Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 20251030

Vingubben

Medlem
Ångerblanketten funkar inte om man vill att flaskan skall gå vidare till någon som inte fått tilldelning, eller?

Jag har fått lite oväntade utgifter denna månaden så denna flaskan får jag tacka nej till tills vidare.:(
Jag hade mailat eller chattat med dom och sagt att jag inte vill ha flaskan. Dom vill ju inte sälja alkohol så jag gissar att dom fixar det. Annars är det som sagt bara att inte hämta ut den, så skickas den tillbaka till depån.

Trådskapare
V

Von Galtén

Medlem
Nu verkar det som den vita Tondonia Gran Reserva inte kommer släppas alls? Först blev den framflyttad till 20 november men nu är den borta helt och hållet

Hur går det där till egentligen? Importören sålde allt till HoReCa istället?

Swedish

Medlem
Nu verkar det som den vita Tondonia Gran Reserva inte kommer släppas alls? Först blev den framflyttad till 20 november men nu är den borta helt och hållet

Hur går det där till egentligen? Importören sålde allt till HoReCa istället?
"Myten om Rousseau-flaskorna"...:)
@vintomas minns du om sanningen kom fram till slut?

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
"Myten om Rousseau-flaskorna"...:)
@vintomas minns du om sanningen kom fram till slut?
Ååå, det var länge sedan! Jag blev tvungen att söka på forumet. Det var vid webblanseringen 9 oktober 2014 som fem olika Armand Rousseau i årgång 2011 skulle dyka upp: https://www.finewines.se/threads/webblansering-9-oktober-2014.3110/#post-69295

Två av dessa, bl.a. toppvinet Chambertin, togs därefter bort från lanseringen eftersom de försvunnit från lagret:

Vid detta tillfälle hade väl priserna på andrahandsmarknaden börjat gå upp på andrahandsmarknaden, medan "first line retail"/allokeringspriset lockade lite mer; vid den här lanseringen gällde 3523 kr för Chambertin. Några år senare ändrades detta rejält, och Chambertin 2015 respektive 2017 såldes för betydligt högre priser. Därefter tycks inte längre Armand Rousseau ha dykt upp på SB.

På efterföljande webblanseringar och även vid några finewines-provningar blev väl "vad hände med Rousseau-vinerna" och "Rousseau-tjuven" lite av ett skämt och samtalsämne: https://www.finewines.se/threads/webblansering-23-oktober-2014.3170

Själv har jag aldrig hört något annat om vad som hände med flaskorna än vad jag läste på finewines vid denna tid. De hamnade inte i min källare; där finns tyvärr inte en enda Armand Rousseau Chambertin. :( Jag hade glömt att det gällde 2011, det är en årgång där jag inte är så imponerad av de röda bourgognerna (en del har ju lite grönt i sig), även om jag vet andra som gillar dem för en stram och "mineralisk" stil.

Swedish

Medlem
Har för mig att vi pratade "enskilt" om det vid tillfällen. Har också för mig att det hände två år på raken.
Sen är också mitt minne som det är...:)

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har för mig att vi pratade "enskilt" om det vid tillfällen. Har också för mig att det hände två år på raken.
Sen är också mitt minne som det är...:)
Du kan säkert ha rätt, för jag vet hur mitt minne är, särskilt om det pratades om det vid en lång provning för 10-11 år sedan! :) Men jag minns mest "Rousseautjuven" som ett stående skämt när något annat ändrades i webblanseringarna. Kanske skulle man kolla lite närmare på de som nu är gripna för kuppen mot Louvren; kanske finns det Chambertinflaskor hemma hos dem?

Toppen