Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

Kaptenen

Medlem
Jag fattar inte hur de tänker, utöver girighet dvs.
Jag skulle tro att 2009 släpps som årgångsvin så småningom, kanske även 2010 (i synnerhet att Krug släpper 2011 ).
Girighet och girighet. De driver en verksamhet som naturligtvis ska gå med vinst. Däremot tror jag inte de skulle släppa en produkt de inte tror på. Krug har en urstark ställning på premiummarknaden och de har nog mer att förlora än att vinna på att släppa en årgång som är ett riktigt sänke. Jag antar de fått tag på vettigt druvmaterial trots den usla årgången. Med tiden får vi svar. :)
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Comtes har släppt 2011
Kom på det sen också.tänkte bara på Pol Roger och dompa 😅
Belle Epoque kom som 2011 också
Tack.
Jag fattar inte hur de tänker, utöver girighet dvs.
Jag skulle tro att 2009 släpps som årgångsvin så småningom, kanske även 2010 (i synnerhet att Krug släpper 2011 ).

20240215_184823.jpg

Där är varför jag blir extremt förvånad att man släpper en årgång som 11 före både 09 och 10.

Jag drar till med chansningen att de skippar 09 å 10 å har dem i gc och nästa som kommer är 12an efter denna 11.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Liten skörd. Allt gick till GC
Så sant! 2008 var väl än mindre skörd än 2012?!?
Har påpekats många gånger förut men behöver kanske påpekas igen: Krug prioriterar alltid Grande Cuvée framför Vintage. Det är inte bara marknadsföringssnack utan de visar i detta fall även att det gäller i praktiken. D.v.s. Vintage produceras i de årgångar när de både tycker att de kan avvara druvor från GC och de tycker att årgången funkar på egen hand.

Med det sagt är jag oerhört förvånad över att se en Krug 2011, för de enda champagner från 2011 som jag provat och tyckt varit någorlunda OK är blanc de blancs från Côte des Blancs. En kraftig och Pinot-influerad champagne som Krug är inte riktigt där den årgången borde göra sig bra. Jag tycker det har släpps fler 2011 än det borde (normalt vintage snarare än prestige) och färre 2010 än förväntat, för jag tycker årgången 2010 påminner lite om 2007: kanske lite slank, klart bra syra, men inget direkt fel på den. Men Krug kanske ville fylla på reservvins-lagret med en syrarik årgång när 2010orna kom? Och 2009 kanske var lite för varm för att stå på egen hand? De producerade ju heller ingen 2005:a, och valde att kassera den producerade 1999:an. Å andra sidan släppte de 2003:an, vilket de nog inte borde gjort, för den är i mitt tyckte sämre än GC med 2003-bas (som är riktigt bra). Möjligen kan en busgrogg på 2003 och 2011 bli bra, för Krug 2003 har lite för låg syra för att vara som Krug brukar vara och de andra 2011 jag provat är lite slanka med hård syra. ;)

En annan "storhus"-prestige-2011 som producerats, utöver de som nämnts tidigare, är Clos des Goisses. Men den produceras ju å andra sidan i nästan varje årgång.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Någon som har koll på Charles Clément från Kåt dö Bar, hur är stilen?

Funderar på att köpa en NV jero.

Säkra alternativet är Roederer eller Polle men kul att våga lite men å andra sidan vill man inte ha 3 liter över....:ängel:
 

Gurkan19

Medlem
Vet någon vad som har hänt med Dom Perignon Rosé 2009 som ska lanseras 18/4 (webblansering)? Den har försvunnit från Bolagets hemsida. :/
 

A77

Medlem
Vet någon vad som har hänt med Dom Perignon Rosé 2009 som ska lanseras 18/4 (webblansering)? Den har försvunnit från Bolagets hemsida. :/
Det betyder att förväntad leveranstid från LVMH har skjutits upp, däremot kan den återkomma till släppet 18/4 om den nu levereras i tid.
 

LeChat

Medlem
IMG_5874.jpeg

2013 Louis Roederer Vintage Brut Rosé Magnum (Deg. mars 2023)

Det är ovanligt att literpriset är billigare på magnum än halvmagnum. Tror dessutom att priset är väldigt bra internationellt sett. Med PI blir det 1489:- Bara att passa på!
 

Dovberg

Medlem
Visa bifogad bild 31883
2013 Louis Roederer Vintage Brut Rosé Magnum (Deg. mars 2023)

Det är ovanligt att literpriset är billigare på magnum än halvmagnum. Tror dessutom att priset är väldigt bra internationellt sett. Med PI blir det 1489:- Bara att passa på!
Bara att tacka och ta emot. Beställde själv två lådor nyligen efter att ha beställt två lådor 2012 när de fanns inne. Billigare literpris, senare deg och bättre årgång än nuvarande halvmagnum. Vill påstå att Vinunic nästan tvingande mig till köp 😏
 
Toppen