Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 10719 Philipponnat Blanc De Noir 2008:
Drack en flaska i vintras som inte smakade något vidare. En konstig eftersmak av sur disktrasa eller liknande. Denna var bättre, ingen konstig bismak. Men ändå ingen höjdare. Kan mest liknas vid äppelcider med inslag av havre(?!?). Ingen syra överhuvudtaget att tala om. Två dåliga flaskor månne? Får hoppas på flaska nummer tre om ett halvår. Någon som har provat denna och har andra erfarenheter än jag?
Har bara druckit den blint en gång på det stora sjöslaget i Kalmar 2016. Besvikelse för mig och de flesta övriga vad jag kom ihåg. Tur att det finns 08or som man kan hoppa över.:p

Däremot väntar jag ivrigt på BdB 08a...
 

Elvis

Medlem
Precis hemkommen från Mallorca. Tog med en Louis Roederer Rosé 2008 som nog var lika bra som vanligt men inte riktigt kom till sin rätt i 32 graders värme, den normala kvällstemperaturen på Mallorca i förra veckan.

Hittade även vår bröllopschampagne, Pierre Moncuit Cuvée Hugues de Coulmet Blanc de Blancs Brut, på vinlistan på trevliga restaurangen Sa Punta och kunde inte låta bli att ta in den. En bra blanc de blancs men inte i nivå med årgångsvinet Pierre Moncuit Cuvée Nicole Moncuit. Däremot kan jag varmt rekommendera ett besök på restaurang Sa Punta!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Tack!:) Ja det stämmer att det är Lehmann, köpt via Franska Vinlistan, 6-pack för 900:-
Väldigt prisvärda! Har även snygga glas från Riedel men brukar föredra Lehmann. Köp rekommenderas!

Kan tipsa om att @Helen säljer dem också, lite billigare än FVL, så passa på! :)
 

Pontus

Medlem
2006 Damien Hugot. Det mesta har väl sagts redan, men denna flaska var extra bra! Doft av bokna äpplen, nötter och hav. Smak av mogna äpplen, nötter och honung. Relativt hög syra, mineraliskt avslut. Helt mogen nu, inget att spara på. Dricks bäst väl kyld utan för mycket luft. 93p.
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Hämtsushi/Le Rustiqe petit camenbert - Psalmer (Anders Widstram) - Pol Roger 2004.
Pol Roger 2004 är lite tunnare än jag minns den. Lite gröna äpplen och pyttelite vanilj. Påtaglig smak av jästen och en skön och lång eftersmak med en beska mellan grapefrukt och citronzest. Livet är gott, men jag ser fram emot att dricka 2006orna som ligga bredvid.
 

Wintermute

Medlem
Jag tycker att Pol Roger 2006 är inne i en väldigt bra fas och när jag var på en Pol Roger-vertikal i våras var 2006 klart bättre än 2004. Jag satte 92 poäng på 2006 och 88 på 2004.
Min känsla är att 2004an förmodligen inte vinner på ytterligare lagring, vad är din känsla?
 
Rätt ok priser på Krug.
 

Attachments

  • FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    58,7 KB · Visningar: 308

Thomas

Medlem
DSC_0185.JPG

Alfred Gratien Cuvée Paradis 2008:
En helt ny bekantskap för mig. Köpte den på rekommendation från en champagne besatt vän. En pigg och fräsch champagne med en tydlig syra. Gröna äpplen och inslag av citrusfrukter i smaken. Gott!! Blir nog ännu bättre med några års lagring. Drack den över tre dagar och jag tyckte att den lyfte sig lite för varje dag. En klar köp rekommendation enlig mig.
 

MartinE

Medlem
Som noterat i annan tråd blev det en liten roadtrip i Europa även i år för mig och sambon. Vi stannade i bl a Fulda, Turckheim (Alsace), Biarritz, Orléans och Reims. Och självklart dracks det en del skumpa längs vägen! Här är de mest minnesvärda flaskorna:

IMG_3830.JPG
1992 Dom Pérignon: Så där ja, då var 90-talet komplett! Det här var den enda Dompan från 90-talet som jag inte druckit tidigare. :) Den känns lite platt till en början, men utvecklar en fin komplexitet efter ett par timmar. Tydligt utvecklad, parfymerad, komplex och något oxiderad doft med rostade toner och inslag av gummi, gula äpplen, citrus, kex, gräddkola, rostat bröd, kaffe och grädde. Smaken är utvecklad, torr, jordig, fruktig och mycket frisk. Mogna gula äpplen, champinjoner, Piggelin och citrusskal. Det är en riktigt njutbar flaska, men den här årgången av DP har helt klart passerat sin topp. (89 p)

IMG_3915.JPG
1996 Henriot Cuvée des Enchanteleurs: Det här är en galet bra champagne som sannolikt presterar på toppen av sin förmåga idag! Doften är utvecklad, komplex och något rökig med tydligt rostade toner. Inslag av bokna äpplen, kaffe, citron, mentol, brioche, gräddkola och hasselnötter. Utvecklad, frisk och härligt koncentrerad smak av mogna äpplen, citron, mandlar, citronskal och lite järn. Hög årgångstypisk syra och en oändligt lång, mycket torr eftersmak. (94-95 p)

IMG_3983.JPG
2009 Chartogne-Taillet Orizeaux: Bärig och något utvecklad doft med rostade toner och viss fatkaraktär. Inslag av citron, mineral, hallon, vinbär, körsbär och vanilj. Mycket frisk, mycket torr och koncentrerad smak. Körsbär, vinbär och citrus. En av de bästa 2009or jag druckit! (89 p)

IMG_4093.JPG
2008 Chartogne-Taillet Millésime: Den här är mer utvecklad idag än när jag drack den senast (aug 2015), men känns fortfarande relativt ung. Doften är fruktig, brödig och något utvecklad med inslag av päron, gröna äpplen, citron och mandelmassa. Smaken frisk, något fruktig och mycket torr. Gröna äpplen, päron, apelsin, apelsinskal, marsipan och kex. (88 p)

IMG_4195.jpg
2006 (Marguet) Sapience: Det här är en oenothéque-variant , d v s en sendegorgerad flaska (mars 2017), av den första årgången av Sapience. Det här är en fantastisk champagne! Fortfarande ung, men mer utvecklad än den supertighta 2007:an. Komplex doft, efter hand blommig och tydligt parfymerad, med inslag av krita, gröna äpplen, gröna bananer, tvättmedel, lite ek och mogna plommon. Ung och mycket torr smak med en begynnande fruktighet. Vit persika, citrus och svarta vinbär. (90 p)

IMG_4241.JPG
2012 J-M Seleque Les Solistes: Bärig och något parfymerad doft med inslag av mineral hallon, körsbär och blåbär. Mycket torr, frisk och fruktig smak av framförallt körsbär och hallon. En härlig champagne! (86-87 p)

IMG_4263.JPG
2007 Clos des Goisses: Vid ett besök hos Philipponnat plockas det fram allehanda saker, bl a den här. Det är i mångt och mycket en ”normal” ung Clos des Goisses, d v s mycket ung och med en sylvass syra! Möjligen ännu yngre och ännu vassare syra än vanligt. :) Mycket knuten doft med inslag av flinta, päron, Granny Smith och en aning vanilj. Smaken är mycket, mycket torr med omogna äpplen, dito päron och ingefära. Det här kan bli stort, men det är helt klart ett vin för källaren – stoppa det längst in och plocka fram det om tio år igen! (87 p idag)

IMG_4258.JPG
2008 Clos des Goisses (!): Helt klart resans största och bästa överraskning! Den här champagnen släpps först i höst och jag hade inte räknat med att den skulle plockas fram vid mitt besök på huset. Det som är intressant med den här årgången – utöver att det handlar om underbara 2008 – är att andelen chardonnay i blandningen uppgår till 55 % (mot normala 35 %). ”Min” flaska blev degorgerad i juni 2016 medan flaskorna i den första kommersiella batchen är degorgerade i april 2017. Lite mer än ett års tid på korken har resulterat i att det är en helt fantastisk champagne redan idag, trots att den givetvis är mycket ung. Doft av sesamfrön, mineral och frukt. Smaken domineras av gröna äpplen och söt citrus. Syran är så klart hög, men det finns en helt annan balans här jämfört med den sylvassa 2007:an. Det här kommer med största sannolikhet bli ett riktigt stor vin i framtiden – för dem som kan hålla fingrarna borta! Flaskorna lär hur som helst sälja slut snabbt. (90 p idag)
 

LeChat

Medlem
IMG_7872.JPG

2008 Alfred Gratien Champagne Cuvée Paradis
Min första flaska av denna champagne. En ljus läcker färg och elegant doft är första intrycket. Smaken inleder med äpple men sen tar smaker som bl.a. citrus, hallon, champinjon, marsipan över. Något kalkig med bra mineral. Mycket trevliga, mycket små och ganska få bubblor. Ger en bra vinös champagne i mitt tycke. Men, champagnevänner, påverkar antalet bubblor lagringsdugligheten?
Stor njutning idag men kommer förmodligen bara bli bättre, så håll ut!!
 

namkrad

Medlem
Hej, igår tog vi en Michel Gonet BdB 2010.
Jag som novis känner nog att jag skulle behöva hjälp att tolka denna.
Doften var jästig med lite som jag tyckte jordkällare. Smaken var frisk som tusan, lite päron hann jag känna innan grapefrukt tog över.
Grapefrukt som inte är en favvofrukt kändes läääänge i eftersmaken. Det kändes inte dåligt, bara syrligt.
Antar att denna togs för tidigt? De jag har kvar kanske ska vila ett tag :D
Kan nån få ut nåt av korken? Det stod S 15 44 2010 på den.
IMG_8054.JPG
IMG_8059.JPG
IMG_8060.JPG
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Doften var jästig med lite som jag tyckte jordkällare. Smaken var frisk som tusan, lite päron hann jag känna innan grapefrukt tog över. Grapefrukt som inte är en favvofrukt kändes läääänge i eftersmaken. Det kändes inte dåligt, bara syrligt.
Något annorlunda beskrivning än vad importören själv nämner:
Nyanserad, utvecklad doft med inslag av valnötter, gula plommon, rostat bröd och mineral. Torr, nyanserad, mycket frisk, utvecklad smak med inslag av nötter, röda äpplen, rostat bröd och mineral.
 
Toppen