Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 22 april 2021

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Så, Willi Shafer kommer med följande under våren (importören hade inte uppgift om lanseringsdatum för Beerenauslesen men den ligger 29/4 enligt släpplistan, om det datumet stämmer har jag ingen info om),
Graacher Himmelreich Riesling Kabinett -19 798 flaskor, lanseringsdatum 8/6
Graacher Domprobst Riesling Spätlese AP 10 360 flaskor, lanseringsdatum 8/6
Wehlener Sonnenuhr Riesling Spätlese, lanseringsdatum 22/4
Wehlener Sonnenuhr Riesling Auslese, lanseringsdatum 22/4
Graacher Domprobst Riesling Auslese AP 11, 96 flaskor, lanseringsdatum 22/4
Graacher Domprobst Riesling Auslese AP 14, 6 flaskor, lanseringsdatum 22/4
Graacher Himmelreich Riesling Auslese AP 9, 48 flaskor, lanseringsdatum 22/4
Någon som vet om AP-nummer förändras med åren eller om de är statiska. Har en GD Aus AP11 05 liggande, är det samma som GD Aus AP11 19 (förutom årgången då)?
AP11 är en förkortning av det långa krångliga AP-numret som är 12 siffror långt. Numret i sig innehåller information om producent, område/lott, årgång m.m. Årgång och allt det andra kan man lätt läsa ut på etiketten så det mest intressanta kvar är just odlingslotten. Man väljer då enbart skriva AP[odlingslott]. Är det samma nummer från samma producent och vin så ska det vara samma odlingslott.

Mer info: http://www.moselfinewines.com/understanding-ap-numbers.php
 

Pontus

Medlem
AP11 är en förkortning av det långa krångliga AP-numret som är 12 siffror långt. Numret i sig innehåller information om producent, område/lott, årgång m.m. Årgång och allt det andra kan man lätt läsa ut på etiketten så det mest intressanta kvar är just odlingslotten. Man väljer då enbart skriva AP[odlingslott]. Är det samma nummer från samma producent och vin så ska det vara samma odlingslott.

Mer info: http://www.moselfinewines.com/understanding-ap-numbers.php
Ett "lot number" representerar en buteljering som jag förstått det. Alltså inte odlingslott.

Edit: Och exakt vad ett lot number representerar är upp till producenten. Men i princip är det en buteljering.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ett "lot number" representerar en buteljering som jag förstått det. Alltså inte odlingslott.

Edit: Och exakt vad ett lot number representerar är upp till producenten. Men i princip är det en buteljering.
Aha, det stämmer (om jag nu kan läsa min egen länk korrekt). Men det utessluter väl inte att det alltid är samma typ av vin, att producenten håller fast vid sitt AP-nr år efter år (som nämndes tidigare i tråden)?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Aha, det stämmer (om jag nu kan läsa min egen länk korrekt). Så då kan man inte vet att det är samma typ av vin (om man inte har koll på AP-numrena)?
Som @Pontus skrev (och som jag också förstått det) är det helt upp till producenten hur de disponerar löpnumren respektive årgång. Eftersom vi pratar om tyska producenter kommer säkert en del att använda dessa på ett systematiskt sätt mellan årgångarna.
 

Pontus

Medlem
Aha, det stämmer (om jag nu kan läsa min egen länk korrekt). Så då kan man inte vet att det är samma typ av vin (om man inte har koll på AP-numrena)?
Jag antar det, det finns nog inga garantier. Jag vet att jag läst någonstans att Will Schaefers AP ska representera "stil" och vara konsekventa över åren, men jag hittar inte informationen nu tyvärr.
 

MagnusH70

Medlem
Jag antar det, det finns nog inga garantier. Jag vet att jag läst någonstans att Will Schaefers AP ska representera "stil" och vara konsekventa över åren, men jag hittar inte informationen nu tyvärr.
Det står i texten på sidan länken hänvisar till.
 
Bollinger James Bond Magnum står ju med i detta släpp men finns inte med på Systembolagets hemsida under webblansering. Chattade med dem idag och vad de kunde se skulle den släppas 25/11. Någon som vet något mer? Har mailat Arvid Nordquist men inte fått svar ännu.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Bollinger James Bond Magnum står ju med i detta släpp men finns inte med på Systembolagets hemsida under webblansering. Chattade med dem idag och vad de kunde se skulle den släppas 25/11. Någon som vet något mer? Har mailat Arvid Nordquist men inte fått svar ännu.
Jag ser att premiären för No Time to Die för tillfället är uppskjuten till 8 oktober.
 

PatrikT

Medlem
Jag ser att premiären för No Time to Die för tillfället är uppskjuten till 8 oktober.

Då hinner Bollinger med ytterligare ett 007 till när filmen ska komma. Samt att det kan mycket väl bli att den blir uppskjuten ytterligare en gång de har ju redan skjutit upp filmen 4 gånger.
 

Johpe

Medlem
Bollinger James Bond Magnum står ju med i detta släpp men finns inte med på Systembolagets hemsida under webblansering. Chattade med dem idag och vad de kunde se skulle den släppas 25/11. Någon som vet något mer? Har mailat Arvid Nordquist men inte fått svar ännu.
Som jag förstod det får min tyvärr inte den as-coola present-boxen i Magnum varianten(?)
 

Mexikanaren

Medlem
yes Magnum kommer utan box


någon som har någon åsikt om Catena Adrianna Vineyard White Bones Chardonnay prisvärd?

Denna kan vara värd att spana in för dig:
Jag fick vara med på en on-lineprovning med de viner från Catena Zapata som släpps på systembolaget i vår (och senare?) Vinerna skickades hem till mig i provrör. Provningen hölls av Ernesto Bajda och Belen Iacono från Catena Zapata. Visa bifogad bild 22229
Visa bifogad bild 22228
Samtliga viner var bra. De var också väldigt olika sinsemellan och det verkar vara en medveten strategi från producenten. River Stones ligger precis bredvid Fortuna Terrae, men skördas 18 dagar tidigare. Jag tycker att det var två viner som stack ut från de andra och hamnar i kategorin "måste ha": Argentino och den helt makalösa River Stones.

2017 Catena Alta Malbec 299 kr 23/3 480 flaskor
N: Blåbär, viol, lingon, vanilj, mörk choklad och kanel.
M: Blåbär, björnbär, hallon, tobak och mörk choklad. Tung, söt, syltig frukt. En del alkohol och rätt så tuffa tanniner. Gott, men kanske lite väl svulstigt? Mår nog inte illa av lagring. 88-90p

2016 Catena Zapata Nicasia Vineyard 595 kr Ej fastställt
N: Cigarett, rönnbär, kakaopulver, syren och nyklippt gräs.
M: Plommon, körsbär, röda vinbär, mjölkchoklad, rosor, asfalt och gräs. Slank, sval och elegant med fin syra och frukt. Det här vinet har absolut ingenting gemensamt med Alta. Blint hade jag nog gissat på en Barolo i den lättare stilen. Tanninerna är dock betydligt beskedligare än hos en Nebbiolo. 90-92p

2018 Catena Zapata Malbec Argentino 695 kr Ej fastställt
N: Blåbär, svarta vinbär, grön paprika, vitpeppar, alkohol, läder och jasmin.
M: Björnbär, hallon, svarta vinbär, tobak och saltlakrits. Rejält koncentrerad frukt, vass syra och integrerade tanniner. Snälla fat. Balanserat, polerat och mycket elegant. Trots att det är yngre än Alta och Nicasia (en stor del av druvorna kommer från Nicasia) är det klart mer tillgängligt. Kan lagras, men det behövs inte. Det här är riktigt bra! 94-96p

2018 Adrianna Vineyard White Stones Chardonnay 695 kr 29/4 105 flaskor
N: Päron, syren, krusbär, kallt smör och lychee.
M: Citron, lime, grapefrukt, pomerans, melon, gröna äpplen, sten och syren. Monstersyra, koncentrerad frukt, obefintliga fat (ändå 12-16 månader på använda fat), fräsch, sval och elegant. 90-92p

2018 Adrianna Vineyard White Bones Chardonnay 795 kr 22/4 75 flaskor
N: Tvål, krusbär, jasmin, päron, mint och tallbarr.
M: Krusbär, krut, banan, jasmin, grapefrukt, vitpeppar och massor mint. Det finns en tydlig känsla mentol i eftersmaken. Eldig, svulstig och komplex. Återhållsamma fat. Kanske lite överdrivet parfymerat, men jag gillar det skarpt. 92-94p Ett helt annat vin än White Stones, trots att vingårdarna ligger bredvid varandra. Poängen på de här två vinerna är mer min personliga smak än vinernas kvalitet. Uppskattar man stram, elegant, oekad chardonnay är Stones det givna valet. Gillar man blommiga, parfymerade viner (som jag) är Bones bättre.

2017 Adrianna Vineyard River Stones 1295 kr 22/4 48 flaskor :(
N: Tobak, svartpeppar, mahogny, svarta vinbär och solig sommaräng.
M: Svarta vinbär, svartpeppar, salmiak, grön paprika och kryddpeppar. Sval, koncentrerad frukt, polerat och mycket elegant. Kraftfullt och tillgängligt, redan inne i drickfönstret. Alla komponenter ligger exakt där de ska. Hatten av. Det här är enastående! Jag fick samma känsla som när jag provade Sassicaia 2016. 97-99p

2017 Adrianna Vineyard Fortuna Terrae Malbec 699 kr 29/4 96 flaskor
N: Svartpeppar, blåbär, viol, tulpan, smultron och tjära.
M: Körsbär, plommon, blåbär, tobak, krut och grön paprika. Stram, sval frukt och ganska tuffa tanniner. Tydliga gröna toner. Elegant. Behöver nog en del lagring. 92-94p

2017 Adrianna Vineyard Mundus Bacillus Terrae Malbec importeras inte till Sverige
N: Muskot, grön paprika, björnbär, svarta vinbär, kakao och kanel.
M: Ingefära, muskot, svarta vinbär, murket trä, svart te och blodapelsin. Sval, stram, snygg frukt, gröna toner. Polerat och elegant. Ganska lätt. 92-94p
 

Mexikanaren

Medlem
Hittade detta om 2015-varianterna så gissar att 2019 har liknande karaktär.
Angående AP11 och AP14 Auslese

unknown.png
 

Origo Wine

Leverantör
Hej!
Vi på Origo Wine tänkte börja göra oss lite mer synliga för alla med passion för våra viner. Ett steg i den riktningen är att aktivera detta konto här på trevliga forumet finewines, där vi ser att våra viner ibland kommenteras. Ambitionen är att finnas tillgängliga för att kunna svara på frågor från de som vill veta mer om våra viner och vad som lanseras på Systembolaget. Vi har inte för avsikt att göra reklam för våra viner - de talar för sig själva - men vi hoppas kunna stå till förfogande med info då det efterfrågas. Efter bästa förmåga, kanske vi bör tillägga. Vi har ingen vana vid detta forum och det kan ta en stund innan vi lära oss navigera bland alla funktioner. I framtiden hoppas vi kunna använda forumet för att informera om våra produkter och kommande evenemang, som vinprovningar, sortimentsprovningar, besök av vinmakare, etc (när förhoppningsvis denna frustrerande pandemi är förbi) - enligt de regler som gäller för forumet.
Någon frågade om priserna möjligen har blivit högre från Willi Schaefer och det har de - från egendomen, vilket i sin tur påverkar priset ut till kunder. Vi försöker som alltid hålla mycket låga påslag, som mest ska täcka möjligen att hålla på med det här hobbyprojektet utan att vi ska behöva betala ur egen fick för att se till att vinerna hamnar i Sverige - ibland lyckas vi inte ens med det. Samtidigt tycker vi att det är en intressant och ibland frustrerande diskussion som uppstår bland alla vinälskare, att man dels vill se fler och bättre viner lanseras på Systembolaget, samtidigt som man tipsar varandra var man kan köpa dem för lite billigare på internet utomlands, där handlarna slipper samma kostnader för transporter, försäkringar, skatter och påslag från Systembolaget, som vi tyvärr inte kommer undan. Vi förstår lockelsen, men hoppas att alla förstår att ju större efterfrågan av våra viner som lanseras på Systembolaget, desto större möjligheter för oss att lansera både större volymer och sällsyntare flaskor - som i det här fallet, där vi lanserar några riktiga rariteter från Willi Schaefer.
Som bekant är deras AP-nummer nyckeln till att identifiera vinerna (förutom vingårdsnamnet så klart). Vi minns när det i en diskussion här på forumet något år tidigare, fanns kommentarer om att priset för deras Domprobst Riesling Spätlese hade ökat ovanligt mycket och kändes dyrt, när det i själva verket var den sällsynta (och dyrare) AP 5 som såldes och inte den vanligare AP 10. Så kan det bli ibland. :) Med vår närvaro här, hoppas vi kunna erbjuda information direkt från producenten.
 

Foodcoma

Medlem
Hej!
Vi på Origo Wine tänkte börja göra oss lite mer synliga för alla med passion för våra viner. Ett steg i den riktningen är att aktivera detta konto här på trevliga forumet finewines, där vi ser att våra viner ibland kommenteras. Ambitionen är att finnas tillgängliga för att kunna svara på frågor från de som vill veta mer om våra viner och vad som lanseras på Systembolaget. Vi har inte för avsikt att göra reklam för våra viner - de talar för sig själva - men vi hoppas kunna stå till förfogande med info då det efterfrågas. Efter bästa förmåga, kanske vi bör tillägga. Vi har ingen vana vid detta forum och det kan ta en stund innan vi lära oss navigera bland alla funktioner. I framtiden hoppas vi kunna använda forumet för att informera om våra produkter och kommande evenemang, som vinprovningar, sortimentsprovningar, besök av vinmakare, etc (när förhoppningsvis denna frustrerande pandemi är förbi) - enligt de regler som gäller för forumet.
Någon frågade om priserna möjligen har blivit högre från Willi Schaefer och det har de - från egendomen, vilket i sin tur påverkar priset ut till kunder. Vi försöker som alltid hålla mycket låga påslag, som mest ska täcka möjligen att hålla på med det här hobbyprojektet utan att vi ska behöva betala ur egen fick för att se till att vinerna hamnar i Sverige - ibland lyckas vi inte ens med det. Samtidigt tycker vi att det är en intressant och ibland frustrerande diskussion som uppstår bland alla vinälskare, att man dels vill se fler och bättre viner lanseras på Systembolaget, samtidigt som man tipsar varandra var man kan köpa dem för lite billigare på internet utomlands, där handlarna slipper samma kostnader för transporter, försäkringar, skatter och påslag från Systembolaget, som vi tyvärr inte kommer undan. Vi förstår lockelsen, men hoppas att alla förstår att ju större efterfrågan av våra viner som lanseras på Systembolaget, desto större möjligheter för oss att lansera både större volymer och sällsyntare flaskor - som i det här fallet, där vi lanserar några riktiga rariteter från Willi Schaefer.
Som bekant är deras AP-nummer nyckeln till att identifiera vinerna (förutom vingårdsnamnet så klart). Vi minns när det i en diskussion här på forumet något år tidigare, fanns kommentarer om att priset för deras Domprobst Riesling Spätlese hade ökat ovanligt mycket och kändes dyrt, när det i själva verket var den sällsynta (och dyrare) AP 5 som såldes och inte den vanligare AP 10. Så kan det bli ibland. :) Med vår närvaro här, hoppas vi kunna erbjuda information direkt från producenten.

välkomna hit och trevligt ni vill vara behjälpliga med frågor :) kommer ni släppa spätlese #5 även i år? Har köpt de två senaste när de släpptes på bolaget och vill gärna fortsätta vertikalen men hittar dem ej bland de kommande schaefer vinerna :) mycket fint att ni släpper lite auslese också att dricka på ålderns höst.
 

Origo Wine

Leverantör
När det gäller torsdagens webb-lansering, gäller det att hålla utkik efter just AP-nummer. Då lanseras några mycket sällsynta viner, där vår allokering alltid föregås med nästan en brottningsmatch med Christoph och Andrea Schaefer, då vi vädjar om att försöka få så många flaskor vi bara kan få. Om någon skulle undra, köper vi alltid samtliga flaskor vi över huvud taget får köpa. varje år. Deras futtiga 4 ha, som inte kommer utökas, borgar tyvärr aldrig för några större kvantiteter - men då ska ni veta att vi för det mesta frågar efter både dubbla och tredubbla mängder jämfört med vad vi får. När vi frågar efter tusentals flaskor av Riesling Kabinett, som ofta försvinner i ett nafs på Systembolaget, får vi oftast bara ett leende tillbaka. :)
Det finns frågor om AP-nr och deras betydelse, något vi själva har frågat vinmakarna. Man skulle kunna tro att varje AP-nr är från en speciell vingård eller speciell plot inom en vingård, men så är inte fallet, utan det handlar mer om stilen av viner och skillnaden mellan de få fat de har i källaren. Efter jäsning provas de igenom och det slutar oftast med att något fat känns mer fruktigt och omedelbart och får då, om vi talar om Domprobst Spätlese, ofta AP 10 som tillägg. Medan det fat som i början ofta är lite mer slutet men med en djupare mineralitet, döps till AP 5. För Kabinetter kan man oftast bortse från AP-nr medan Auslese ofta handlar om graden av restsötma och förekomsten av botrytis. De sötare Auslese med mer botrytis brukar få ett högra AP-nr som 14, med Auslese AP 11 ibland kan vara från mogna druvor som inte alls är angripna av botrytissvampen. Vi har själva undrat om det kan vara så att de i förväg vet (eller bestämmer sig redan innan eller vid skörd) att t.ex. AP 5 ska komma från just en speciell plot, men så är det inte. Det kan vara från olika platser i vingården från år till år. Christoph Schaefer tillägger dock att generellt, sett över flera år, har han ändå en känsla för att vissa områden av vingårdarna ofta brukar ge en viss stil, som sedan översätts till AP-nr. Hoppas att det svarar på de frågor som har uppkommit vad gäller AP-nr hos just Willi Schaefer. Notera att andra producenter kan ha helt andra kriterier för hur de buteljerar sina viner.
 

Origo Wine

Leverantör
Visste inte hur man svarar direkt på frågan ovan med ditt citat, så skriver ett nytt inlägg medan vi lär oss funktionerna. :)
Nej, tyvärr lanseras inga AP 5 från årgång 2019. Vi missade tyvärr också deras Domprobst Kabinett, där vi inte ens kunde köpa en enda flaska - ens till oss själva. Trösten är att de andra är rätt så drickbara...om ni möjligtvis har sett recensionerna.
 

Origo Wine

Leverantör
Det lilla vi kan berätta om vinerna som lanseras på torsdag 22/9, är att Wehlener Sonnenuhr är extremt sällsynt. Det är egentligen ett vin de föredrar att INTE sälja, utan istället behålla som "familjens reserve". Vinet kommer från en liten mikroplot så det är ett under att de ens vinifierar det (när man ser källare förstår man bättre varför det finns några små minifat som knappt verkar innehålla något). Då de hittas på nätet är det ofta några enstaka flaskor som allokeras till enstaka butiker.
Himmelreich Riesling Auslese AP 9 - är en flaska vi aldrig har sett tidigare, även fast den tycks ha producerats 2012, 2009 och 2005, då enstaka flaskor har hittat sin väg ut från deras fasta grepp. Just 2019 är nästan omöjlig att få tag i så grattis till de av er som lyckas. Domprobst Riesling Auslese AP 11 är från nästan helt botrytisfria druvor, vilket ger en mycket lätt och elegant mineralisk känsla, trots att det är en Auslese, medan Domprobst Riesling Auslese AP 14 är tungviktaren, med högre sötma och botrytis. Men "Willi Schaefer" style, för de som vet vad som menas, dvs vinerna är mycket eleganta i stil.
För de som missar vinerna på torsdag, kan vi informera att Himmelreich Riesling Kabinett och Domprobst Riesling Spätlese AP 10 lanseras 8 juni. Båda från fantastiska årgången 2019.
Puh! Det får nog räcka som info av just Willi Schaefer! :)
 
Toppen