Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 22 mars 2018

nicke_pil

Medlem
La Tâche Grand Cru 14 nu blir jag nyfiken här inte för att jag ska köpa denna flaska utan jag vill försöka förstå vad som gör denna flaska så speciell och ett pris på 13500 kr. hoppas på att lära sig lite mer och förstå.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
La Tâche Grand Cru 14 nu blir jag nyfiken här inte för att jag ska köpa denna flaska utan jag vill försöka förstå vad som gör denna flaska så speciell och ett pris på 13500 kr
Tillgång och efterfrågan, inte svårare än så. Sen att det ska vara ett mycket bra vin är en annan sak.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ser man till omvärlden så är väl priserna fortfarande ”låga” :)
Nja, ser man till andrahandsmarkaden är priserna fortfarande relativt låga. "First line retail"-priserna utomlands är ungefär de samma som i Sverige, men de ser du aldrig offentligt eftersom flaskorna allokeras direkt från handlare/importör till trogna kunder. (På den tiden jag bodde i Belgien har jag sett handlarnas DRC-priser till trogna kunder, även om jag tyvärr inte var en av dem, och de matchade mycket väl den tidens SB-priser, vilket var före Vinunic hade infört sin guldklubb.) Ligger det en La Tâche och dräller i en vinkyl på Harrods eller på en flygplats är det andrahandsmarknadens priser som gäller.

Det är ett vanligt missförstånd i Sverige, p.g.a. DDR-systemet att sälja viner härstädes, att priserna för vin X skulle exakt samma överallt på samma vin i ett visst land. Att en liter mjöl kostar olika på Lidl och 7Eleven har folk däremot lätt att acceptera.

Det är väl ett försök att få bort spekulationsköp!
Vid privatimport så vet dom vem som köper och vilket nummer flaskan har, här tappar dom kontrollen och blir tvungen att höja priset lite!?
Så om alla bara slutade köpa för att tjäna pengar och istället drack godsakerna så kanske vi skulle slippa dom vansinniga andrahandspriserna!
Eller så har de i förhand anpassat priserna till vad DRC 2015 kommer att kosta på privatimport, eftersom 2014 såldes förra året? Bara en fundering från min sida...
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
La Tâche Grand Cru 14 nu blir jag nyfiken här inte för att jag ska köpa denna flaska utan jag vill försöka förstå vad som gör denna flaska så speciell och ett pris på 13500 kr. hoppas på att lära sig lite mer och förstå.
Vinerna från DRC är väldigt bra. Om man däremot har "prisvärd" som ett viktigt ord i sin vinvokabulär och inte är ett utpräglat Pinottryne, tycker man knappast att La Tâche för 13500 kr är prisvärt. Man blir däremot säkert imponerad om man blir bjuden på den, även blint, eftersom det är ett mycket "stort" vin.
DRC har helt enkelt ett långvarigt och välgrundat rykte om att vara den bästa producenten (förutsatt att man gillar en traditionell och rätt koncentrerad men samtidigt elegant stil, med mycket stjälkar och animaliska toner, samt mycket nya fat som vinerna är bra nog för att absorbera) i Bourgogne, som är en vinregion med en kombination av liten produktion och alldeles särdeles galna fantaster.
Tyvärr så hamnar många DRC-flaskor i källaren hos stormrika personer som vill ha "de absolut bästa vinerna" utan att vara Bourgognefantaster. Detta påverkar prisbilden rätt avsevärt. Det produceras 3000-4000 flaskor Romanée-Conti ett typiskt år, och vinet har rykte att vara världens bästa. Fundera på hur många miljardärer det finns i världen, som är beredda att lägga några miljoner per år på att köpa "det absolut bästa" till sin vinkällare, men prioritet för sådant som halvt vinintresserade gäster känner igen och kan bli imponerade av... La Tâche är sedan nästa steg ner på trappan... Livet vore enklare för oss andra om de där miljardärerna höll sig i Bordeaux.

Är man en stor Bourgognefantast med halvstor plånbok, tycker jag att man någon gång åtminstone ska försöka få tag på DRC Échézeaux och prova den, helst efter den fått lite tid i källaren. (DRC Corton är däremot i rätt annorlunda stil, men de övriga finns det en stilmässig röd tråd mellan.) Ja, den är dyr, men en halvgalen vinentusiast lär har råd med en flaska om det inte blir en alltför ofta upprepad vana...
Gillar man inte viner i 500-1000 kr-klassen från Bourgogne (bättre premier cru från icke-kultproducenter, billiga grand cruer), åtminstone de från röda toppårgångar som 2015, har man däremot ingen större anledning att någonsin försöka köpa DRC, för då är man inget Pinottryne...
 
Last edited:

Kostjan

Mot bättre vetande
(förutsatt att man gillar en traditionell och rätt koncentrerad men samtidigt elegant stil, med mycket stjälkar och animaliska toner, samt mycket nya fat som vinerna är bra nog för att absorbera)
Mycket bra beskrivning av DRC!
Eller så har de i förhand anpassat priserna till vad DRC 2015 kommer att kosta på privatimport, eftersom 2014 såldes förra året? Bara en fundering från min sida...
Jo nog lär det säkert höjas!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vinerna från DRC är väldigt bra. Om man däremot har "prisvärd" som ett viktigt ord i sin vinvokabulär och inte är ett utpräglat Pinottryne, tycker man knappast att La Tâche för 13500 kr är prisvärt. Man blir däremot säkert imponerad om man blir bjuden på den, även blint, eftersom det är ett mycket "stort" vin.
DRC har helt enkelt ett långvarigt och välgrundat rykte om att vara den bästa producenten (förutsatt att man gillar en traditionell och rätt koncentrerad men samtidigt elegant stil, med mycket stjälkar och animaliska toner, samt mycket nya fat som vinerna är bra nog för att absorbera) i Bourgogne, som är en vinregion med en kombination av liten produktion och alldeles särdeles galna fantaster.
Tyvärr så hamnar många DRC-flaskor i källaren hos stormrika personer som vill ha "de absolut bästa vinerna" utan att vara Bourgognefantaster. Detta påverkar prisbilden rätt avsevärt. Det produceras 3000-4000 flaskor Romanée-Conti ett typiskt år, och vinet har rykte att vara världens bästa. Fundera på hur många miljardärer det finns i världen, som är beredda att lägga några miljoner per år på att köpa "det absolut bästa" till sin vinkällare, men prioritet för sådant som halvt vinintresserade gäster känner igen och kan bli imponerade av... La Tâche är sedan nästa steg ner på trappan... Livet vore enklare för oss andra om de där miljardärerna höll sig i Bordeaux.

Är man en stor Bourgognefantast med halvstor plånbok, tycker jag att man någon gång åtminstone ska försöka få tag på DRC Échézeaux och prova den, helst efter den fått lite tid i källaren. (DRC Corton är däremot i rätt annorlunda stil, men de övriga finns det en stilmässig röd tråd mellan.) Ja, den är dyr, men en halvgalen vinentusiast lär har råd med en flaska om det inte blir en alltför ofta upprepad vana...
Gillar man inte viner i 500-1000 kr-klassen från Bourgogne (bättre premier cru från icke-kultproducenter, billiga grand cruer), åtminstone de från röda toppårgångar som 2015, har man däremot ingen större anledning att någonsin försöka köpa DRC, för då är man inget Pinottryne...
En sak är i alla fall säker; jag vill verkligen prova en bättre DRC för att förhoponingsvis få chansen att dela ut poänger över 97p, vilket jag förväntar mig av "världens bästa vin" och i så fall kommer jag till och med att påstå att det är "prisvärt" så länge jag inte hittar något likvärdigt eller bättre för mindre slantar. :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det är väl ett försök att få bort spekulationsköp!
Vid privatimport så vet dom vem som köper och vilket nummer flaskan har, här tappar dom kontrollen och blir tvungen att höja priset lite!?
Så om alla bara slutade köpa för att tjäna pengar och istället drack godsakerna så kanske vi skulle slippa dom vansinniga andrahandspriserna!
Men då skulle det aldrig bli några andrahandspriser;)
 
Toppen