Zinfandel

Diskussion i 'Vin' startad av Adam Frisch, 17 juli 2020.

1. petterkalle

petterkalle I rescued some wine. It was trapped in a bottle.

Har också öppnat en 2014 Pagani som dracks över två dagar. Är dock inte övertygad om att den var helt ok. Frukten var nästan enbart av torkad natur. Mycket torkade fikon i både doft och smak tillsammans med allehanda julkryddor och en liten oxidationston. Mellanregistret var ganska platt. Ingen skillnad mellan dagarna. Definitivt ingen fruktbomb. Trots detta försvann innehållet i flaskan hur lätt som helst:eek:. Blir sugen på att testa någon 2015 Dupratt el Carlisle Vineyard bara som jämförelse nu när man har allt i färskt minne.

Omar Khayyam gillar detta.
  2. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

märkligt, låter ju som vi provat helt olika vin - det var just avsaknaden av torkad frukt och snarare färsk frukt utan att vara fruktbomb som gjorde att jag tyckte så bra om den flaska jag provade. Men visst har zinfandel alltid litet sviskon i sig.

3. Adam Frisch

Adam Frisch Vinmakare

Måste tipsa om en fantastisk Zinfandel i den nya, lätta stilen som jag nyss fick chansen att prova. Det är lilla Berkeley-producenten Maitre de Chai och deras Stampede Vineyards 2018 Zin. Från det klassisk fruktbombiga Lodi-området. Detta var en helt underbar, lätt och förföriskt liten Zin med låg alkoholhalt och en härlig syra. Vet inte om den går få tag på i Sverige, men får ni chansen så tveka inte.

glenn_peter, thunberg, Sonderlese och 3 andra gillar detta.
  4. Sonderlese

Sonderlese Medlem

Tack för tipset! Det ser onekligen intressant ut! Lustigt att det skulle vara mindre alkohol (12,nåt%) när 2017 har 14,2%, hur kommer det sig?

Jag älskar zinfandel i den lättare stilen; men vill ha en utan uttalad ekkaraktär och en alkoholhalt mellan 12,5% - 13,5%. Jag giller att dricka dem unga, då zinfandel karaktären går förlorad efter några få år.

Edit: Jag ser att Raw Wine, UK, har det:
    https://www.rawwine.com/wine/stampede-zinfandel-2/

Där uppges det som 13,3% alkohol och vinifierade i gamla ekfat, precis som jag efterlyser!

Last edited: 14 november 2020
    Omar Khayyam gillar detta.
  5. Adam Frisch

Adam Frisch Vinmakare

Sonder, ingen ekkaratär att tala om i denna! Kalasfin!

Sonderlese gillar detta.
  6. Håkan

Håkan Medlem

Drack en Birichino St Georges Zinfandel 2017 i veckan. Lättare stil även om de inte är lika anemiska längre än när de kom. Tror att första årgången St Georges jag provade hade 12.5% nu är den uppe i 14.5%. Fortfarande väldigt trevligt vin.

Dela sidan