Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 22 oktober 2020

Johan L

Medlem
[container]
NummerNamnÅrgångProducentTypLandUrsprungInköpt antalPris
92033Montrachet Grand Cru2018Maison Louis JadotVITT VINFrankrikeMontrachet95998
90532Chevalier-Montrachet Grand Cru Les Demoiselles2018Maison Louis JadotVITT VINFrankrikeChevalier-Montrachet124395
90515Corton-Charlemange Grand Cru2018Maison Louis JadotVITT VINFrankrikeCorton-Charlemagne361795
91261Chassagne-Montrachet Premier Cru Morgeot Duc de Magenta2018Maison Louis JadotVITT VINFrankrikeChassagne-Montrachet Premier Cru60739
91217Comando G El Tamboril2017Comando GVITT VINSpanienKastilien-León12699
92004Bonnes Mares Grand Cru2018Maison Louis JadotRÖTT VINFrankrikeBonnes Mares243249
92626Dani Landi Cantos del Diablo2017Fernando García and Daniel Gómez Jiménez-LandiRÖTT VINSpanienMéntrida18629
92008Musigny Grand Cru2018Maison Louis JadotRÖTT VINFrankrikeMusigny106695
92025Chambolle-Musigny 1er Cru Les Amoureusses2018Maison Louis JadotRÖTT VINFrankrikeChambolle-Musigny Premier Cru152759
90158Reina De Los Deseos 2017Uvas FelicesRÖTT VINSpanienVinos de Madrid48929
92335La Mujer Cañon 2017Uvas FelicesRÖTT VINSpanienVinos de Madrid48899
90446Guix Vermell 2017Terroir Sense FronteresRÖTT VINSpanienMontsant242499
95310Chapelle-Chambertin Grand Cru2018Maison Louis JadotRÖTT VINFrankrikeChapelle-Chambertin242095
90547Gevrey-Chambertin Premier Cru Clos Saint Jacques2018Maison Louis JadotRÖTT VINFrankrikeGevrey-Chambertin Premier Cru181559
90480Corton Pougets Grand Cru2018Maison Louis JadotRÖTT VINFrankrikeCorton Pougets Grand Cru60899
90551Chambertin Clos de Bèze Grand Cru2018Maison Louis JadotRÖTT VINFrankrikeChambertin Clos de Bèze123569
90583Barolo Monvigliero 2016Fratelli AlessandriaRÖTT VINItalienBarolo60649
90111Barolo Gramolere 2016Fratelli AlessandriaRÖTT VINItalienBarolo60559
90663Comando G Las Umbrias2017Comando GRÖTT VINSpanienVinos de Madrid24839
92621Dani Landi Las Iruelas 2017Fernando García and Daniel Gómez Jiménez-LandiRÖTT VINSpanienTierra de León24839
92067Comando G Rumbo al Norte2017Comando GRÖTT VINSpanienKastilien-León122290
92624Dani Landi El Reventón 2017Fernando García and Daniel Gómez Jiménez-LandiRÖTT VINSpanienTierra de León12719
92511Comando G Tumba del Rey Moro2017Comando GRÖTT VINSpanienKastilien-León18839
92024Gevrey Chambertin 1er Cru Les Cazetiers2018Maison Louis JadotRÖTT VINFrankrikeGevrey-Chambertin Premier Cru24935
90307Barolo Perno Riserva Vigna Disa2013Elio SandriRÖTT VINItalienBarolo120649
[/container]
 

jrick

Medlem
Alessandrias Gramolere fanns fram till årgång 2012 i BS för 352 kr. En av de som det gått snabbt uppåt med.
 

Fredrik L

Medlem
Alessandrias Gramolere fanns fram till årgång 2012 i BS för 352 kr. En av de som det gått snabbt uppåt med.
Dras nog med av Burlottos ökade popularitet, och det faktum att Alessandria också har en Monvigliero. Verduno verkar vara på gång hos alla barolo-samlare.
 

MacX

Medlem
Håller med om den analysen!

Den genomgående trenden är nog att Barolo och kringliggande distrikt är på väg uppåt rent prismässigt. Speciellt då 2016 som är en exceptionell årgång i Piedmont, den bästa på decennier enligt många och detta påverkar givetvis prisbilden. Jag förstår att priserna drar iväg lite då en del av dessa har en fantastisk framtid och efterfrågan är betydligt större än tillgången. Så spara ihop några kronor, köp och glöm i 10-15 år....minst.
 
Last edited:

jrick

Medlem
Den genomgående trenden är nog att Barolo och kringliggande distrikt är på väg uppåt rent prismässigt. Speciellt då 2016 som är en exceptionell årgång i Piedmont, den bästa på decennier enligt många och detta påverkar givetvis prisbilden. Jag förstår att priserna drar iväg lite då en del av dessa har en fantastisk framtid och efterfrågan är betydligt större än tillgången. Så spara ihop några kronor, köp och glöm i 10-15 år....minst.
Håller helt med men det finns ändå producenter vars viner inte gått upp med så mycket som 50-60% eller mer. Inte helt ovanligt med 10-15% dock. Själv köper jag på mig rätt bra, skyller på att det är dotterns födelseår...
 

Ruotal

Medlem
Gamla webbplatsen höll trots bra tryck vid lanseringen.

Båda Barolo-vinerna slut samma sekund som kl slog 10. Intressant att veta hur tilldelningen går till.
 

MacX

Medlem
Gamla webbplatsen höll trots bra tryck vid lanseringen.

Båda Barolo-vinerna slut samma sekund som kl slog 10. Intressant att veta hur tilldelningen går till.

Jag fick tag i 2 flaskor Monvigliero 2016 men det tog inte många sekunder innan de var borta, det fanns trots allt bara 58 flaskor. Ibland lyckas man och ibland inte är min erfarenhet. En stor portion tur och ett snabbt klickfinger är nog det enda som gäller. Var på SB så fort de öppnade i Tisdags för att försöka komma över några flaskor Massolino Barolo och precis framför mig så tömmer en charmig kille hela hyllan (8 flaskor) och tillägger lite käckt "...du där blev inga till dig". Så jag föredrar webbsläppen, då slipper man i alla fall sarkasmer..
 

Foodcoma

Medlem
Jag fick också monvigliero - min taktik är att ha uppe atomur och börja klicka frenetiskt på knappen boka från 09:59:55 fram tills den blir klickbar - brukar (oftast) funka. Enda vinerna jag misslyckats med vad jag minns har varit raveneau.. många klickbenägna typer på dem...
 

Skrutt

Medlem
Glad att ha förträngt barolisarna, för annnars hade jag nog velat tampas om dem. Påminner om att Vajras 2016 Bricco delle Viole fått ännu högre poäng.... ;):confused:o_O
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Var på SB så fort de öppnade i Tisdags för att försöka komma över några flaskor Massolino Barolo och precis framför mig så tömmer en charmig kille hela hyllan (8 flaskor) och tillägger lite käckt "...du där blev inga till dig". Så jag föredrar webbsläppen, då slipper man i alla fall sarkasmer..
Men fy fan vilken jävla stil.. Han hade gott kunnat nöjt sig med 6 st och delat broderligt. Hoppas han tappade flaskorna på vägen hem. :mad:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Var på SB så fort de öppnade i Tisdags för att försöka komma över några flaskor Massolino Barolo och precis framför mig så tömmer en charmig kille hela hyllan (8 flaskor) och tillägger lite käckt "...du där blev inga till dig". Så jag föredrar webbsläppen, då slipper man i alla fall sarkasmer..
Men fy fan vilken jävla stil.. Han hade gott kunnat nöjt sig med 6 st och delat broderligt. Hoppas han tappade flaskorna på vägen hem. :mad:
Håller med, riktigt svinaktigt om det nu bara handlade om Massolino Barolo. Hade det däremot handlat om La Tâche hade det gått att förstå beteendet. ;) Såvida det inte var jag som blev utan flaskor, för då hade det varit helt oursäktligt. :eek: Å andra sidan krävs det ju en tidsmaskin för att det skulle stå DRC-flaskor på en hylla i Sverige.
 

Robbes

Medlem
Håller med, riktigt svinaktigt om det nu bara handlade om Massolino Barolo. Hade det däremot handlat om La Tâche hade det gått att förstå beteendet. ;) Såvida det inte var jag som blev utan flaskor, för då hade det varit helt oursäktligt. :eek: Å andra sidan krävs det ju en tidsmaskin för att det skulle stå DRC-flaskor på en hylla i Sverige.
Exakt likadant har hänt mig 2ggr, nu senast med Vajras Barolo 2016, killen innan plockade 6 sista fl, jag frågade lite snällt om jag kunde få ta en, han garvade bara... Samma sak med Guidalberton, fast den gången plockade han 10fl och vägrade ge mig en. Ibland lyfter vinets habegär fram de sämsta sidorna hos folk...
 

Skrutt

Medlem
Exakt likadant har hänt mig 2ggr, nu senast med Vajras Barolo 2016, killen innan plockade 6 sista fl, jag frågade lite snällt om jag kunde få ta en, han garvade bara... Samma sak med Guidalberton, fast den gången plockade han 10fl och vägrade ge mig en. Ibland lyfter vinets habegär fram de sämsta sidorna hos folk...
Jag antydde ovan att jag har en del av Vajran, men det var inte jag. Det fanns tillräckligt mycket kvar på hyllan för en riktig coronaorgie när jag hade plockat mina i höstas.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Exakt likadant har hänt mig 2ggr, nu senast med Vajras Barolo 2016, killen innan plockade 6 sista fl, jag frågade lite snällt om jag kunde få ta en, han garvade bara... Samma sak med Guidalberton, fast den gången plockade han 10fl och vägrade ge mig en. Ibland lyfter vinets habegär fram de sämsta sidorna hos folk...
Är det samma snubbe varje gång???
 

The Wall

Medlem
Håller med, riktigt svinaktigt om det nu bara handlade om Massolino Barolo. Hade det däremot handlat om La Tâche hade det gått att förstå beteendet. ;) Såvida det inte var jag som blev utan flaskor, för då hade det varit helt oursäktligt. :eek: Å andra sidan krävs det ju en tidsmaskin för att det skulle stå DRC-flaskor på en hylla i Sverige.
Det var väl senast 1992 som La Tâche fanns med i bolagets tryckta katalog över ordinarie sortiment om jag inte minns fel. 1.200 pix för en flaska kändes på gränsen till lite svettigt för en student på den tiden. Så här i efterhand; "jag skulle ha köpt flera", som vanligt.
 

The Wall

Medlem
Jag fick tag i 2 flaskor Monvigliero 2016 men det tog inte många sekunder innan de var borta, det fanns trots allt bara 58 flaskor. Ibland lyckas man och ibland inte är min erfarenhet. En stor portion tur och ett snabbt klickfinger är nog det enda som gäller. Var på SB så fort de öppnade i Tisdags för att försöka komma över några flaskor Massolino Barolo och precis framför mig så tömmer en charmig kille hela hyllan (8 flaskor) och tillägger lite käckt "...du där blev inga till dig". Så jag föredrar webbsläppen, då slipper man i alla fall sarkasmer..
Om jag inte minns fel slussades det ut flera Massolino Barolo under onsdagen. Ibland brukar det var anstormning de första två dagarna, men sedan brukar en del importörer trolla fram fler flaskor i lager. Tyvärr åker dessa ofta ut direkt till butikerna utan att passera varudepån. Dock, det går att göra internbeställningar mellan butiker numera så det borde gå att stilla den värsta abstinensen.
Likväl, hoppas att den otrevlige råkar ut för 8 flaskor TCA efter att ha lagrat flaskorna i 10 år, medan vi lite mer normala istället kan skriva recensioner om hur fantastiskt vinet är.
 
Toppen