Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Whole cluster fermentation vs Destemmed grapes

buteljen

Medlem
Någon som har konkreta tips på viner man kan använda för att åskådliggöra hur vinerna blir olika beroende på whole cluster eller destemmed fermentations?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Domaine Santa Duc
Habemus Papam
:
Varieties : 64% of old Grenache vines, 25 % Syrah, 10% Mourvèdre, 1% Counoise.
Vinification : Hand picked and sorted, whole bunch fermentation with punching down for gentle extraction.
Ageing : 18 months in casks (foudres) and terracotta jars.

Le Pied de Baud:
Varieties : 80% Grenache old vines, 15% Mourvèdre, 5% Cinsault.
Vinification : Manual picking with very selective sorting, desteming, short maceration with soft pigeages and pumping overs.
Ageing : 18 months in recent foudres and terracotta jars.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Domaine Santa Duc
Habemus Papam
:
Varieties : 64% of old Grenache vines, 25 % Syrah, 10% Mourvèdre, 1% Counoise.
Vinification : Hand picked and sorted, whole bunch fermentation with punching down for gentle extraction.
Ageing : 18 months in casks (foudres) and terracotta jars.

Le Pied de Baud:
Varieties : 80% Grenache old vines, 15% Mourvèdre, 5% Cinsault.
Vinification : Manual picking with very selective sorting, desteming, short maceration with soft pigeages and pumping overs.
Ageing : 18 months in recent foudres and terracotta jars.
Great! Och vilken skillnad känns i just dessa viner? Vilka käraktärer framträder som visar olikheten i hur man gjort vinerna? Åskådliggör dessa viner skillnaden på ett bra sätt?
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Great! Och vilken skillnad känns i just dessa viner? Vilka käraktärer framträder som visar olikheten i hur man gjort vinerna?
Jag har tyvärr inte druckit dem samtidigt så en direkt jämförelse är svårt. Jag har dock knäckt en av varje av årgång 16 och när jag går tillbaka till noterna så tyckte jag att Le Pied de Baud var fruktig och relativt drickvänlig redan medan Habemus Papam var alltför ung och vresig och måste vänta 5+ år! Och det stämmer väl ganska bra? Hela klasar ger betydligt mer (vresiga) tanniner och gröna toner och man får uppfattningen att vinet måste ligga till sig medan avstjälkade brukar vara rundare, fruktigare och mindre tanninstinna i unga år.
Edit: Vänt på vinerna :rolleyes:
 
Last edited:
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Jag har tyvärr inte druckit dem samtidigt så en direkt jämförelse är svårt. Jag har dock knäckt en av varje av årgång 16 och när jag går tillbaka till noterna så tyckte jag att Habemus Papam var fruktig och relativt drickvänlig redan medan Le Pied de Baud var alltför ung och vresig och måste vänta 5+ år! Och det stämmer väl ganska bra? Hela klasar ger betydligt mer (vresiga) tanniner och gröna toner och man får uppfattningen att vinet måste ligga till sig medan avstjälkade brukar vara rundare, fruktigare och mindre tanninstinna i unga år.
Toppen, tusen tack för din input :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Om pris och tillgänglighet inte spelar någon roll, t.ex. DRC (kör med hela klasar, åtminstone i bra årgångar) mot Anne Gros (avstjälkar). ;) Båda har Echezeaux och Richebourg, båda kör med rätt mycket ny ek. DRC i och för sig i kraftigare stil (vilket säkert stjälktanninerna bidrar till), men båda är polerade och eleganta. Men inte gratis...
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Vill du testa PN och inte ha @vintomas plånbok så har Bergström i Oregon både avstjälkade och hela klasar pinoter. Var på en provning där i augusti förra året och testade bland annat deras Silice (whole kluster) jämte Le Pre du Col som bara har en liten del hela klasar. Affärshemlighet hur lite det är. Visserligen olika jordmån och solexponering men vinmakeriet ganska lika för övrigt. Jag kom ihåg att Silice snörpte ihop munnen ordentligt medan Le Pre du Col var betydligt snällare och just då det klart bästa vinet. Några Le Pre du Col fick följa med hem :). Fine Wines Sweden AB är svensk importör.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Om pris och tillgänglighet inte spelar någon roll, t.ex. DRC (kör med hela klasar, åtminstone i bra årgångar) mot Anne Gros (avstjälkar). ;) Båda har Echezeaux och Richebourg, båda kör med rätt mycket ny ek. DRC i och för sig i kraftigare stil (vilket säkert stjälktanninerna bidrar till), men båda är polerade och eleganta. Men inte gratis...
Tack för tips! Och pengarna skall ju ändå rulla och humöret ska va glatt :cool::D
 
Toppen