 100000 på tv4as sommarkryss:

- vad ska du göra för pengarna?
- jag tänkte köpa en flaska vin!

Men man kanske skulle svara
-jag tänkte köpa 1008 apor.
Istället.

Skickat från min GT-I9100
 
Toppen