Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 4 september 2014

Skrutt

Medlem
Det vore intressant att höra om några forummedlemmar uppskattar Lucien Le Moine och Domaine Faiveley så mycket att de vill ge sig in i den här leken: http://www.systembolaget.se/Sok-dry...tersheader=Default&filters=val,&action=search
Jag har förstått att StefanAkiko inte kommer att sitta med darrande avtryckarfinger men hur resonerar ni som tänker klicka, tro? Själv är jag rätt glad att alla varorna ligger högt i pris så att jag definitvt kan avstå denna gång. Det har svidit i lädret ett tag nu.
 

Karl

Medlem
Faiveley, är det inget för oss ekalergiker? Jag har bara druckit Cazieres eller vad den heter 2011, den tror jag inte var så hårt ekad. Men de som släpps nu är ju toppcuveerna. Jag tycker mig kunna läsa att många skriver att eken har en för framträdande roll. Vi tycker ni? Någon som har koll? Men sedan är det frågan om priset är särskilt bra. Man får ju 2 topp barolo för samma pris.
 

Håkan

Medlem
Om du jämför med priser internationellt är Faiveleypriserna okej, det är alltid så att toppcuveerna är något dyrare utomlands och mellancuveerna något billigare. Om du vill jämföra prismässigt med Barolo gör du klokt i att just hålla dig till Barolo. Bourgogne jämförs enbart med Bourgogne. Och jag som gammal Burgoholic börjar mer och mer kasta blickar annorstädes, men just nu spratt det till i min själ så jag letar nog en grön skylt eller två på torsdag.
 

chambertin

Medlem
Faiveley, är det inget för oss ekalergiker? Jag har bara druckit Cazieres eller vad den heter 2011, den tror jag inte var så hårt ekad. Men de som släpps nu är ju toppcuveerna. Jag tycker mig kunna läsa att många skriver att eken har en för framträdande roll. Vi tycker ni? Någon som har koll? Men sedan är det frågan om priset är särskilt bra. Man får ju 2 topp barolo för samma pris.
Har inte druckit några Faiveley-viner sedan årgång 2007 men dom var/är inte alls speciellt ekskadade och låg prismässigt rätt ok till också.
Tycker nog dom flesta GC har en rejäl dos ek som flyter ovanpå som unga men med tid (+10-15 år beroende på årgång, producent m.m) så märks detta ofta inte alls. GC Bourgoge är precis som Barolo i det avseendet att alltför unga så får man ofta inte ut så mycket av storheten i vinet. Barolo är ju tokbilligt i jämförelse med GC Bourgogne men det kanske ändrar sig det också. Hoppas bara att det är Bourgogne som blir billigare och inte tvärtom.

Det vore intressant att höra om några forummedlemmar uppskattar Lucien Le Moine och Domaine Faiveley så mycket att de vill ge sig in i den här leken: http://www.systembolaget.se/Sok-dry...tersheader=Default&filters=val,&action=search
Jag har förstått att StefanAkiko inte kommer att sitta med darrande avtryckarfinger men hur resonerar ni som tänker klicka, tro? Själv är jag rätt glad att alla varorna ligger högt i pris så att jag definitvt kan avstå denna gång. Det har svidit i lädret ett tag nu.

Lucien Le Moine har jag ett antal 2010 av (blandade 1:er Crû och GC ) i källaren av men dom kommer jag inte att röra före 2020 och inget är provat ännu desvärre. Jamais i LG var lyrisk över Lucine Le Moine i en lång artikel för några år sedan.

@vintomas har provat Lucine Le Moines viner från 2011 här: http://vintomas.wordpress.com/2014/...nehus-med-toppviner-och-en-fot-i-sodra-rhone/
 

Vino fino

Medlem
Jag tycker mig kunna läsa att många skriver att eken har en för framträdande roll. Vi tycker ni? Någon som har koll? Men sedan är det frågan om priset är särskilt bra.
Provade och köpte sedan Faiveleys '10 Clos Vougeot och G-C Combes aux Moines. Nog var de ordentligt ekade men som andra har påpekat här är de inte avsedda att drickas på en stund.

Frukten var också stum, hårt packad. Potential fanns absolut (jag köpte ju ändå på mig några pavor efter att ha provat) men ganska meningslösa som njutningsmedel då jag provade dem.

Nu är ju 2012 kanske en mer förlåtande och generös årgång som öppnar sig snabbare men jag vill nog hävda att Faiveley skall sparas ordentligt, enligt min (begränsade) erfarenhet.
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Jag har provat en hel del Lucien le Moine även med lite ålder. Jag är inte imponerad av anledning till att jag inte tror de kommer bli bra med lagring. Goda viner absolut men när vi hade en Lucien le Moineprovning för ett tag sen tog jag med ett referensvin i liknande prisklass och vinmakning (2005 Gevrey Chamertin Lavaux St Jaqcues från Denis Mortet) och det var klasskillnad, le Moine var ofokuserade och svulstiga, Denis Mortet stram men samtidigt generös. Jag drar paralleller mellan Lucien le Moine och Dominique Laurent, och inte bara jag brändes av sistnämnda. Jag hoppas att jag har fel och jag är kanske feg men jag håller mig borta från Lucien le Moine (fast jag har en del i källaren skall erkännas).
 

Karl

Medlem
Jag är inte förvånad. Det kanske är tur att skördarna är så små om dom ska ta dom här priserna, annars hade de väl suttit på lager långt upp över öronen. Nej gör som jag köp sjukt mycket barolo 2010 istället. Förmodligen den sista toppårgången med humana priser. Vissa som Vietti och många andra har ifs höjt priserna med upp till 20%. Men det lär knappast blli billigare. Och vissa viner här som Bartolo Mascarello och flera är RIKTIGA toppviner för ca 700 Kr.
 

Rexel

Medlem
Jag är inte förvånad. Det kanske är tur att skördarna är så små om dom ska ta dom här priserna, annars hade de väl suttit på lager långt upp över öronen. Nej gör som jag köp sjukt mycket barolo 2010 istället. Förmodligen den sista toppårgången med humana priser. Vissa som Vietti och många andra har ifs höjt priserna med upp till 20%. Men det lär knappast blli billigare. Och vissa viner här som Bartolo Mascarello och flera är RIKTIGA toppviner för ca 700 Kr.
Håller med, tokköper barolo 2010, men så är jag ju ett sjukt freak av barolo och italienska viner. Beställt Vietti Ravera från italien. får väl se om den fastnar i tullen:confused:
 

Karl

Medlem
Jag köpte bara en blandlåda från Vietti, där ingick bara en Ravera. Det blev väl i och för sig ett väldigt fördelaktigt pris. Var köpte du dina? Vad fick du betala för dom? Men jag gillar nog mest den rödfruktiga stilen med mindre balsamico, mentol och mörk frukt. Mitt största enskilda inköp blev Elio Grasso chiniera, 18 flaskor. Har druckit den både lagrad och ung tidigare. Än så länge ganska bra pris. Har du något bra tips på bottilagrad barolo 2010 eller någon annan bra som man fortfarande kan få tag på?
 
Trådskapare
Skrutt

Skrutt

Medlem
Än så länge måste det väl finnas en massa barolo 2010 som inte lanserats? Jag köpte flera vingårdsbaroli från 2008 förra året på SB.
 

Karl

Medlem
I stort sett alla 2010or är sålda från producenterna och alla slåss om allokeringarna. Har du inte som konsument köpt på termin får du inga av de bättre, i alla fall dom som ligger ok i pris. Det är bara hoppas att sb:s importörer har försäkrat sig om att få sina allokeringar.
 

Karl

Medlem
Elio grassos 2008 or kom tex inte till SB. Dom gick väldigt höga betyg. Tveksam om de får några 2010. Och det är ändå ganska bra volym på dessa. Men svag importör. ..
 

Dovberg

Medlem
Elio grassos 2008 or kom tex inte till SB. Dom gick väldigt höga betyg. Tveksam om de får några 2010. Och det är ändå ganska bra volym på dessa. Men svag importör. ..
Jag älskar Barolo. Efter jag läste det inlägget kom en liten ångestvåg över mig och jag tänkte "men herregud, det är ju bara vin". Sen insåg jag vad jag tänkte och jag fick ännu mer ångest :)

Förhoppningsvis kommer det några bra flaskor hit med. Hoppas på att toppvinerna från Luciano Sandrone kommer nu i Oktober.
 
Toppen