Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Wigellan

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Hej alla i forumet, jag utvecklar en ny vinapp med fokus på att inköp lagring och avnjutning av vin. Detta var från början ett covidprojekt som jag nu utforskar. Appen är ett vinkällarprogram fast mer inriktning på loggning och analys, typ vart man är på väg. Det finns en möjlighet för alla att publicera listor i tre kategorier: Vin, Producent och Vinområde. T.ex kan man lägga upp en områdesbaserad bucketlist för att styra sina inköp och provning. Loggning sker även på bas "var" man dricker viner med stöd från google maps. Kan ju vara bra att veta varför jag har en "levarantörsskylt". Appen finns på https://wigellan.com.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Alltid intressant med nya idéer men jag känner mig tveksam att ange några uppgifter på en icke säker sida.
1642498048321.png
 
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Använd länken Sidan har aktivt säkerhetscertifikat men inget aktiv överlänkning ifall man börjar på http. Många webläsare tillåter inte att man går vidare med http endast. Vidare är alla lösenord saltade och krypterade enligt säkerhetspraxis. Tack för återmatning
 
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Fixat automatisk omlänkning så att den byter ifall man försöker gå in på http istället för säkra https. Fattar inte att jag inte fixat detta för två månader sedan. Tackar.
 
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
1642669956381.png

För 2022 vill göra lite reklam för en krävande "bucket list" dvs Clive Coates bästa "3 star" röda vinfält från Bourgogne. Detta är min status från wigellan.com och min målsättning iår är att fylla i Clos de la Roche som grön. Mitt fokus annars ligger utanför Fr,It,Ty. Listor byggs på 5 minuter och kan sättas som privata eller publika. Vem har full pott?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
När jag försöker lägga till en Henriot 2008 så dyker detta upp och ingen flaska har lagts till i min samling.
1642674043969.png
 
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Du behöver lägga till pris som är större än 0. Fixar i kod så att nollpris kan läggas in.
Fixat, nu kan man lägga in nollpris i källar IN och dricka IN. Tack!
 
Last edited:
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
wigellan.com är uppdaterade med ytterligare en webblansering 10 feb som jag även publicerad den i forumet. Personligen gillar ju automatlänkarna så man slipper skriva viner i sökmotorer. Hoppas på att få återkoppling på senaste listan med länkar samt även ytterligare siter att länka sig emot. Funderar på att bygga funktionalitet i wigellan så att alla enkelt kan ta ut listor ur wigellan för delning i andra media.
Noterar att förra listan "27 jan" inte var flaggad publik på wigellan.com vilket nog skapat lite förvirring för de som letat efter den. Fixat nu och sorry. Kul att många nya nyfikna skapat konto. Tveka inte att återkoppla!
 
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Följande listor finns nu på wigellan.com som då har länkar till infokällor och recensioner, samt fuktionallitet att skapa egna kom-ihåg-listor samt mycket mer.
  • Webblansering 27 januari 2022
  • Tillfälligt sortiment 28 januari 2022
  • Tillfälligt sortiment 4 februari. även i släpptråden.
  • Tillfälligt sortiment 8 april
  • Webblansering 10 februari 2022, listan finns i släpptråden med priser samt optimerade länkar. Tack för återkoppling!
  • Webblansering 17 februari, listan finns i släpptråden med optimerade länkar
  • Webblansering 24 februari
  • Tillfälligt sortiment 25 februari
  • Webblansering 10 mars, även i släpptråden
  • Webblansering 17 mars, även i släpptråden
  • Webblansering 24 mars, även i släpptråden
  • Webblansering 31 mars, även i släpptråden
  • Webblansering 21 april, även i släpptråden
  • Webblansering 28 april
  • Webblansering 5 maj, även i släpptråden
Ambitionen är att publicera listorna på aktuellt släpp ifall det gillas. Lägg gärna kommentarer här ifall det är något. Då minskar vi brus på ämnestrådar.
Kul att det är så många som intresserat sig för wigellan och skaffat konto.
 
Last edited:
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Hepp, idag färdigställde jag första enkla statistiksammanställningen på wigellan.com. Jag har ju loggat viner på wigellan sedan 2006. Då var wigellan Access-baserad och personlig och sedan november 2021 på nätet för alla. En noggrann loggning av viner ger eftertanke, inspiration och visar vägen framåt. Följande sammanfattar mitt vinliv de senaste 16 åren:

1645726276934.png
 
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Mitt vinliv de senaste 16 åren som loggats. Det är mycket information som tyvärr inte går att klistra in med rätt upplösning utanför appen: wigellan.com

1646246031084.png

Kan lycka mätas i antalet gånger man druckit champagne? Jag minns perioden runt 2008 som väldigt glad och uppsluppen vilket syns ovan. Notera även vad som hände under 2021 i fråga om mångfald.
 
Last edited:
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Mitt kommande liv enligt wigellan, visar hur flaskor i källaren fördelar sig:
1646246659375.png

Det är mycket information som tyvärr inte går att klistra in med rätt upplösning. Bilderna kommer från vad man loggar och lagrar på wigellan.com. Det finns mer att illustrera här. Hur har källaren fyllts på år för år? Data finns, skall bara visualiseras!
 
Last edited:
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Sedan smyglansering av wigellan nov 2021 så har antalet användare ökat mer än förväntat, riktigt kul. För att ge bättre ledning avseende wigellans mervärden så har en första användarehandbok tagits fram. Ladda och läs. wgiellan - the fine wine navigator - där du kan logga alla aspekter av ditt vinliv för att styra mot en ännu bättre framtid.
 

Attachments

  • Welcome to wigellan, introduction 2022-03-12.pdf
    {memory} MB · Visningar: 77
Trådskapare
teamOP

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
1647940563974.png

Nya viktiga och efterfrågade fält har tillkommit till wigellan. En vinnavigator behöver data för att plotta och inspirera till slutsatser kring bästa vägen framåt. Följande tre fält har tillkommit när man druckit ett vin.
  1. Hur mycket man konsumerat. Alkohol bör behandlas med största respekt då man vid överkonsumtion påverkar hälsa och relationer negativt. Alla bör på ett nyktert sätt sätta upp gränser för hälsosam konsumtion och regelbundet följa upp detta. Wigellan har därmed stöd för att hålla koll och kommer att göra en funktion som visar på konsumtion per vecka för alla användare. Ifall man börjar glida över personliga gränser rekommenderar vi på wigellan att a). dricka mindre mängd och dyrare viner b). dela flaskor med fler vänner långt innan ett eventuellt riskbeteende utvecklas. Läs gärna vidare: https://www.beroendecentrum.se/aktuellt/hur-vet-jag-om-jag-dricker-for-mycket/. Diskussionen får inte undvikas.
  2. Betyg där man bedömer vinets kvalitet oaktat pris och andra faktorer. 0 p betyder att ingen bedömning gjorts och inkluderas inte i statistik. Sedan väljer man själv vilken skala man följer. Wigellan har stöd för skalor inom spannet 0-100 poäng. Endast siffror med decimaltecken ".". Använd mao inte ",". Naturligtvis blir det ju inte så bra ifall man använder olika skalor som enskild användare. Jag tror att de tre vanligaste är 0-5, 0-20, samt 0-100.
  3. Personligt omdöme mot prisvärdhet, personlig smak, känsla osv. Valen består av a). "Love this wine", b). "Good wine", c). "Not my wine". Ett dyrt vin som man ger mycket höga poäng enligt ovan kan ju få omdömet "Not my wine" just för att priset inte stämmer.
Wigellan är en datadriven vinnavigator för din personliga vinresa. Med data enligt ovan kommer du att över tid bättre kunna reflektera över var du varit och upplevt.
 

Attachments

  • 1647940319768.png
    1647940319768.png
    108,9 KB · Visningar: 73
Last edited:
Toppen