Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 29 april 2021

Trydebull

Medlem
Vad är grejen med ”regionala begränsningar” i övrigt sortiment? Hur kan det vara tillåtet när frakten redan är inkluderad i det pris man betalar för samtliga varor på bolaget?
Om man är en mindre importör så kan man ha lokala transportavtal - kanske marginalerna inte täcker riks-lösningar. Det förekommer även att mindre importörer själva står för transporten. Då blir det för långt till Sundsvall från Höganäs.
Det är inte helt ovanligt.

I det fall det finns regionala begränsningar brukar det alltid gå att kontakta importören - så kan du lägga en PI (privatimport) istället - ibland mot någon extra tia för transportkostnad/flaska
 

Deek

Medlem
Vad är så speciellt med Marie Courtin champagnen? (seriös fråga, inte arrogant menat ;))
Ingen som vill hjälpa mig med ett svar? Har googlat men hittade inget nämnvärt om det och med tanke på hur snabbt det försvann så måste det vara någon hype jag missat!
 

Trydebull

Medlem
Ingen som vill hjälpa mig med ett svar? Har googlat men hittade inget nämnvärt om det och med tanke på hur snabbt det försvann så måste det vara någon hype jag missat!
Jag har endast druckit 2008 Efflorescence så det finns säkert de som har mer erfarenhet här. Jag har inte mer noter än att jag tycker att det är en bra Champagne. Fin koncentration och bra utveckling under kvällen (tre år sedan). Jag tyckte då att den hade en viss utveckling redan och att den var både kaffe-chokladbönig och mångfacitterat citrusfylld. Men jag skrev 90-91.

Det kan ju vara tycke och smak - men helt säkert, som allt annat när det gäller få buteljer på en weblansering, en hel del hype...
 

Thirsty

Smygnykterist
Ingen som vill hjälpa mig med ett svar? Har googlat men hittade inget nämnvärt om det och med tanke på hur snabbt det försvann så måste det vara någon hype jag missat!
Liten tilldelning och en kundgrupp (som är tillräckligt stor och köper allt) som har en romantiserande syn på småbönder som har häst, skördar när månen står i zenit och som tycker att dossage är en synd.
Om rosén går det att läsa om i skumpa tråden från en BYOB för nån månad sedan när någon försökte förgifta sällskapet... :stendumt:
 

Mexikanaren

Medlem
Det här var ju väldigt GDPR-vänligt?

upload_2021-4-30_16-41-45.png
 

MacX

Medlem
Tjenare bästa medlemmar! I Torsdags så spontantklickade jag två flaskor Château Canon och två flaskor Château Léoville-Barton. Men nu förhåller det sig så att mitt stora fokus egentligen ligger på Piemonte och Toscana och jag blev lite rådvill om jag skall behålla dessa eller jag skall spara mina surt förvärvad pengar och fortsätta fokusera på mina små Italienska älsklingar. Vad har ni för råd? Motivera gärna....! Tack på förhand.
 

Mexikanaren

Medlem
Tjenare bästa medlemmar! I Torsdags så spontantklickade jag två flaskor Château Canon och två flaskor Château Léoville-Barton. Men nu förhåller dig så att mitt stora fokus egentligen ligger på Piemonte och Toscana och jag blev lite rådvill om jag skall behålla dessa eller jag skall spara mina surt förvärvad pengar och fortsätta fokusera på mina små Italienska älsklingar. Vad har ni för råd? Motivera gärna....! Tack på förhand.

Det beror mest på dina kommande utgifter skulle jag säga. Sparar du för barbaresco-, barolo och/eller brunello riservor t.ex eller är det ganska tomt på din köpfront kommande månader?
 
Toppen