Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 22 april 2021

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hoppas bara det blir 3/6 innan allt är färdigt :eek: Körde du även med mobilen denna gång för att testa eller skippade du den denna runda?
Jag körde: Frun på AP 14. (Fick). Polarn AP 14 (köplats). Jag på Wehleners båda på datorn med mus (blackout) och mobilen på Himmelriech! Funkade utmärkt tydligen.. Svårast är att ha samma motorik i båda händerna haha.

Fan inser att frugan är lite vassare än mig själv på dessa små allokeringar.. :vägg:
 

Mexikanaren

Medlem
Jag körde: Frun på AP 14. (Fick). Polarn AP 14 (köplats). Jag på Wehleners båda på datorn med mus (blackout) och mobilen på Himmelriech! Funkade utmärkt tydligen.. Svårast är att ha samma motorik i båda händerna haha.

Fan inser att frugan är lite vassare än mig själv på dessa små allokeringar.. :vägg:
Ska inte underskatta multitaskingen med mobilen!
Dock ska man bara hålla sig till en på mobilen för om man ska börja scrolla på mobilen och datorn samtidigt, då blir det lite väl avancerat för mig iallafall
 
Last edited:

ekman

Medlem
Fick också tag på en del, bland annat 1 styck Willi Schaefer AP 14.
Får hoppas att inte bolagets nya sida har buggat nu då så det är överbokat eftersom så många verkar ha fått. :)
 

Jos

Medlem
Blev lite för nyfiken på White Bones så kunde inte låta bli men stödköpte även en Condrieu
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Fick också tag på en del, bland annat 1 styck Willi Schaefer AP 14.
Får hoppas att inte bolagets nya sida har buggat nu då så det är överbokat eftersom så många verkar ha fått. :)
Oj så 3/6 till forumet so far! Helskotta det var bra :)
 

Håkan

Medlem
Jag vet att jag är trög på Webblanseringar men fick 2 GD #11. 2005 GD #11 är den enda Riesling jag satt 100 p på, men vet inte hur konsistent det är. 2005 var nämligen #14 GH. Sen tror jag att Willi Schafer är mer upphausad (jag är inte oskyldig) på detta forum än generellt, därav att många flaskor hamnade här. Det kanske också kan få en del odlare som övergivit stilen att komma tillbaks, när det går så bra för Schafer.
 

Jos

Medlem
Jag vet att jag är trög på Webblanseringar men fick 2 GD #11. 2005 GD #11 är den enda Riesling jag satt 100 p på, men vet inte hur konsistent det är. 2005 var nämligen #14 GH. Sen tror jag att Willi Schafer är mer upphausad (jag är inte oskyldig) på detta forum än generellt, därav att många flaskor hamnade här. Det kanske också kan få en del odlare som övergivit stilen att komma tillbaks, när det går så bra för Schafer.
Ja jag tror att det kan ha varit en tävling till största delen enbart här på FW t.om., se Vintomas tidigare inlägg i den här tråden ;)
 

Foodcoma

Medlem
Jag vet att jag är trög på Webblanseringar men fick 2 GD #11. 2005 GD #11 är den enda Riesling jag satt 100 p på, men vet inte hur konsistent det är. 2005 var nämligen #14 GH. Sen tror jag att Willi Schafer är mer upphausad (jag är inte oskyldig) på detta forum än generellt, därav att många flaskor hamnade här. Det kanske också kan få en del odlare som övergivit stilen att komma tillbaks, när det går så bra för Schafer.

Vilket år drack du 2005 du satte 100p på?
 

Mexikanaren

Medlem
Lyckades knipa två stycken Schaefer AP 9, måste erkänna att det bara var Origo Wines inlägg här som fick mig att nappa. Jag har ännu inte kommit så långt i min vinresa att jag börjat utforska Tysk Riesling, så det här blir väl en rivstart..
Om du har tålamod nog att vänta så skulle jag rek. att gömma undan dessa två Auslese och börja med att se till att köpa en (helst några eller en hel bunt t.o.m) av hans Himmelreich Riesling Kabinett som släpps den 8 juni. Mer lättillgänglig och inte lika lagringskrävande som Spätlese och Auslese kan vara.
Om inte annat så kan det vara en god förberedelse på vad man kan förvänta sig att hitta i Mosel-rieslingar och inte djupdyka direkt.

Oavsett vad så hoppas jag att du tycker om det! Schaefer är min absoluta favorit när det kommer till Mosel och en kall flaska riesling en varm sommarkväll sitter aldrig fel :)
 
Om du har tålamod nog att vänta så skulle jag rek. att gömma undan dessa två Auslese och börja med att se till att köpa en (helst några eller en hel bunt t.o.m) av hans Himmelreich Riesling Kabinett som släpps den 8 juni. Mer lättillgänglig och inte lika lagringskrävande som Spätlese och Auslese kan vara.
Om inte annat så kan det vara en god förberedelse på vad man kan förvänta sig att hitta i Mosel-rieslingar och inte djupdyka direkt.

Oavsett vad så hoppas jag att du tycker om det! Schaefer är min absoluta favorit när det kommer till Mosel och en kall flaska riesling en varm sommarkväll sitter aldrig fel :)
Riktigt bra tips, det kör vi på!!
 

Origo Wine

Leverantör
Lyckades knipa två stycken Schaefer AP 9, måste erkänna att det bara var Origo Wines inlägg här som fick mig att nappa. Jag har ännu inte kommit så långt i min vinresa att jag börjat utforska Tysk Riesling, så det här blir väl en rivstart..


Hej Lars-Göran! Big mistake... Vår bästa rekommendation är att du INTE beger dig längs den stigen... Att upptäcka tysk riesling. Du kommer bli fast. Fly medan du kan! :)

Tyvärr verkade det som att flaskorna försvann alldeles för fort idag. Önskar att vi hade kunnat erbjuda fler flaskor men de fanns helt enkelt inte. Vad gäller lagring så har vi nyligen provat Auslese från 1971 och 1975. Fortfarande ljuvligt eleganta och delikata men nu med stor komplexitet. Frustrerande...för vem vill (eller kan!?) vänta 50 år från nu på att få uppleva den magiken? De av er lyckosar som öppnar era Willi Schaefer nu, kommer fortfarande få en trevlig vinupplevelse, men de som kan vänta... Ja-ni-vet.
 
Toppen