Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Biodynamik: Kvalitet, passion eller galenskap?

magnum

Epernay, Frankrike
-Man kan ju hoppas, tyvärr verkar de flesta tro att biodynamisk odling är en tuffare variant av ekologiskt med hårdare krav och få känner till att det innehåller massa galenskap.
Tror att gemene man skulle behöva informeras mer om allt foliehattstrams som ingår i biodynamiken.
Är väl bättre att man gör nått vettigt av kadavren än och bara kremera.
Vettigt???
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Äh sluta vara så vuxna. Även om jag inte direkt tror på fruktdagar/rotdagar/blomdagar eller homeopatiska jordbrukspreparat så vet jag ju att vin är en större upplevelse än bara vätskan i glaset. Jag uppskattar också vinmakare, vinodlare som har en mer holistisk syn på processerna än det konventionela, storskaliga och kliniska jordbruket i allmänhet.

Med det sagt så går det bevisligen även bra att göra fantastiska viner utan att vara biodynamisk.

:)
 

Peder

Medlem
Jag tar absolut inte det i försvar med en del av metoderna kring biodynamiken, jag har svårt att tro på det. Jag känner dock en del biodynamiska vinodlare som gör fantastiska viner och dessa vinmakare är extremt måna om vår miljö precis som många ekologiska producenter är. Jag har även pratat med en del icke biodynamiska producenter som säger att de biodynamiska vinmakarna till och med tar större risker än de ekologiska när det gäller att låta naturen sköta själva gången fram tills skörd.

Jag ser inte någon anledning att dissa deras viner eftersom de jag känner skapar en grymt bra slutprodukt och de har aldrig försökt tvinga på mig att börja leva mitt liv efter Rudolf Steiners teorier. Det jag inte förstår är varför man tar så hårt på detta däremot. Jag går ofta förbi Hedvig Eleonora Kyrka vid Östermalmstorg och inte blir jag förbannad på de människor som sitter och lyssnar på Gudstjänsten trots att man läser en bibel som består av rent nonsens och hokus-pokus i mina ögon. Jag respekterar människor som har en gudstro så länge de inte försöker tvinga på mig den. Jag undviker att ta upp andra religioner inom denna tråd eftersom jag vill fortsätta leva.......
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tar absolut inte det i försvar med en del av metoderna kring biodynamiken, jag har svårt att tro på det. Jag känner dock en del biodynamiska vinodlare som gör fantastiska viner och dessa vinmakare är extremt måna om vår miljö precis som många ekologiska producenter är. Jag har även pratat med en del icke biodynamiska producenter som säger att de biodynamiska vinmakarna till och med tar större risker än de ekologiska när det gäller att låta naturen sköta själva gången fram tills skörd.

Jag ser inte någon anledning att dissa deras viner eftersom de jag känner skapar en grymt bra slutprodukt och de har aldrig försökt tvinga på mig att börja leva mitt liv efter Rudolf Steiners teorier. Det jag inte förstår är varför man tar så hårt på detta däremot. Jag går ofta förbi Hedvig Eleonora Kyrka vid Östermalmstorg och inte blir jag förbannad på de människor som sitter och lyssnar på Gudstjänsten trots att man läser en bibel som består av rent nonsens och hokus-pokus i mina ögon. Jag respekterar människor som har en gudstro så länge de inte försöker tvinga på mig den. Jag undviker att ta upp andra religioner inom denna tråd eftersom jag vill fortsätta leva.......
Jag har inga problem med om en vinproducent är biodynamiker, men det har inget med vinkvalitet i sig att göra och borde således inte vara intressant i samband med diskussioner om vin, då biodynamikens USP har med astrologi att göra. Det ekologiska tänket går lika bra att ha ändå, och i min värld så vill jag hellre se att man etablerar en relevant ekologisk märkning eller certifiering så allt nonsens kopplat till ovetenskapliga floskler försvinner.

Men visst kommer jag att fortsätta köpa vin även om det råkar vara gjort av en biodynamiker, men det kommer aldrig att göras på grund av biodynamiken i sig, så "märkningen" är för mig helt obetydlig och irrelevant. Det är när biodynamiken får en status som kan jämnställas med kvalitet som jag reagerar och blir lite avogt inställd.

Du har dock en poäng i din liknelse med religion, men skillnaden är att en kristen vinproducent knappast behöver förmedla på sin etikett att han är kristen, det är helt enkelt poänglöst. När det gäller Kosher så finns det dock en poäng att märka vinet såklart, men av helt andra skäl. :)
 

ChristianB

DipWSET
Som vanligt när jag kommer tillbaka efter en viss frånvaro så slås jag av den härliga nivån på diskussionen! :D Nördigt, aningen bitskt men älskvärt och öppet... FW i ett nötskal!

On-topic: Man får väl se biodynamiken för vad den INTE stoppar i vinet, istället för vad de faktiskt petar ned i jorden eller faten? Nu känner jag ett visst behov av att prova lite biodynamiskt vin för att få perspektiv, men överlag så är det ju en vettig grundinställning att inte använda sig av för mycket tillsatser. Kan man säga att biodynamiken är ungefär samma sak som "lutte raisonee" fast utan hokus pokus?

Angående kopparsulfaten hörde jag för något halvår sedan att man försöker minska användandet av det eftersom det blir kvar i jorden, men jag har inga färska siffror på det? Det vore grymt intressant om någon med lite nya fakta hade koll på den frågan! :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Som vanligt när jag kommer tillbaka efter en viss frånvaro så slås jag av den härliga nivån på diskussionen! :D Nördigt, aningen bitskt men älskvärt och öppet... FW i ett nötskal!

On-topic: Man får väl se biodynamiken för vad den INTE stoppar i vinet, istället för vad de faktiskt petar ned i jorden eller faten? Nu känner jag ett visst behov av att prova lite biodynamiskt vin för att få perspektiv, men överlag så är det ju en vettig grundinställning att inte använda sig av för mycket tillsatser. Kan man säga att biodynamiken är ungefär samma sak som "lutte raisonee" fast utan hokus pokus?

Angående kopparsulfaten hörde jag för något halvår sedan att man försöker minska användandet av det eftersom det blir kvar i jorden, men jag har inga färska siffror på det? Det vore grymt intressant om någon med lite nya fakta hade koll på den frågan! :)
Nej, men... Nu har du fått allt baklänges om bakfoten och avigan som rätan...

Biologiskt, ekologiskt är odlande utan "alltför mckt" gifter.
Biodynamiskt är ungefär som de två i förra meningen, men med addition av astrologisk kalender, nedgrävda grävlingstassar i nordöstra hörnet av odlingen och ett och annat kranium insmort med "hemliga" (men dyra!) vätskor. Och hokus pokus. Och hemliga bönemöten.
 

ChristianB

DipWSET
Nej, men... Nu har du fått allt baklänges om bakfoten och avigan som rätan...

Biologiskt, ekologiskt är odlande utan "alltför mckt" gifter.
Biodynamiskt är ungefär som de två i förra meningen, men med addition av astrologisk kalender, nedgrävda grävlingstassar i nordöstra hörnet av odlingen och ett och annat kranium insmort med "hemliga" (men dyra!) vätskor. Och hokus pokus. Och hemliga bönemöten.
Jag uttryckte mig nog lite dåligt där. Det jag menade var att det är bra att de inte petar i en massa extra saker, men att man klarar sig utan de där grävlingtassarna, urinblåsorna och annat krafs. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dubbelt OT:
Nyligen var vi på en av våra favoritrestauranger och njöt girigt av varje liten slamsa på tallrikarna som fördes in i en strid ström. Gott som fan och alldeles underbart! Som alltid!
Efter middagen passade Mästerkocken på att förklara och förkunna om sin värdegrund för oss. Som en bekännelse för trogna kunder som återkommit så ofta. Jo, det MÅSTE ju finnas någon form av gemensamt fundament. (Japansk religiös sekt som lever enligt någon slags otydlig "gudomlighet" med grumliga ideal och fullkomligt oklart varur deras tro kommer från eller strävar efter) och gav oss flyers, förväntade se oss i "helighetsbyggnaden" och ... Jag kommer aldrig mer gå dit. Min hustru tog tag i mig för att jag inte skulle kräkas ovett över galningen. På klingande svenska sade hon på skarpen: "Nej, inte-inte!"

Tänk hur snabbt Kock-djeweln förvandlade vår förtjusning till att ha fått diarrévälling...
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag uttryckte mig nog lite dåligt där. Det jag menade var att det är bra att de inte petar i en massa extra saker, men att man klarar sig utan de där grävlingtassarna, urinblåsorna och annat krafs. :)
Hur menar du nu?
Att urinblåsor och kranier är allt annat än onödiga "extra saker"? :öga:
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är väl bättre att man gör nått vettigt av kadavren än och bara kremera.
Precis!
Kremering är att slösa energi på att förstöra energi...

Man kan istället jäsa dem och göra gas (samtidigt som man alstrar värme - svårt lagra, men gör i Luleå nytta minst 10 mån per år). Precis som tex vid Alviks Slakteri utanför Luleå. De har en riktigt fin jäsanläggning och producerar bra med gas. Håller värmen under vintern helt utan de forna el/oljekostnaderna.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Precis!
Kremering är att slösa energi på att förstöra energi...

Man kan istället jäsa dem och göra gas (samtidigt som man alstrar värme - svårt lagra, men gör i Luleå nytta minst 10 mån per år). Precis som tex vid Alviks Slakteri utanför Luleå. De har en riktigt fin jäsanläggning och producerar bra med gas. Håller värmen under vintern helt utan de forna el/oljekostnaderna.
Spot on!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Precis!
Kremering är att slösa energi på att förstöra energi...

Man kan istället jäsa dem och göra gas (samtidigt som man alstrar värme - svårt lagra, men gör i Luleå nytta minst 10 mån per år). Precis som tex vid Alviks Slakteri utanför Luleå. De har en riktigt fin jäsanläggning och producerar bra med gas. Håller värmen under vintern helt utan de forna el/oljekostnaderna.
-Undrade just när vi skulle få in rötstlammet förträfflighet i diskussionen...
 
Toppen