Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 19 april 2018

jrick

Medlem
Har ingen synpunkt på torrt eller sött i denna diskussion... men skillnaden mellan att defeniera vad man inte tycker om resp gillar är väl ganska 0 eller 1 (dikotomi, dvs allt måste höra till ena delen eller den andra). Vilket skulle betyda att det beror på hur man beskriver vad man gillar respektive inte gillar, dvs att beskriva vad man inte gillar har ingen definitionsmässig skillnad mot vad man gillar....;)

dvs om man vill definiera vad man gillar rep inte gillar kan det vara ganska mycket enklare att välja det ena framför det andra.... Det vet de flesta som jobbat med programmering...

Skulle jag själv välja hade det nog varit en icke gilla definition. Kanske de övriga på forumet är av annan åsikt?
Det jag säger är bara att om du ställer in sökkriterierna i en sökning på Systembolagets hemsida på så sätt att du plockar fram resultat som du inte vill köpa, hur vet du då vad du vill köpa? De resultaten är ju inte med i redovisningen. Så detta handlade bara om vad man kan söka på i katalogen. Jag håller med dig om att generellt är det lika viktigt att definiera vad man inte tycker om som vad man tycker om för att hamna rätt men då pratar vi inte längre om vad man kan söka på i boliskatalogen, så långt har de inte kommit ännu.
 

Bastardo

Medlem
Jag är på det sättet kanske lite speciell att jag gillar både torrt och sött, bara smaken känns behagligt och är i balans samt att man får inga hål i kinderna av bitande syra när man dricker vinet. ;)
Har hittat några viner som har bara ett par gram socker i sig och som ändå inte verkar kännas för syrliga. Så det finns antagligen någonting i vinet som gör att det smakar ändå lite fruktigt. Det ser man ofta i recensionerna. Provaren noterar en viss sötma fast vinet innehåller bara pyttelite socker.
 

sunqan

Vinös
Jag är på det sättet kanske lite speciell att jag gillar både torrt och sött, bara smaken känns behagligt och är i balans samt att man får inga hål i kinderna av bitande syra när man dricker vinet. ;)
Har hittat några viner som har bara ett par gram socker i sig och som ändå inte verkar kännas för syrliga. Så det finns antagligen någonting i vinet som gör att det smakar ändå lite fruktigt. Det ser man ofta i recensionerna. Provaren noterar en viss sötma fast vinet innehåller bara pyttelite socker.
Men det beror väl snarare på syranivå och alkoholhalt?
 

Bastardo

Medlem
Men det beror väl snarare på syranivå och alkoholhalt?
Du har säkert rätt, sunqan!
Hittade alla fall ett exempel där syran är rätt så högt för i det närmaste helt torrt vin: Dreissigacker Riesling Alte Reben 2016 där syramängden anges för hela 8,7 gram per liter enligt vinmonopolet.no/ Borde nästan beställa och prova, bara för att få veta var den befinner sig på min smakskala. :) Men det vinet är nog inte så passande för min ”lärjungar” inom vin.
Künstler Hochheimer Herrnberg Riesling trocken 2016 har ännu högre syra, men sockerhalten är ungefär det dubbla, så vinet borde inte uppfattas som alldeles för syrligt. Det är dessutom för stor skillnad i mätta värden, så någon av de kan inte vara helt korrekt. Det borde inte få vara skillnad på 1,6 gram i syramängden.
Har jämfört med norska och finska monopolet. Eller kan det verkligen vara möjligt att flaskvariation är så stor?
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Du har säkert rätt, sunqan!
Hittade alla fall ett exempel där syran är rätt så högt för ett i det närmaste helt torrt vin: Dreissigacker Riesling Alte Reben 2016 där syramängden anges för hela 8,7 gram per liter enligt vinmonopolet.no/ Borde nästan beställa och prova, bara för att få veta var den befinner sig på min smakskala. :) Men det vinet är nog inte så passande för min ”lärjungar” inom vin.
Jag drack det för en vecka sedan. Min upplevelse var att det var balanserat. Passade bra till sparris och hollandaise.
 
Toppen