Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Zinfandel

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Inspirerad av allt zinfandel-snack öppnades en flaska 2014 Carlisle Zinfandel Pagani Ranch till litet grillad Black Onyx entrecôte. Match made in heaven. Och vilket vin! Fantastiskt bra, fortfarande rätt primär i frukten men komplex, djup, balanserad och stor utan att vara klumpig. Och inget av den där sötsura såsen eller Anton Bergs Plommon i Madeira som brukar göra att jag alltid känner att Zinfandel är bra men [insert: Syrah/Cabernet Sauvignon/Cabernet Franc/Merlot/Grenache] är bättre. Snarare liknade det druvtypiska inslaget som absolut fanns där nyskurna skivor av färska fikon. En helt annan ballgame. Och som jag tycker, detta är litet mer nedtonat än Turley men ändå full on Zinfandel. Som nog skulle kunna lagras jättelänge till. Riktigt bra men betydligt mer typisk Zin än vad t ex Broc Cellars Vine Starr eller Mathiasson eller Bedrock Heritage är. Vi drack 2014 Carlisle Papera för tre år sedan och den var också grym men litet knuten i början. Har en Carlisle från Carlisle Vineyard kvar. Får se hur länge vi klarar av att spara den...
Har också öppnat en 2014 Pagani som dracks över två dagar. Är dock inte övertygad om att den var helt ok. Frukten var nästan enbart av torkad natur. Mycket torkade fikon i både doft och smak tillsammans med allehanda julkryddor och en liten oxidationston. Mellanregistret var ganska platt. Ingen skillnad mellan dagarna. Definitivt ingen fruktbomb. Trots detta försvann innehållet i flaskan hur lätt som helst:eek:. Blir sugen på att testa någon 2015 Dupratt el Carlisle Vineyard bara som jämförelse nu när man har allt i färskt minne.
 
Har också öppnat en 2014 Pagani som dracks över två dagar. Är dock inte övertygad om att den var helt ok. Frukten var nästan enbart av torkad natur. Mycket torkade fikon i både doft och smak tillsammans med allehanda julkryddor och en liten oxidationston. Mellanregistret var ganska platt. Ingen skillnad mellan dagarna. Definitivt ingen fruktbomb. Trots detta försvann innehållet i flaskan hur lätt som helst:eek:. Blir sugen på att testa någon 2015 Dupratt el Carlisle Vineyard bara som jämförelse nu när man har allt i färskt minne.
märkligt, låter ju som vi provat helt olika vin - det var just avsaknaden av torkad frukt och snarare färsk frukt utan att vara fruktbomb som gjorde att jag tyckte så bra om den flaska jag provade. Men visst har zinfandel alltid litet sviskon i sig.
 
Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
Måste tipsa om en fantastisk Zinfandel i den nya, lätta stilen som jag nyss fick chansen att prova. Det är lilla Berkeley-producenten Maitre de Chai och deras Stampede Vineyards 2018 Zin. Från det klassisk fruktbombiga Lodi-området. Detta var en helt underbar, lätt och förföriskt liten Zin med låg alkoholhalt och en härlig syra. Vet inte om den går få tag på i Sverige, men får ni chansen så tveka inte.
 

Sonderlese

Medlem
Måste tipsa om en fantastisk Zinfandel i den nya, lätta stilen som jag nyss fick chansen att prova. Det är lilla Berkeley-producenten Maitre de Chai och deras Stampede Vineyards 2018 Zin. Från det klassisk fruktbombiga Lodi-området. Detta var en helt underbar, lätt och förföriskt liten Zin med låg alkoholhalt och en härlig syra. Vet inte om den går få tag på i Sverige, men får ni chansen så tveka inte.
Tack för tipset! Det ser onekligen intressant ut! Lustigt att det skulle vara mindre alkohol (12,nåt%) när 2017 har 14,2%, hur kommer det sig?

Jag älskar zinfandel i den lättare stilen; men vill ha en utan uttalad ekkaraktär och en alkoholhalt mellan 12,5% - 13,5%. Jag giller att dricka dem unga, då zinfandel karaktären går förlorad efter några få år.

Edit: Jag ser att Raw Wine, UK, har det:
https://www.rawwine.com/wine/stampede-zinfandel-2/

Där uppges det som 13,3% alkohol och vinifierade i gamla ekfat, precis som jag efterlyser!
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Drack en Birichino St Georges Zinfandel 2017 i veckan. Lättare stil även om de inte är lika anemiska längre än när de kom. Tror att första årgången St Georges jag provade hade 12.5% nu är den uppe i 14.5%. Fortfarande väldigt trevligt vin.
 
Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
Drack en 2018 Precedent Kirschenmann Zin i helgen från magnum - herregud vilken underbar Zin! Gav den 96pts på CellarTracker, faktiskt. Bland det bästa Zin jag druckit.

Lite bakgrund: Kirschenmann är en gammal Zin vingård i Lodi, men planteringar som är över 100 år gamla. Vingården ägs av Tegan Passalaqua, som till vardags är vinmakare på Turley. En hel del prestigeproducenter tar frukt från Kirschenmann, men detta vin är nog det bästa jag druckit från den vingården. Precedent är ett litet sidomärke som vinmakare Nathan Kandler driver. Till vardags är han vinmakare på Thomas Fogarty Wines i Santa Cruz Mountains, som mestadels gör Pinot.

Har ingen aning om detta vin fanns tillgängligt i Europa, men får ni chansen att lägga rabarber på en flarra, så tveka inte en sekund! Prisvärt är det också!

Samma kväll drack vi också Fields Family och deras Zin från Stampede vineyard. Också oerhört fint vin, men här är det svårare att vara opartisk eftersom jag själv tar Zin från samma vingård. F.ö. också en mkt gammal vingård med Zin planteringar från innan prohibition, beläget i Clements Hill AVA (vilket här en del av Lodi).

Lodi är ju känt för sina mkt gamla Zin-planteringar och äntligen börjar folk inse den höga kvaliteten som finns där med rätt vinmakare.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Turning Leaf var helt klart en inkörsport på den tiden då det begav sig

De enda bra Zin jag druckit på senare år inskränker sig till en strid ström av Ridge och två andra:
En Seghesio samt en Seghesio Old Vines från Sonoma.

Inte någon druva jag letar efter just i denna fas av livet och min smakutveckling.

De värsta jag fått i mig har nog varit av Helen Turley *huh* :usch:
 
Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
Fast Zin håller på svänga tillbaka. Jag stöter på mer och mer återhållsamma Zins, för var dag.

Helen Turley (som jag håller med dig om är inte min stil alls), är ju en som gillar syltiga, bombastiska viner och var en av dom som bidrog till den där stora stilen på Zin. Och det roliga här att hennes nuvarande projekt, Marcassin, har en väntelista på åratal för att komma åt hennes gigantiskt ekiga Chardonnays. Sensmoral: kunder säger dom gillar balans och elegans, men det som ännu säljer är dom stora, bombastiska vinerna. Elegans, schmelegans - när plånboken får bestämma så är det dom största vinerna som har längs väntelista här ännu: Andremily, Saxum, Sine Qua Non, Alban, Marcassin etc.

Plus ca change...;)
 
Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
Sorry, missade ditt inlägg Sonderlese. Har inte druckit mkt Birichino, men dom har bra rykte och renomme.

Vet inte hur mkt Bedrock som kommer till Sverige men jag måste verkligen rekommendera deras nya 2021 Bedrock Sky Zinfandel. Drack den häromkvällen och den är verkligen magiskt fin. Oerhörd balans och fräschet och ett bevis på hur fantastisk Zin kan vara när den är rätt.

Tyvärr är den rätt dyr, eftersom det är en gammal vingård högst uppe på berget i Napa som inte producerar så mkt frukt. Vill minnas jag betalade $65 för den här, men kanske blir den inte ohemul om den kommer till Sverige. Missa inte om den gör det.
 

Sonderlese

Medlem
Sorry, missade ditt inlägg Sonderlese. Har inte druckit mkt Birichino, men dom har bra rykte och renomme.

Vet inte hur mkt Bedrock som kommer till Sverige men jag måste verkligen rekommendera deras nya 2021 Bedrock Sky Zinfandel. Drack den häromkvällen och den är verkligen magiskt fin. Oerhörd balans och fräschet och ett bevis på hur fantastisk Zin kan vara när den är rätt.

Tyvärr är den rätt dyr, eftersom det är en gammal vingård högst uppe på berget i Napa som inte producerar så mkt frukt. Vill minnas jag betalade $65 för den här, men kanske blir den inte ohemul om den kommer till Sverige. Missa inte om den gör det.
Det verkar som att det kommer noll flaskor Bedrock till Sverige. :(

Men tack för tipset, skall hålla utsikt för Bedrock viner om något skulle komma till Europa.
 
Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
Det verkar som att det kommer noll flaskor Bedrock till Sverige. :(

Men tack för tipset, skall hålla utsikt för Bedrock viner om något skulle komma till Europa.
Va segt. Försäkte kolla om det fanns nån importör i Sverige, men kunde inte hitta nåt.

Undrar om farsan, Joel Peterson (som startade Ravesnowwd en gång i tiden), med sitt nya Zin projekt Once & Future finns representerade? Dom vinerna ska vara bra och prisvärda.
 
Sorry, missade ditt inlägg Sonderlese. Har inte druckit mkt Birichino, men dom har bra rykte och renomme.

Vet inte hur mkt Bedrock som kommer till Sverige men jag måste verkligen rekommendera deras nya 2021 Bedrock Sky Zinfandel. Drack den häromkvällen och den är verkligen magiskt fin. Oerhörd balans och fräschet och ett bevis på hur fantastisk Zin kan vara när den är rätt.

Tyvärr är den rätt dyr, eftersom det är en gammal vingård högst uppe på berget i Napa som inte producerar så mkt frukt. Vill minnas jag betalade $65 för den här, men kanske blir den inte ohemul om den kommer till Sverige. Missa inte om den gör det.
Instämmer vad gäller Bedrock. Deras Bedrock Heritage Zinfandel är helt galen. Bland de bästa vin jag druckit. Birichino är ok men når aldrig några riktiga toppar enligt min erfarenhet. Det är som att jämföra Division 3 i Sverige med La Liga.
 
Va segt. Försäkte kolla om det fanns nån importör i Sverige, men kunde inte hitta nåt.

Undrar om farsan, Joel Peterson (som startade Ravesnowwd en gång i tiden), med sitt nya Zin projekt Once & Future finns representerade? Dom vinerna ska vara bra och prisvärda.
innan Brexit hade Roberson wine i UK ett fönster för direktförsäljning mot svenska marknaden och tog in Bedrock på någon mässa i Stockholm. Blev helt golvad och köpte ett gäng flaskor. Tyvärr slut nu.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
innan Brexit hade Roberson wine i UK ett fönster för direktförsäljning mot svenska marknaden och tog in Bedrock på någon mässa i Stockholm. Blev helt golvad och köpte ett gäng flaskor. Tyvärr slut nu.
Chockvågorna efter Brexit tycks inte lämna någon oberörd :neej:
Det går att säga mycket om Brexit, men det var inte anledningen till att Roberson la ner sin nätförsäljning till Sverige sommaren 2015, redan ett år före folkomröstningen. :p Som jag minns det skulle de skala ner detaljhandel direkt till konsument även i UK och så hade växelkursen GBP/SEK utvecklats oförmånligt.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Sorry, missade ditt inlägg Sonderlese. Har inte druckit mkt Birichino, men dom har bra rykte och renomme.

Vet inte hur mkt Bedrock som kommer till Sverige men jag måste verkligen rekommendera deras nya 2021 Bedrock Sky Zinfandel. Drack den häromkvällen och den är verkligen magiskt fin. Oerhörd balans och fräschet och ett bevis på hur fantastisk Zin kan vara när den är rätt.

Tyvärr är den rätt dyr, eftersom det är en gammal vingård högst uppe på berget i Napa som inte producerar så mkt frukt. Vill minnas jag betalade $65 för den här, men kanske blir den inte ohemul om den kommer till Sverige. Missa inte om den gör det.

Det verkar som att det kommer noll flaskor Bedrock till Sverige. :(

Men tack för tipset, skall hålla utsikt för Bedrock viner om något skulle komma till Europa.

Instämmer vad gäller Bedrock. Deras Bedrock Heritage Zinfandel är helt galen. Bland de bästa vin jag druckit. Birichino är ok men når aldrig några riktiga toppar enligt min erfarenhet. Det är som att jämföra Division 3 i Sverige med La Liga.

Vinmonopolet har Bedrock.

Vet inte om det är samma viner ni pratar om men man kan kontakta importören och göra privatimport på samma sätt som i Sverige.
 
Toppen