Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Winedoctor tar betalt

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Winedoctor, eller Chris Kissack som han heter, har börjat ta betalt för access till det mesta materialet på sin sajt från den nyss gångna helgen. Att få recept utskrivet av doktorn kostar nu £ 45 per år. Tydligen hade han tillkännagjort planerna redan i januari, men implementerat dem först nu. På sätt och vis är jag förvånad eftersom han kört gratis i så många år.

http://www.thewinedoctor.com/blog/2013/ ... r-readers/

Enligt mitt tycke har Winedoctor i flera år varit den bästa gratis-vinsajten, framför allt för hans informationspackade profiler av många producenter, som jag gladeligen länkat till från min blogg eller stulit lånat information från. Jag kommer inte på någon annan gratissajt som har jobbat med samma ambitionsnivå på detta.

Ja, allt som är bra (och en del annat också) ska tydligen avgiftsbeläggas:

http://www.youtube.com/watch?v=OHaN8bCfsyQ
 

kayaker

Cyklist
SV: Winedoctor tar betalt

Trist.
Snart bara Burgundy Report kvar som inte kostar pengar. Frågan är väl hur länge?
Han (Bill Nanson) har ju i.o.f.s. valt att skriva en bok för att få lite betalt för jobbet, vilket jag tycker är ett sympatiskt drag.
 

Erica L

Medlem
SV: Winedoctor tar betalt

Vi kan ju också se det som så: om någon lägger hundratals, kanske ett tusental, timmar per år på att prova viner, resa till vingårdar, skriva ihop informationen så kanske vi, för att få tillgång till resultatet kan vara beredda att betala motsvarigheten till en medelbra Chateauneuf?

Nu håller jag med, vi är vana vid att allt på nätet ska vara gratis, men det kan inte heller hålla i längden med så mycket arbete utan betalning. Jancis var smart, hon gjorde det snabbt och smärtfritt och delade upp informationen i två högar. Verkar gå utmärkt.
 
SV: Winedoctor tar betalt

Erica L skrev:
Vi kan ju också se det som så: om någon lägger hundratals, kanske ett tusental, timmar per år på att prova viner, resa till vingårdar, skriva ihop informationen så kanske vi, för att få tillgång till resultatet kan vara beredda att betala motsvarigheten till en medelbra Chateauneuf?

Nu håller jag med, vi är vana vid att allt på nätet ska vara gratis, men det kan inte heller hålla i längden med så mycket arbete utan betalning. Jancis var smart, hon gjorde det snabbt och smärtfritt och delade upp informationen i två högar. Verkar gå utmärkt.

Tror att det som gör det svårt är att en person som Chris Kissack börjar ta betalt efter 13 år på nätet. Från gratis till betalning är inte helt enkelt
 

Peder

Medlem
SV: Winedoctor tar betalt

Tror att det som gör det svårt är att en person som Chris Kissack börjar ta betalt efter 13 år på nätet. Från gratis till betalning är inte helt enkelt

Tror det är svårt. Ett TV-program (räknar ej in public-service) får i många fall sina pengar från sponsorer, en skribent som skriver i "Allt om vin" får nog stor del av sin lön från annonser i tidningen och skribenter som vill tjäna pengar online måste räkna med att få pengarna från annonsörer. Vinbloggare däremot är hittills ganska dåliga på att skriva för pengarnas skull.

Jancis var smart, hon gjorde det snabbt och smärtfritt och delade upp informationen i två högar. Verkar gå utmärkt.

Smart är Jancis när det gäller att marknadsföra sig. Men jag är inte så säker på att hon tjänar några stora pengar på sin betalande sektion som man finner på hennes egna hemsida. Var hon får pengar ifrån är att hon är skicklig på sin sak och många vill anlita henne för betalda jobb tror jag. Om jag inte minns fel så har tom Systembolaget pungat ut med pengar till Jancis Robinson för en utredning som sedan gick och blev hemlig.
 

Guayabera

Medlem
SV: Winedoctor tar betalt

JR tjänar nog mest på sina syndikaliserade artiklar som verkar publiceras i tidningar i jordens alla hörn.
 
Toppen