Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 5 april 2018

Wintermute

Medlem
En ganska talande bild varför det inte fungerar med monopol. 4 lådor Chateau Montrose till hela Sverige? Av ett slott som tillverkar 20.000+ lådor vin/år?
-06 sålde lite över 700 liter över en treårsperiod.
-07 sålde lite över 700 liter över en treårsperiod (med lite svans)
-08 sålde lite över 700 liter över en treårsperiod (med 600 liter det första året)
-09 såde 27 liter på ett år
-10 sålde 78 liter under 2013--16
-11 sålde 42 liter, i huvudsak under 2 år
-12 sålde 89 liter under 2014--17
-13 sålde 44 liter under 2016
Dessutom finns det en post utan årgång på mellan 15 och 94 liter per år (2013--17)

Jämfört med 700 liter känns fyra lådor lite ynkligt. Men flera tidigare årgångar verkar ha släppt flera gånger, så det kan finnas hopp.
 

MagnusH70

Medlem
En ganska talande bild varför det inte fungerar med monopol. 4 lådor Chateau Montrose till hela Sverige? Av ett slott som tillverkar 20.000+ lådor vin/år?
Tillgång och efterfrågan....
I det här fallet är det troligen importören som gjort en primörbokning, och det är väl mest en fråga om hur mycket de vill riskera?
Jag bokade mina primörer vid släpp, och då är det inga större problem att få tilldelning.
 

Wintermute

Medlem
Såhär, alltså.
Picture1.jpg
 

Pontus

Medlem
Då är man ändå tillbaka på importören, skulle jag hävda. Att tycka det är problem att administrera enskilda försäljningar på 1500kr flaskan säger mer om arbetsvilja hos importören än problem med detaljhandelsmonopolet.
Det är SB som bestämmer hur många flaskor som köps in till de olika släppen. Det är alltså deras uppgift att avgöra ungefär hur många flaskor marknaden efterfrågar givet ett visst pris. Ofta finns det brist på flaskor pga ett mycket begränsat utbud, men det gäller knappast i detta fall. Precis som @vintomas skriver hade allokeringen varit mycket större i en hyfsat väl fungerande marknadsekonomi, det tror jag även att du någonstans inser?
 
Det är SB som bestämmer hur många flaskor som köps in till de olika släppen. Det är alltså deras uppgift att avgöra ungefär hur många flaskor marknaden efterfrågar givet ett visst pris. Ofta finns det brist på flaskor pga ett mycket begränsat utbud, men det gäller knappast i detta fall. Precis som @vintomas skriver hade allokeringen varit mycket större i en hyfsat väl fungerande marknadsekonomi, det tror jag även att du någonstans inser?

Man kan välja mindre dryga ordval även om man inte håller med.
 
M

Mouton

Klickade i fel ordning köplats på 2 Pichon bokade 2 Montrose. Montrose skulle jag gått på som nr 2, då den fanns kvar längre. Nåja det var dom jag ville ha mest:)
 

Trydebull

Medlem
Klickade i fel ordning köplats på 2 Pichon bokade 2 Montrose. Montrose skulle jag gått på som nr 2, då den fanns kvar längre. Nåja det var dom jag ville ha mest:)
MYCKET märkligt! För när jag bokade mina flaskor 10:00 var Montrose inte tillgängliga. Så Jag högg de övriga istället. Montrose stod först som "Inväntar leverans" och sedan "Går ej att boka" i röd text. När jag tittade igen två minuter över var de plötsligt bokningsbara. Samma sak med Haut Brion. Nåja. Nu fick jag ändå några flaskor av dem, men om jag missat pga strul på sidan hade jag varit grymt agiterad.
 
M

Mouton

MYCKET märkligt! För när jag bokade mina flaskor 10:00 var Montrose inte tillgängliga. Så Jag högg de övriga istället. Montrose stod först som "Inväntar leverans" och sedan "Går ej att boka" i röd text. När jag tittade igen två minuter över var de plötsligt bokningsbara. Samma sak med Haut Brion. Nåja. Nu fick jag ändå några flaskor av dem, men om jag missat pga strul på sidan hade jag varit grymt agiterad.
Konstigt, jag höll avtryckarn i god tid på Montrose, den fanns med hela tiden för mig. Stog inget om inväntar leverans? Däremot så fanns den inte med alls när jag kollade en halv timme före. Jag loggade in på sidan 10 min före.
 
Varför säljer inte Las Lamas? Är 2015 en så betydligt mycket sämre årgång? På winesearcher snittar 2014 på 94 poäng medan 2015 bara på 90. Någon som druckit tidigare årgångar? Gillar Palacios över lag. Lite sugen på att köpa en flaska.
 

Daniel A

Administratör
Varför säljer inte Las Lamas? Är 2015 en så betydligt mycket sämre årgång? På winesearcher snittar 2014 på 94 poäng medan 2015 bara på 90. Någon som druckit tidigare årgångar? Gillar Palacios över lag. Lite sugen på att köpa en flaska.

Las Lamas, eller andra viner från Descendientes de J Palacios, har aldrig sålt särskilt snabbt såvitt jag vet. Fanns fram tills ganska nyligen några äldre årgångar av blandade viner tillgängliga på bolaget.

Det är bra viner dock. Kan inte uttala mig specifikt om 2015, men har druckit hela linjen med blandad ålder och tycker att de alltid har levererat. Fungerar bra som unga, fungerar bättre med lite ålder. Har du druckit deras Villa de Corullon? De vingårdsbetecknade vinerna är som det, fast mer av allt (men kanske inte dubbelt av allt, som priset...). Om du gillar Palacios generellt tycker jag definitivt du ska köpa en flaska. :)
 
Las Lamas, eller andra viner från Descendientes de J Palacios, har aldrig sålt särskilt snabbt såvitt jag vet. Fanns fram tills ganska nyligen några äldre årgångar av blandade viner tillgängliga på bolaget.

Det är bra viner dock. Kan inte uttala mig specifikt om 2015, men har druckit hela linjen med blandad ålder och tycker att de alltid har levererat. Fungerar bra som unga, fungerar bättre med lite ålder. Har du druckit deras Villa de Corullon? De vingårdsbetecknade vinerna är som det, fast mer av allt (men kanske inte dubbelt av allt, som priset...). Om du gillar Palacios generellt tycker jag definitivt du ska köpa en flaska. :)
Har druckit mycket av Palacios viner. Tycker Petalos är väldigt prisvärt och Les Terrasses väldigt mycket vin för pengarna. Sen dricker jag ju oftast hellre spanskt än franskt då jag tycker att den extrema prisbilden som byggts upp på klassiskt franskt ofta inte riktigt stämmer överrens med kvaliteten man får på vinet. Lättare att fynda i Spanien enligt mig, speciellt då moderna uppstickare såsom Comando G och Guimaro. Var på en provning av Mallorcaviner nyligen. Extremt spännande det som händer där. Skall till Palma snart faktiskt och ser fram emot trevliga vingårdsbesök i mängder.
 
Toppen