Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

buteljen

Medlem
Hej alla initierade!
Jag behöver råd kring vilken champagne jag ska öppna om några dagar, valet står mellan dessa:

Krug grande cuvée 169 édition
Pol Roger cuvee sir winston churchill 2012
Dom Perignon 2008

Vilken är mest tillgänglig av dessa? Är det någon man bör avvakta flertalet år med att öppna? alla åsikter uppskattas innerligt!
DP 08 hade jag valt
 

Martin F

Medlem
Hej alla initierade!
Jag behöver råd kring vilken champagne jag ska öppna om några dagar, valet står mellan dessa:

Krug grande cuvée 169 édition
Pol Roger cuvee sir winston churchill 2012
Dom Perignon 2008

Vilken är mest tillgänglig av dessa? Är det någon man bör avvakta flertalet år med att öppna? alla åsikter uppskattas innerligt!
Öppnade dp08 efter en liknande fråga här på forumet för 1,5 år sen som då var svinläcker. Tänkt öppna flaska nr två i sommar.
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Skulle köra på Krug 169 om nån.

Drack DP-08 och Winston -12 för två år sen, då var de otroligt unga och ganska tråkiga. Skulle spara de två minst 5 år till.

Hej alla initierade!
Jag behöver råd kring vilken champagne jag ska öppna om några dagar, valet står mellan dessa:

Krug grande cuvée 169 édition
Pol Roger cuvee sir winston churchill 2012
Dom Perignon 2008

Vilken är mest tillgänglig av dessa? Är det någon man bör avvakta flertalet år med att öppna? alla åsikter uppskattas innerligt!
Jag skulle säga tvärtom mot ovan. 169an var otroligt tråkig när jag drack den men Winston 12 levererade fint redan vid lansering tyckte jag. Dp 08 har varit trevlig hela tiden men lite tunn.
winston skulle jag köra på!
 

Thirsty

Smygnykterist
Länge sen jag öppnade en Cristal 08 men intressant att den fortfarande är lite tunn.

Jag skulle säga tvärtom mot ovan. 169an var otroligt tråkig när jag drack den men Winston 12 levererade fint redan vid lansering tyckte jag. Dp 08 har varit trevlig hela tiden men lite tunn.
winston skulle jag köra på!
Vad innebär "lite tunn" för dig då både Cristal 2008 och Dompa 2008 benämns "lite tunn"? 🧐
Bara nyfiken. :)
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Vad innebär "lite tunn" för dig då både Cristal 2008 och Dompa 2008 benämns "lite tunn"? 🧐
Bara nyfiken. :)
På cristalen kommer jag ihåg tydligt att det känns som det finns mycket mer i bakgrunden typ men att det aldrig poppar till med smak.
Dompan är mer tunn för att det inte händer lika mycket och det känns som smakregistret inte är lika stort och har lika mycket att erbjuda.
 

IsKr

Medlem
Fick hem två Ayala bdb 2016 från catawiki idag. För drygt 475 kr flaskan ink. frakt så är det helt ok.
 

Attachments

  • 20240110_150611.jpg
    20240110_150611.jpg
    42,7 KB · Visningar: 74

Mexikanaren

Medlem
Årets första inköp blev (tekniskt sett sent förra året om allt ska vara rätt) blev 12 flaskor av rosé-champis av Paul Déthune.
Dels från den alltid pålitliga @Sonderlese (bas 2019, 6 flaskor) och från FVL (6 flaskor, ser ut att vara bas 2020).

Får hålla fingrarna borta denna gång jämfört med förra köpet då dessa tyvärr inte varade så långe.
Dock fanns det en definitiv potential i dessa som gjorde att ville köpa fler

20240129_181210.jpg
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Årets första inköp blev (tekniskt sett sent förra året om allt ska vara rätt) blev 12 flaskor av rosé-champis av Paul Déthune.
Dels från den alltid pålitliga @Sonderlese (bas 2019, 6 flaskor) och från FVL (6 flaskor, ser ut att vara bas 2020).

Får hålla fingrarna borta denna gång jämfört med förra köpet då dessa tyvärr inte varade så långe.
Dock fanns det en definitiv potential i dessa som gjorde att ville köpa fler

Visa bifogad bild 31389
Vilken köpkanal gav bättre pris ?
 

Gurkan19

Medlem
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Wow krug kommer med 2011 istället för både 2009 och 2010.
Har någon av övriga stora hus släppt den årgången alls?
Eller är detta något skämt?
Screenshot_20240215_172848_Instagram.jpg
 
Toppen