Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Biodynamik: Kvalitet, passion eller galenskap?

Mattias Schyberg

Administratör
Och vad är det ?
Med tanke på diskussionen...
image.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Som disputerad växtfysiolog måste jag svara att av någon helt totalt fullständigt completely jävla oförståelig anledning är det det. Om det är Rudolf Steiners arv eller tyskarnas lika oförståeliga vurm för biodynamik, antroposofi, homeopati mm eller något annat som gjort att det är tillåtet vet jag inte men vad jag vet, och som jag gjort försök på, är att kopparsulfat är MYCKET giftigt för allt som lever. Det är ju därför de använder det mot skadeinsekter mm och det är inget magiskt (modernt?) bekämpningsmedel som bara slår mot vissa mål utan det dödar allt. Är bara en fråga om direkt dos och eftersom det är en tungmetall kommer det anrikas i jorden (eller spridas med grundvattnet till någon annanstans) och till slut bli ett STORT problem. Helt sjukt att det tillåts i ekologisk odling men det måste ha att göra med arvet från Steiner och biodynamiken som ändå kom långt innan ekologisk odling blev stort.
Pratade mycket om detta med Sophie Déthune på Champagne Paul Déthune och hon vägrar kategoriskt att använda koppar i sina odlingar, detta då hon menade på att det är allt för riskabelt eftersom de långsiktiga effekterna är allt för okända.
Eller som hon uttrycker sig, jorden är allt vi har, om det skulle visa sig om tio eller tjugo år att vi använt ett preparat som dödat jorden har vi inte längre något att leva av.
Jag tror hon gör klokt i att vara försiktig.
 
Last edited:

karl.1480

Medlem
En intressant poäng i den här diskussionen kring huruvida biodynamik bara är bluff och båg eller något som faktiskt gör skillnad i den faktiska produkten är ju att många av topp-producenterna i de klassiska distrikten tillämpar just biodynamik. T.ex. DRC, Domaine Leflaive, Zind-Humbrecht, Ch Potent-Canet, Jaques Selosse, osv. Visst, dessa producenter kanske är ett gäng tomtar som bara har tur att deras viner blir som de blir men jag vill gärna tro att deras sätt att se på och behandla vingårdarna genererar hög druvkvalitet och därmed vin av toppklass. Med detta menar jag såklart inte att allt som produceras från biodynamisk odling håller samma kvalitet som tidigare nämnda producenters alster utan det finns givetvis massor av skräp-viner inom denna "kategorin" också.

En annan tanke jag har är att i dagens läge då många konsumenter gärna vill att deras vin skall vara ekologiskt eller biodynamiskt odlat, oberoende av vinets kvalitet eller ursprung, så kan man som vinproducent göra sin produkt lite mer attraktiv genom att lyfta fram sig själv som biodynamiker alternativt rulla en herrans massa kulor på att skaffa sig en certifiering.
 

Mattias Schyberg

Administratör
En intressant poäng i den här diskussionen kring huruvida biodynamik bara är bluff och båg eller något som faktiskt gör skillnad i den faktiska produkten är ju att många av topp-producenterna i de klassiska distrikten tillämpar just biodynamik. T.ex. DRC, Domaine Leflaive, Zind-Humbrecht, Ch Potent-Canet, Jaques Selosse, osv. Visst, dessa producenter kanske är ett gäng tomtar som bara har tur att deras viner blir som de blir men jag vill gärna tro att deras sätt att se på och behandla vingårdarna genererar hög druvkvalitet och därmed vin av toppklass. Med detta menar jag såklart inte att allt som produceras från biodynamisk odling håller samma kvalitet som tidigare nämnda producenters alster utan det finns givetvis massor av skräp-viner inom denna "kategorin" också.

En annan tanke jag har är att i dagens läge då många konsumenter gärna vill att deras vin skall vara ekologiskt eller biodynamiskt odlat, oberoende av vinets kvalitet eller ursprung, så kan man som vinproducent göra sin produkt lite mer attraktiv genom att lyfta fram sig själv som biodynamiker alternativt rulla en herrans massa kulor på att skaffa sig en certifiering.
Jag tror att dessa producenter hade gjort precis lika bra viner utan att anamma biodynamiken och istället nöjt sig med passion och kompromisslöst kvalitetstänk i varje liten detalj, både när det gäller vinmakning och odling. :)
 

vininfo.nu

Medlem
Tro att både dom ekologiska och biodynamiska producenterna generellt har lite mer passion än andra, vilket borde märkas både när det gäller kvalitet och kanske även i viss mån experimentlusta. Men det är väldigt generellt. Sedan är många ekologiska (ja, även om de som inte "skryter" med det) av tradition eller av den enkla anledningen att förutsättningarna där dom odlar är sådana att man inte behöver "trixa". Makroklimatet är sådant att man inte behöver massa bekämpningsmedel. Mesetaplatån i Spanien sägs vara av den "arten" och likaså mitt favoritområde Bandol. Det är ju bara idioter som besprutar för ohyra som inte finns..., och då är det lätt att vara minst ekologisk. Och om man nu alltid har gjort på ett visst sätt, är ekologisk, får sålt sina viner, varför betala pengar till en organissation för att få en liten märkning på etiketten?
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
En intressant poäng i den här diskussionen kring huruvida biodynamik bara är bluff och båg eller något som faktiskt gör skillnad i den faktiska produkten är ju att många av topp-producenterna i de klassiska distrikten tillämpar just biodynamik. T.ex. DRC, Domaine Leflaive, Zind-Humbrecht, Ch Potent-Canet, Jaques Selosse, osv. Visst, dessa producenter kanske är ett gäng tomtar som bara har tur att deras viner blir som de blir men jag vill gärna tro att deras sätt att se på och behandla vingårdarna genererar hög druvkvalitet och därmed vin av toppklass. Med detta menar jag såklart inte att allt som produceras från biodynamisk odling håller samma kvalitet som tidigare nämnda producenters alster utan det finns givetvis massor av skräp-viner inom denna "kategorin" också.

En annan tanke jag har är att i dagens läge då många konsumenter gärna vill att deras vin skall vara ekologiskt eller biodynamiskt odlat, oberoende av vinets kvalitet eller ursprung, så kan man som vinproducent göra sin produkt lite mer attraktiv genom att lyfta fram sig själv som biodynamiker alternativt rulla en herrans massa kulor på att skaffa sig en certifiering.
Selosse la av med detta 2003!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Selosse la av med detta 2003!
Exakt, och det gäller väl de flesta av dessa producenter att de enbart använder vissa "normala" delar i biodynamiken och hoppar över att småhackade barkbitar av ek och lägga i en skalle från något husdjur, omge av torv och grävs ned i marken på hösten på ett ställe där mycket regnvatten rinner förbi.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Exakt, och det gäller väl de flesta av dessa producenter att de enbart använder vissa "normala" delar i biodynamiken och hoppar över att småhackade barkbitar av ek och lägga i en skalle från något husdjur, omge av torv och grävs ned i marken på hösten på ett ställe där mycket regnvatten rinner förbi.
Nästa steg är att enbart kalla sig för ekologiska istället för att blanda in astrologi. Vi kommer nog dit också så småningom. ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nästa steg är att enbart kalla sig för ekologiska istället för att blanda in astrologi. Vi kommer nog dit också så småningom. ;)
-Man kan ju hoppas, tyvärr verkar de flesta tro att biodynamisk odling är en tuffare variant av ekologiskt med hårdare krav och få känner till att det innehåller massa galenskap.
Tror att gemene man skulle behöva informeras mer om allt foliehattstrams som ingår i biodynamiken.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Varför galenskap? alla medel är väl tillåtna och om någon producent anser att det där lilla extra gör något för druvorna så kanske det gör det också. Placebo brukar väl oftast funka?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Varför galenskap? alla medel är väl tillåtna och om någon producent anser att det där lilla extra gör något för druvorna så kanske det gör det också. Placebo brukar väl oftast funka?
-Ja, det förstår ju vem som helst att vinet blir godare om man gräver ner Kamomillblommor som fylls in i tunntarmar från nötkreatur. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
För att inte tala om maskrosblommor som pressas ihop och fylls in i bukhinna från nötkreatur. Då jäklar blir det bra fjutt på druvorna...
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
För att inte tala om maskrosblommor som pressas ihop och fylls in i bukhinna från nötkreatur. Då jäklar blir det bra fjutt på druvorna...
Är väl bättre att man gör nått vettigt av kadavren än och bara kremera.
 

Håkan

Medlem
Dessutom borde man informera om att ekologiskt inte är lika med giftfritt. Exempelvis en del antimögelmedel är bekämpningsklass 2L men ändå godkända i ekologisk odling.
 
Toppen