Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 25 mars 2021

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Denna gång märkte jag att jag klickade millisekunden när knappen blev grön: Det som hände då var att ett hjul snurrade en halv sekund sen stod det att min flaska var bokad. Detta lilla hjul dök aldrig upp förr i tiden. Och att det räckte med ETT klick för mig.

För övrigt så var det ett RIKTIGT bra pris på den kontra Europa...
Någon som vet varför den kostar så lite mot de andra lägena för 3999 varje år?
 
Last edited:
Vet inte hur många som provat Sperss men historiskt sett har det inte varit en "traditionell" Barolo/Nebbiolo i stil utan betydlig robust.

Var länge också en Langhe Nebbiolo men blev klassificerad Barolo 2013 eller så. Läste att de ändrat stilen på just 2016 så att den nu är "much more translucent and Nebbiolo-classic than in the past".

edit: T9 tyckte Sperss var fel namn :)
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Vet inte hur många som provat Speers men historiskt sett har det inte varit en "traditionell" Barolo/Nebbiolo i stil utan betydlig robust.

Var länge också en Langhe Nebbiolo men blev klassificerad Barolo 2013 eller så. Läste att de ändrat stilen på just 2016 så att den nu är "much more translucent and Nebbiolo-classic than in the past".
Verkar som att det är barnen som tagit över från -16 om jag inte läste fel?
 
Funderade på Gaja, men orkade inte riktigt göra min research för att plocka rätt vin.

Plockade en Tio Pepe sherry istället :D

Grattis, skulle jag naturligtvis ha tagit mig tiden att försöka få tag i. Sherry har på sistone tyvärr hamnat i kategorin "så mycket vin, så lite tid". Får ta tag i det :)
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Fick köplats på Sperss, men idag fick jag mailet att beställningen gick igenom. Trodde inte detta var ngt som skedde på riktigt utan ngt man mest läste om i sagorna :)
Kul!
Troligen någon som råkat klicka 2 gånger i farten, men skulle ha 1 flaska.
Såg att 1 halvflaska Sperss -16 på Catawiki var uppe i 220 EUR. :)
 

Vera Wind

In vini veritas?
Kul!
Troligen någon som råkat klicka 2 gånger i farten, men skulle ha 1 flaska.
Såg att 1 halvflaska Sperss -16 på Catawiki var uppe i 220 EUR. :)
Kan en privatperson från Sverige sälja via Catawiki, eller är det bara Bukowskis som gäller?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Någon som vet varför den kostar så lite mot de andra lägena för 3999 varje år?
Det är en Barolo, d.v.s. utomsocknes vin och därmed definitionsmässigt inte lika bra som vinerna från den egna byn. :) (Samma sak gäller Conteisa, som brukar vara mer tillgänglig än Sperss.) Gaja, som bor i Barbaresco, har heller ingen klassisk "bas-Barolo" från egna vingårdar. Man borde snarare fråga varför de tre vingårds-Barbaresco numera är så otroligt mycket dyrare än Barbaresco "Classico". :)
Prisskillnaden mot Europa beror på att just denna årgång av Sperss bedömdes med 100 poäng på något håll. Brukar inte vara billigare att köpa Gaja i Sverige i varje årgång, som jag minns det.
 
Det är en Barolo, d.v.s. utomsocknes vin och därmed definitionsmässigt inte lika bra som vinerna från den egna byn. :) (Samma sak gäller Conteisa, som brukar vara mer tillgänglig än Sperss.) Gaja, som bor i Barbaresco, har heller ingen klassisk "bas-Barolo" från egna vingårdar. Man borde snarare fråga varför de tre vingårds-Barbaresco numera är så otroligt mycket dyrare än Barbaresco "Classico". :)
Prisskillnaden mot Europa beror på att just denna årgång av Sperss bedömdes med 100 poäng på något håll. Brukar inte vara billigare att köpa Gaja i Sverige i varje årgång, som jag minns det.
Vet @vintomas (eller någon annan) varför man valde att klassa ner / blev nerklassade Sperrs 1996 till Langhe Nebbiolo och sedan återigen bli klassade Barolo?

Alltid upplevt Sperss som lite "klumpiga" i sammanhanget (det är ju trots allt en Gaja) och något överprisad. Nu ska de ju ha ändrat stil vilket kanske ligger bakom 100-poängen. Har för övrigt en Sperss 1996 i källaren (min enda). Kanske dags att dra korken.

edit: "klumpiga" är nog bättre uttryckt som "robusta"
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vet @vintomas (eller någon annan) varför man valde att klassa ner / blev nerklassade Sperrs 1996 till Langhe Nebbiolo och sedan återigen bli klassade Barolo?
Mycket enkelt, de valde att blanda in några procent Barbera (odlad i samma vingård) för att få lite mer syra, och då får det inte heta Barolo enligt DOCG-reglerna. Jag tror det bara stod Langhe (som kan vara nästan vilken druvblandning som helst), inte Langhe Nebbiolo.
Samma sak med Sori San Lorenzo/Sori Tildin/Costa Russi som var Langhe och inte Barabaresco under samma period. Bara Barbarescon var Babaresco. :)
Sedan några år har de slutat med inblandningen av Barbera för att kunna kalla dem Barolo/Barbaresco igen.
 
Mycket enkelt, de valde att blanda in några procent Barbera (odlad i samma vingård) för att få lite mer syra, och då får det inte heta Barolo enligt DOCG-reglerna. Jag tror det bara stod Langhe (som kan vara nästan vilken druvblandning som helst), inte Langhe Nebbiolo.
Samma sak med Sori San Lorenzo/Sori Tildin/Costa Russi som var Langhe och inte Barabaresco under samma period. Bara Barbarescon var Babaresco. :)
Sedan några år har de slutat med inblandningen av Barbera för att kunna kalla dem Barolo/Barbaresco igen.
Tackar. Då lärde jag mig något nytt. Ska kolla på flaskan vad det står. Var ett tag sedan jag höll i den :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Kan en privatperson från Sverige sälja via Catawiki, eller är det bara Bukowskis som gäller?
Alltså kan kan man ju alltid. Får är en annan fråga. Dock skickas det ju till annat land. Men tror att det är själva försäljningen som kan hamna i gråzonen.
Någon annan som kan svara på detta?
 

sunqan

Vinös
Alltså kan kan man ju alltid. Får är en annan fråga. Dock skickas det ju till annat land. Men tror att det är själva försäljningen som kan hamna i gråzonen.
Någon annan som kan svara på detta?

Rent sådär, så är det ju förbjudet för privatpersoner att sälja alkohol i sverige. så att sälja en vara på en utländsk auktionssajt/handelsplats och skicka den från en svensk adress bör vara olagligt.

Jag tror däremot inte att det har prövats rättsligt.

att förvara alkohol i utlandet och som svensk sälja den alkoholen är förmodligen helt lagligt.

Jag tror däremot inte att det har prövats rättsligt.


så svaret på din fråga är - knappast (nån som kan svara alltså)
 
Last edited:
Toppen