Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Zinfandel vs. Primitivo

Sjödin

Joråsåatt...
Jag noterade härom veckan att det dykt upp Zinfandelviner från Italien i butikshyllorna. Det har kanske funnits ett tag? Jag har i vilket fall inte sett det...
Någon som kan bringa lite klarhet i det här? Har man etiketterat om gamla svårsålda Primitivoviner, eller är det verkligen Zinfandel?
Mitt minne, vilket verkar bekräftas efter en snabb googling, är att druvorna är väldigt nära släkt men att det inte är samma trots allt, vilket man väl tidigare trott? Eller?

Själv har jag varit jävligt svag för Zinfandel tidigare, men det känns som det var länge sedan jag drack något bra. Ravenswood var länge ett favoritvin, men det känns både som att jag utvecklat mina preferenser samtidigt som den tappat i kvalitet. Det här var ju några år sedan... Jag skulle gärna ge mig på några riktigt trevliga Zinfandels om ni har några tips.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Zinfandel kom troligtvis till USA i början av 1800-talet. I Kalifornien är druvan riktigt stor och vinodlarna har alltid betraktat zinfandel som en inhemsk druva.

DNA-analys har visat att zinfandel är identisk med både den syditalienska druvan primitivo samt den kroatiska druvan crljenak kaštelanski.


Copy paste systembolaget ;)
Napa valley är väl kända för sina Zinfandel viner?
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
DNA-analys har visat att zinfandel är identisk med både den syditalienska druvan primitivo samt den kroatiska druvan crljenak kaštelanski.
Jupp, men googlar man lite till hittar man länkar som säger "liknande DNA och samma urpsrung, men inte samma druva".
Så marknadsför man felaktigt Primitivo som Zin eller planteras Zin i Italien?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jupp, men googlar man lite till hittar man länkar som säger "liknande DNA och samma urpsrung, men inte samma druva".
Så marknadsför man felaktigt Primitivo som Zin eller planteras Zin i Italien?
Men om det är samma DNA så är det samma druva, och då får man nog kalla det vad man vill. Antar att dom skriver Zinfandel då för att det ska låta exotiskt och antagligen säljer bättre. Kan ju inte finnas någon som kan motbevisa att det är egentligen Primitivo eftersom det är same same
 

Vino fino

Medlem
Jag noterade härom veckan

Samma druva, två namn. Antar att logiken är samma som att vissa länder (t.o.m. vissa producenter) säljer både Shiraz och Syrah. Namnet är då tänkt att indikera stilen, dvs. Syrah skall vara mer Rhone-likt och Shiraz mer Oz-likt. Marknadsföringsgossarna måste också ha något att göra på dagarna….

Bra Zin? Jag gillar Seghesio i den mera fullmatade stilen. Om du gillar mer återhållsamhet och har en hyfsad lagringsplats är ju Ridge referensen. Fantastisk valuta och ger verkligen stora upplevelser om du lagrar dina pavor en sisådär 8-15 år.
 
Toppen