Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 6 februari 2020

Magikern

Medlem
Min bild är faktiskt att Bordeaux säljer ganska dåligt i Sverige jämfört med många länder på kontinenten samt UK, men att Systembolaget sedan länge har skruvat ner volymerna på "finbordeauxer" så att den volym de tar in faktiskt går åt.

Håller med. Minns när de hade Haut-Brion 06 för under 3 papp för några sedan. Det tog tid innan den sålde slut.
 

Jos

Medlem
Hade preppat för att klicka hem en Raveneau men sen var det något med jobbet och tänkte inte mer på det förrän när klockan var tjugo över tio...
 

Swedish

Medlem
Hade för avsikt att klicka hem Raveneau för att se vad hypen handlar om. Hade nog gått bättre om jag kommit ihåg att det inte räcker att sitta med fingret på avtryckaren, utan att man måste vara inloggad också...

@gece , min käre vän.
Det är med viss oro för dig jag skriver idag. Det här är inte första gången det händer. Senast var det när du skulle vara min bulvan. Det gick så där. Men jag blev inte upprörd. Jag tyckte inte om dig mindre för det. Men jag börjar bli orolig...

Orolig är jag också för ditt minne. Du har ju redan provat på hypen. Det var på en inofficiell "Clash of the White Titans". Det var en Valmur. Det gick också så där då den kom sist med noll poäng. För egen del är det den bästa unga Chablis jag någonsin har provat. Men det är också sant att konkurrensen var mördande den kvällen...
Om du vill friska upp ditt minne så finns den dokumenterad i ditt eget Instagramflöde daterat den 2a december 2016. Där, längst upp till vänster, så finns den stackars Raveneaun...

Jag är bekymrad. Men jag vill också att du ska veta att jag finns här för dig om du vill diskutera det hela.

Ta hand om dig!
Puss!
/En vän som vill dig väl
 

gece

Man vänjer sig.
Jag är bekymrad. Men jag vill också att du ska veta att jag finns här för dig om du vill diskutera det hela.
Mina brister och tillkortakommanden läggs på hög med åren, det är sant. Men jaja, glömmer man bort att man provat det är det kanske inte någon sorg att man inte får någon flaska.

(Tar gärna ett stödsamtal nån gång när du för en gångs skull är hemma och inte lever jetsetliv i exotiska fjärran länder osv.)
 

Keen

slan
Man blir ju lite sugen att läsa mer om "Clash of the White Titans". Finns det några provningsanteckningar här måntro?


edit: För protokollet och trådens syfte glömde jag helt bort dagens släpp. Skyller på besök på Punk Royal Café igår...
 

DVI

Medlem
Håller inte riktigt med. Ok Bx-priser, iallafall Latour Pomerol och Hosanna. Och Bx säljer alltid. Iallafall i Sverige. Inga fynd dock. Har bokat två av förstnämnda men har inte bestämt om jag plockar ut dem.
Du har rätt, Hosanna ligger bra, även Latour. Vissa andra var kanske lite högre i pris. Och det kanske handlar om att volymen är så låg som någon påpekade. Så går de fortare. Men som vissa påpekat förr så går det inte att låta bli tänka på hur det var förr - när SB verkligen var billigare än någon annanstans. Men det är ju bara nostalgiskt dravel
 

Swedish

Medlem
Man blir ju lite sugen att läsa mer om "Clash of the White Titans". Finns det några provningsanteckningar här måntro?
Det är ju knappast lönt att fråga @gece i varje fall...:rolleyes:

Det blev en "One hit Wonder".
Antecknar gör jag aldrig. Förutom ovannämnda Raveneau Valmur var startfältet följande:
Domaine de Chevalier
Keller Abtserde
F.X. Pichler Unendlich (eller hur det nu stavas)
Ermitage de l'Orée, Chapoutier
Chevalier-Montrachet, Dom. Leflaive
Kongsgaard Chardonnay
Montrachet, Fontaine-Gagnard
Montrachet, Etienne Sauzet
Montrachet, Lucien le Moine
Castillo Ygay Gran Reserva Especial 86
Huet cuvée Constance
Yquem

Så ja, Raveneau hade det tufft den kvällen...
 

gece

Man vänjer sig.
Tack!

Mitt minne verkar inte heller existera då jag kommenterade provningen ser jag...

Drack en av de där Kongsgaard jag nämnde, 2014, samt The Judge vid annat tillfälle. Bra viner, men på tok för mycket ek för min smak.
Jag provade Kongsgaard igen strax efter den provningen och den flaskan var svagare. Kan ha haft tur och upplevt flaskvariation åt det bättre vid första tillfället.
 
Toppen