Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 6 oktober 2022

MarkusJ

Medlem
Med reservation för eventuella missar.

ÅrgångNamnProducentLandTypPris
2019Rieslaner AusleseWeingut KellerTysklandVitt249
2020Idig Grosses Gewächs RieslingWeingut ChristmannTysklandVitt1 250
2017Barolo MonprivatoGiuseppe Mascarello & FiglioItalienRött2 099
2019Barbaresco BasarinAzienda Agricola SottimanoItalienRött599
2019Barbaresco CottaAzienda Agricola SottimanoItalienRött599
2019Barbaresco FausoniAzienda Agricola SottimanoItalienRött599
2019Barbaresco PajoréAzienda Agricola SottimanoItalienRött599
2013Barbaresco RiservaAzienda Agricola SottimanoItalienRött2 499
2019Idig GG SpätburgunderWeingut ChristmannTysklandRött720
2019Centgrafenberg GG SpätburgunderWeingut Rudolf FürstTysklandRött779
2019Schlossberg GG SpätburgunderWeingut Rudolf FürstTysklandRött1 149
2015Spätburgunder 'S'Weingut KellerTysklandRött415
2019Jaspis Zipsin Pinot NoirWeingut ZiereisenTysklandRött519
2019Jaspis Däublin SyrahWeingut ZiereisenTysklandRött589
2020Quiñon de ValmiraBodegas Palacios RemondoSpanienRött2 999
2019Flor de PingusDominio de PingusSpanienRött879
2019PingusDominio de PingusSpanienRött8 795
2006Single Cask 7170ArdbegSkottlandStarksprit5 690
2021Sherry Oak 18 YearsThe MacallanSkottlandStarksprit3 900
-Red Collection 40 YearsThe MacallanSkottlandStarksprit200 000
-Red Collection 78 YOThe MacallanSkottlandStarksprit790 000
 

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Här är listan till direktlänkar ifall man enkelt vill utvärdera vinerna på Wine-searcher, Robert Parker, Jancis Robinsson, Winesearcher samt Cellartracker + direktlänk till systembolagets sida. Mycket nöje! Obs Endast vin, ingen sprit eller förstärkt vin.

 

buteljen

Medlem
Tycker det är bra att få upp träffar på tidigare släpp när man söker här på forumet, så känner att det är värt att lägga upp det här. Men om du redan gör jobbet för wigellan.com får du gärna posta en sökbar version här också :)
Supertack för att du lägger upp listorna :). Söker ofta på viner som varit med på tidigare släpp som snabbt hittas här. Så fortsätt gärna med det!!! Det är uppskattat.
 

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Hej @MarkusJ , jag tycker att det är lite brutalt att lägga på en lista när någon gjort jobbet. För att använda listan behöver man inget konto på wigellan. Vidare kan man sortera i länken vilket inte går i en inbäddad tabell. @buteljen : Samtliga listor sedan januari 2022 på släpp finns på wigellan. Använder man wigellans logg så blir viner du druckit eller har i källare markerade med grönt vilket underlättar planering.
 

buteljen

Medlem
Hej @MarkusJ , jag tycker att det är lite brutalt att lägga på en lista när någon gjort jobbet. För att använda listan behöver man inget konto på wigellan. Vidare kan man sortera i länken vilket inte går i en inbäddad tabell. @buteljen : Samtliga listor sedan januari 2022 på släpp finns på wigellan. Använder man wigellans logg så blir viner du druckit eller har i källare markerade med grönt vilket underlättar planering.
Jag har andra system jag använder som jag är nöjd med :). Jag söker dessutom rätt ofta efter viner som släppts innan 2022 och är även ett fan av förstärkta viner.
 
Last edited:

Jesper L

Medlem
Hej @MarkusJ , jag tycker att det är lite brutalt att lägga på en lista när någon gjort jobbet. För att använda listan behöver man inget konto på wigellan. Vidare kan man sortera i länken vilket inte går i en inbäddad tabell. @buteljen : Samtliga listor sedan januari 2022 på släpp finns på wigellan. Använder man wigellans logg så blir viner du druckit eller har i källare markerade med grönt vilket underlättar planering.
Det har varit släpp innan januari 2022 som man kanske också vill jämföra med och därför är det bra att @MarkusJ lägger ut sökbara listor här.

Tack @MarkusJ !
 

Poussard

Medlem
Hej @MarkusJ , jag tycker att det är lite brutalt att lägga på en lista när någon gjort jobbet. För att använda listan behöver man inget konto på wigellan. Vidare kan man sortera i länken vilket inte går i en inbäddad tabell. @buteljen : Samtliga listor sedan januari 2022 på släpp finns på wigellan. Använder man wigellans logg så blir viner du druckit eller har i källare markerade med grönt vilket underlättar planering.
Det är jättebra att du försöker bygga en app. Men ingen av oss andra kan ju egentligen veta om den här betan snart läggs ned eller om den går i en riktning där man tex måste betala, så att sluta använda ett forum som funkat i 10 år tycker jag (än sålänge) är ett dumt förslag.
 

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Hm, tror att vi talar förbi varandra fast vi tycker likadant. Listorna bör/skall finnas i forumet som dokumentation. Men, jag vill inte bara lägga över en dubblett lista i flödet när någon redan gjort jobbet och lagt in en lista. När det redan finns en lista i forumet lägger jag en länk till lista på wigellan som har länkar. Tack MarkusJ för att du gjort jobbet i detta släpp.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Spontant - Blir det inte lite fånigt när en leverantör kommer in och börjar styra och ställa på ett forum på det här sättet?
Jag tror det är ett missförstånd. Det leverantören menar är att det är kaka på kaka att även lägga till sin lista i forumet. Om en användare sedan föredrar att använda leverantörens lista är givetvis upp till den användaren. Jag ser det som ett komplement.
 

buteljen

Medlem
Jag tror det är ett missförstånd. Det leverantören menar är att det är kaka på kaka att även lägga till sin lista i forumet. Om en användare sedan föredrar att använda leverantörens lista är givetvis upp till den användaren. Jag ser det som ett komplement.
Det finns ju iofs en separat del av forumet där leverantörer kan erbjuda sina tjänster för de som är intresserade :).
“Aktiviteter, provningar och vintjänster från leverantörer och restauranger"
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det finns ju iofs en separat del av forumet där leverantörer kan erbjuda sina tjänster för de som är intresserade :).
“Aktiviteter, provningar och vintjänster från leverantörer och restauranger"
En svår balansgång. Den sektionen är tänkt för leverantörer som vill annonsera kommane provningar/lanseringar etc.
Det kan finnas tillfällen när leverantören har något att tillägga i en befintlig tråd, som i denna tråd, som inte är direkt marknadsföring.
Jag anser att i detta fall att de inlägg leverantören skapar inte kan anses som markandsföring, men det har ju hänt att jag haft fel.
 

buteljen

Medlem
En svår balansgång. Den sektionen är tänkt för leverantörer som vill annonsera kommane provningar/lanseringar etc.
Det kan finnas tillfällen när leverantören har något att tillägga i en befintlig tråd, som i denna tråd, som inte är direkt marknadsföring.
Jag anser att i detta fall att de inlägg leverantören skapar inte kan anses som markandsföring, men det har ju hänt att jag haft fel.
Det är väl solklart att det är marknadsföring??
 
Trådskapare
M

MarkusJ

Medlem
Hm, tror att vi talar förbi varandra fast vi tycker likadant. Listorna bör/skall finnas i forumet som dokumentation. Men, jag vill inte bara lägga över en dubblett lista i flödet när någon redan gjort jobbet och lagt in en lista. När det redan finns en lista i forumet lägger jag en länk till lista på wigellan som har länkar. Tack MarkusJ för att du gjort jobbet i detta släpp.
Det tar ju lite tid (och är inte alls speciellt kul) att göra de listorna jag gör - så om du ändå redan gör detta jobb för wigellan och kan tänka dig att lägga upp dom här också så blir ingen gladare än jag :) Sen förstår jag om du inte är så sugen på det av olika anledningar, men för min del får en sådan post gärna kombineras med en liten promo för wigellan.com :cool:
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det är väl solklart att det är marknadsföring??
Nu är jag enbart en försiktig administrator på detta forum och försöker i största möjliga mån undvika att blanda mig i konversationer och vill hålla en så neutral ståndpunkt som bara är möjligt. Det vore intressant att höra vad forumets ordförande @Mattias Schyberg anser.

Men för att jag är nyfiken och vill veta vad det hela handlar om så gjorde jag nyss följande;
Klickade på länken i tidigare inlägg och kom till listan över vinerna. Förstod inte helt vad som var så unikt med den. Förutom CT, WC och SB så fanns det tre länkar till andra siter som kräver inloggning, vilket jag inte har, dock kan man göra sökningar även om man inte kan läsa utlåtandena. Testade länken för vinet Furst Burgstadter till WS och sökningen var enbart för 'Furst', vilket inte är exakt det vinet jag valde att läsa mer om. Valde att skriva in 'Furst Burgstadter' (som det står i listan) men får inga träffar då heller. Noterar att det kanske inte ska vara Burgstadter utan Centgrafenberg man ska söka på . Ny sökning på WS, inga träffar.
1664869544010.png

Det är alltså enbart en lista över vad som släpps, utan förstärka viner och sprit och heller ingen direkt länkning till vinet och utlåtande (iaf inte på WS).

Med det sagt, finns det inget garanterat mervärde på den lista som läggs upp (med garanterade korrekta länkningar) så är det kanske inte så att @buteljen har rätt och att dessa inlägg sak ses som ren marknadsföring och inget annat.

Balansgång...
 

buteljen

Medlem
Jag menar att du kan ha rätt i att det är enbart marknadsföring då det inte verkar tillföra något till diskussionen men överlåter det till forumets styrelse att ta ett beslut.
Menar du att det inte skulle vara marknadsföring om det tillförde nåt till diskussionerna? Jag tycker det är marknadsföring oavsett om det tillför något eller inte.
Men med det sagt, om det finns medlemmar som tycker att de har nytta av länkarna så är det väl inget större problem att de finns där, även om det finns en separat del för leverantörer?
 
Toppen