Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Elvis

Medlem
Kul att höra att den börjar öppna upp.
Allt jag läst tidigare har varit "glöm den länge" men jag är lite nyfiken på att bryta en av lådorna för att testa ;)

Du lär inte bli besviken! Själv är jag sugen på att korka upp flaska nummer två av André Jacquart 2008. När jag provade den i december lovade jag mig själv att vänta länge innan jag korkade upp nästa men vem vet, kanske sex månader i källaren gjort underverk?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Du lär inte bli besviken! Själv är jag sugen på att korka upp flaska nummer två av André Jacquart 2008. När jag provade den i december lovade jag mig själv att vänta länge innan jag korkade upp nästa men vem vet, kanske sex månader i källaren gjort underverk?
Tycker det är många 2008 som utvecklas snabbt kommer säker att bli bättre men trevliga redan nu.
 

Tomppa

Medlem
NV A. Viot & Fils Champagne Brut Tradition
Igår öppnades en flaska A. Viot & Fils. Efter att den generellt sett fått bra kritik här och på andra sidor var det med spänning som jag korkade upp flaskan. Tyvärr en besvikelse, smakar sött, låg syra, brist på komplexitet, händer inget i munnen. Väldigt lättdrucket, gott enligt de andra i sällskapet men det beror nog mycket på dosagen.
Får fortsätta att leta efter en bra champagne i de lägre prisklasserna.
Näst på tur är Beaumont des Crayères Grande Réserve Brut, kanske mot slutet av veckan.
 

Attachments

  • 20170709_230230.jpg
    20170709_230230.jpg
    18 KB · Visningar: 180

rs14

Medlem
Öppnade en Duval Leroy BdB 2006 för några dagar sedan men började ana oråd direkt när korken poppades, kände en vag unken källardoft direkt och när jag förde korken mot näsan så luktade den mögel/klor. Första gången nånsin jag råkat ut för det när det gäller champagne. Antingen har jag haft tur eller så har jag bara inte märkt det tidigare. Möjligen dricker jag för lite champagne även om jag tycker att jag jobbat hårt på det de senaste två-tre åren :) Nåväl, hällde upp ett glas och kunde inte känna någon nämnvärd korkdefekt när jag doftade på vinet. Brukar känna det direkt på både vita och röda viner även om den ibland kan vara lite diffus bara, sk smygkork. Möjligen var doften något mer diskret än vad jag väntat mig och jag hittade inget spännande eller roligt alls i doften. Det kändes bara anonymt. Mousse och syra var det enda som kändes intakt. Det smakade nästan ingenting förutom massa syror. Ingen kork här heller. Märkligt. Hur är era erfarenheter av korkade champagner? Är det möjligen så att denna TCA döljs mer i bubbel än i stilla viner eller var det bara en lätt korkdefekt jag råkade ut för? Korken luktade hursomhelst blä! Har ett par flaskor till av denna så jag är lite sugen på att testa en till i närtid.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ryktena om min död är som vanligt överdrivna men tyvärr hinner jag sällan in på forumet när jag är hemma och dricker vin utan det blir oftast bara snabba blänkare på Instagram om vilka flaskor som korkas upp.

Men nusårå, dags för bot och bättring; här kommer några snabba kommentarer från minnet på en del av det som öppnats de senaste veckorna.

20170703_181627.jpg


Okej, ibland önskar jag att man kunde sluta att gulla med Damien Hugot men icke, DH BDB mag på -10 bas är bara så jäkla gott att den knockade både mig och alla förbipasserande snyltgäster i Borgholm som sträckte sina långa armar efter flaskan.
Balans, djup, längd, vansinnigt bra helt enkelt och sorgen var stor när flaskan var tom. Nästa flaska öppnar jag inlåst i vinkällaren... själv!

20170702_201246.jpg

Flybridgesabrerad Savart Bulle De Rose deg Oktober 2014 är förstås godare än om man bara dricker den hemma. Med underbar frukt och fin längd har det verkligen gjort sitt till att låta den vila en stund i källaren och den är mycket generösare än flaskan från samma batch som jag drack förra året som jag minns som lite kantig. Tror dock att den är som bäst om den får tio år till på rygg.

20170623_173832.jpg

För den som inte fattat grejen med skumpa kan man ju alltid gå på BDM 1995, perfekt balans, fantastisk längd, fin krutighet och bara så nära perfekt en skumpa kan bli. Ett otroligt välgjort vin som levererar på topp nu, vet inte vad åren kommer göra men misstänker att det kommer fortsätta att bli bättre!

20170617_215027.jpg

Sommaren solklara bersåvältare är helt klart Legras & Haas Rosé! Tydlig härlig rödfruktighet, perfekt avrundad och som gjord för att dricka precis nu, i djupa klunkar, i solen!

20170704_181259.jpg

Löjrom kräfva dessa drycker!
På flajjan i schääärgårn beslutade jag mig för att se vad som hänt med 2008 Francois Seconde sedan jag drack den senast för två år sen. Jag minns den som väldigt mogen och i drickfas redan då så jag hade mina dubier om den verkligen hade framtiden för sig...
Med en lätt kvällsbris i näsan ska jag väl kanske erkänna att den inte fick en helt juste bedömning men lite lättare mognadstoner hade nog tillkommit sen sist men inte så gott att man trillar i sjön. Syran finns där än så jag låter nog resten ligga en stund till och ser vad som händer.

20170622_161149.jpg

I väntan på en slow cooked chilli på Muurikan fick en Huré Fréres Invitation från årets cavistelåda sätta korken till.
Gott men gick inte helt igång på detta, lite kantig på något vis, behöver kanske runda av sig något år till i källaren.

20170613_170535.jpg

Sist men inte mist en härlig påminnelse varför man lagrar Champagne!
-Ploppade denna helt vanliga NV Serge Mathieu Cuvée Prestige som fått omkring fem års flasklagring i undertecknads källare och wow! Fina mognadstoner med nöt knäck och ett uns av sherrytoner. Fina bubblor och en mjuk avrundad syra.
Alltså, att lagra Champagne, typ vilken som helst några år måste vara det mest belönande som finns för en vinnörd. Mogen skumpa är skamligt gott!
 

Attachments

  • 20170702_201246.jpg
    20170702_201246.jpg
    70,2 KB · Visningar: 158
  • 20170623_173832.jpg
    20170623_173832.jpg
    68 KB · Visningar: 154
Last edited:

Johan Ö

Medlem
Öppnade en Duval Leroy BdB 2006 för några dagar sedan men började ana oråd direkt när korken poppades, kände en vag unken källardoft direkt och när jag förde korken mot näsan så luktade den mögel/klor. Första gången nånsin jag råkat ut för det när det gäller champagne. Har ett par flaskor till av denna så jag är lite sugen på att testa en till i närtid.

Öppnade också en Duval Leroy BdB 2006 på midsommar och hade samma tråkiga upplevelse som dig. Korken på min var rätt svampig om man kan säga så?
Första dagen så gick den inte alls att dricka när man druckit ett x antal andra champagner. Dag två hade den där otrevliga lukten lagt sig, men hade tyvärr redan fått avsmak för att dricka den så det blev till att vaska!
 

Ekdahl

Medlem
Öppnade också en Duval Leroy BdB 2006 på midsommar och hade samma tråkiga upplevelse som dig. Korken på min var rätt svampig om man kan säga så?
Första dagen så gick den inte alls att dricka när man druckit ett x antal andra champagner. Dag två hade den där otrevliga lukten lagt sig, men hade tyvärr redan fått avsmak för att dricka den så det blev till att vaska!
Trist att höra, har själv ett par som jag tänkt hålla några år.
Men varför reklamerade du inte den hos SB?
 

Daniel A

Administratör
DSC_1976.JPG

(2014) Vouette & Sorbée, Fidèle
Deg. 13-12-16. 100 % PN.
Varför ändra på ett vinnande koncept? Satt på Ved Stranden 10 i Köpenhamn, och kände att den här pavan satt fint som inledning på semestern. Jebus, vilken skillnad mot 2008an! Inte bara ålder, utan även tillverkning? Ser nästan ut som orangevin, och smaken drar vagt åt det hållet också. Det finns en klar strävhet och angenäm beska i munnen. Ganska knuten doft, och riktigt påtaglig syra. Nämen, är det kanske lite för ungt? Jodå, men gott är det oavsett! Spännande vin, dessutom. Kommer sträva efter att dricka flaskor med ålder framöver, men alltid kul att smaka purunga grejer. 89+p.

DSC_1989.JPG


NV Jacques Selosse, Initial
Deg. januari 2016. På Postgatan i Kalmar (som levde upp till förväntningarna - riktigt bra, och solklart bästa restaurangen i den här delen av landet).
Sällskap före vin den här kvällen, så inga detaljerade noter. Men vad finns det att säga som inte redan sagts? En fantastisk champagne, med en god dos av den säregna hyacinten / blomsterlandet, och en riktigt intensiv men hyfsat balanserad smak. Min första Initial, men långt ifrån sista. Ett par pinnar över 90-sträcket, helt klart.

Har även blivit en NV Chartogne-Taillet, Sainte Anne, deg 2016 någonting, och basårgång 2012-2013. Riktigt trevligt instegsvin! .
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Visa bifogad bild 10520
(2014) Vouette & Sorbée, Fidèle
Deg. 13-12-16. 100 % PN.
Varför ändra på ett vinnande koncept? Satt på Ved Stranden 10 i Köpenhamn, och kände att den här pavan satt fint som inledning på semestern. Jebus, vilken skillnad mot 2008an! Inte bara ålder, utan även tillverkning? Ser nästan ut som orangevin, och smaken drar vagt åt det hållet också. Det finns en klar strävhet och angenäm beska i munnen. Ganska knuten doft, och riktigt påtaglig syra. Nämen, är det kanske lite för ungt? Jodå, men gott är det oavsett! Spännande vin, dessutom. Kommer sträva efter att dricka flaskor med ålder framöver, men alltid kul att smaka purunga grejer. 89+p.

Visa bifogad bild 10519

NV Jacques Selosse, Initial
Deg. januari 2016. På Postgatan i Kalmar (som levde upp till förväntningarna - riktigt bra, och solklart bästa restaurangen i den här delen av landet).
Sällskap före vin den här kvällen, så inga detaljerade noter. Men vad finns det att säga som inte redan sagts? En fantastisk champagne, med en god dos av den säregna hyacinten / blomsterlandet, och en riktigt intensiv men hyfsat balanserad smak. Min första Initial, men långt ifrån sista. Ett par pinnar över 90-sträcket, helt klart.

Har även blivit en NV Chartogne-Taillet, Sainte Anne, deg 2016 någonting, och basårgång 2012-2013. Riktigt trevligt instegsvin! .
Alla vinerna ser jäteäckliga ut och att jag inte är det minsta avundsjuk.

-Jasså du är på Postgatan och smyger utan att säga något din filur!
Det strider faktiskt mot alla hederskodex att smita in på Postgatan och dricka upp våra (localsen) Selosse utan at bjuda! :mad:
 

Daniel A

Administratör
Alla vinerna ser jäteäckliga ut och att jag inte är det minsta avundsjuk.

-Jasså du är på Postgatan och smyger utan att säga något din filur!
Det strider faktiskt mot alla hederskodex att smita in på Postgatan och dricka upp våra (localsen) Selosse utan at bjuda! :mad:

:oops:

Jag kände att det inte var helt OK! Men jag valde mellan 2003 l'Apôtre, Selosse Initial, V.O eller Substance, och kände att Initial var "the lesser evil" att ploppa. Hör av mig nästa gång! ;)
 

Elvis

Medlem
Korkade upp flaska nummer två av André Jacquart 2008 ikväll. Förra flaskan korkade jag upp i december och då var vinet alldeles för ungt men nu har det börjat hända saker. Fortfarande ung förstås, sylvass syra och dominerad av apelsin och citron. Lite exotisk frukt också (ananas?). Mycket trevlig och jag kan absolut tänka mig att korka upp en till de närmaste månaderna men kommer att låta de flesta ligga kvar i källaren (har tio kvar nu).
IMG_0013.JPG
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Drack lite vin hos fiskehandlaren förra veckan. I centrum var en jero Pommery NV inköpt 1975 i Florida. Hederlig massiv igenspikad trälåda med halm som stötdämpning. Klar i färgen och bra nivå talade för en intressant upplevelse.

Medan vi inväntade övriga poppades en flirtig bärig Hugot Rosé (2011/13). Hugot gjorde inga årgångsviner dessa år vilket förklarar varför den slår förra blandningen. Den slank ner snabbt på verandan och därför hämtade värden en Comtés. Märkligt nog dök övriga upp nu... Meningen var att det skulle vara en 06a men "tyvärr" tog han fel och det blev en 02a.:D Har aldrig fallit för Comtés och eftersom värden inte accepterar detta faktum så svepte han mitt glas medan jag var borta.:eek: Klassisk med mycket rostat kaffe och balanserad med lite sötma. Bra men det finns bättre skumpor.

Peter juli 2017.jpg


Mailly O de Mailly 2008

Äpplen och lite kola på nosen. Bra längd men tråkig syra. Var inne på odlare och PN från Ambonnay då den hade en del kraft. Kändes verkligen inte som en större huschampagne. Ok vin men inte mer.

Mailly Echansons 2006
Citrus och torr med bra syra. Fudge och lite ingefära på nosen. Riktigt bra i början men tappar efter en timme.

Diebolt FdP 2007

Återigen äpplen men även lite rostad med tydliga mognadstoner. Samtidigt frisk och citrusaktig som leder mig till BdB. Börjar bli misstänksam om att den inte är så mogen som det verkar. Kan det vara en 07a? Gissar på FdP 07 som lurade skjortan av mig tidigare i år.

En lite udda fågel men ett bra tips för den som vill testa hur mogen prestige som finns på SB kan te sig.

Jackie Simonet NV
Skriker odlare men ingen aning om vem. Torr och stram. Inget som sticker ut men helt adekvat och slår mycket standardskumpa på bolaget. Kostar tydligen under 200 pix på plats så värt att testa. Bra billig husskumpa för svärföräldrar eller dylikt. Kanske något för @Marcus Hansson att testa i sin budgetjakt.

Pommery NV jero
Så till huvudnumret! Korken gick av och korkskruv fick hämtas varpå förväntningarna sjönk. Men medan värden hämtade korkskruven tryckte korkstumpen upp av trycket. Förväntningarna återställda! :cool:

Inköpt 1975 så troligen en hel del goa 60-talsårgångar i.

Visst är den mogen men ingen madeira. Lite blommig på doften men lite metallisk. Syran finns där i bakgrunden på ett snyggt sätt, jero från 70-talet är väl det optimala formatet i dag som en sann sybarit säger... Besk eftersmak och lite platt. Visst är det bra men långt ifrån kvällens bästa vin för mig. Däremot det mest intressanta så klart.

Ca del Bosco Chardonnay 2002

Eftersom det skulle serveras fisk tog jag med mig ett vitt vin med champagneanknytning. Chardonnay från Franciacorta. Italienskt vitt är underskattat i allmänhet och chardonnay från Franciacorta i synnerhet i min bok.

Smör och popcorn på näsan, även lite florala toner. Fortfarande ungdomlig med liv i munnen. Lång eftersmak med knäck på slutet. Den som gillar krallig chardonnay blir inte besviken! Gissningarna föll på USA och Montrachet vilket talar för sig själv. Mycket bra vin.

Chartogne Taillet Fiacre 2010?

Har bara skrivit odlare, vanilj, kartig och stram. Inget vin som lämnar några spår i min bok vare sig bildligt eller bokstavligt.

Billecart Elisabeth 2002

Med vetskap om att värden är rosétorsk samtidigt som 06an var en besvikelse hos @Sörplarn senast så var jag sugen på att testa 02an som även @Mattias S blev krum i ryggen av för några år sedan.

Lite krutig och pepprig doft. Apelsin och choklad på smaken och lång smak som sitter i. Full njutning och syran finns där i bakgrunden hela tiden. Ett fantastiskt vin som står sig halva kvällen, ja flaskan räckte inte längre...

Paillard Assemblage 1996
Nöt och mandel. Väldigt moget och på gränsen. Säger det igen inventera och probera era vanliga 96or. Många är på väg eller har peakat i min värld. Gott och ett bra vin men man måste gilla mogen skumpa. @CH var inne på rätt spår och gissade odlare och 40/60 blandning men jag sa att det var en BdB vilket det tydligen inte var...:oops:

Leclapart Rödvin

Pommery NV var kvällens höjdpunkt men detta vin kom in som bonus och gjorde mig väldigt nyfiken. Klassisk PN med tranbär, hallon. Skrev även lite läder. Lätt och syrligt som PN kan vara. Där och då det bästa röda vinet från Champagne jag druckit bortsett från en Paul Bara 1989.

Vet inte ens om Leclapart säljer detta vin men det var etiketterat.


Min ranking: Elisabeth 02, Ca del Bosco, FdP 07, Echansons 06 & Pommery.

Totalt:

1 Elisabeth 02
2 FdP 07
2 Echanson 06
4 Ca del Bosco
5 Pommery NV

 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Korkade upp flaska nummer två av André Jacquart 2008 ikväll. Förra flaskan korkade jag upp i december och då var vinet alldeles för ungt men nu har det börjat hända saker. Fortfarande ung förstås, sylvass syra och dominerad av apelsin och citron. Lite exotisk frukt också (ananas?). Mycket trevlig och jag kan absolut tänka mig att korka upp en till de närmaste månaderna men kommer att låta de flesta ligga kvar i källaren (har tio kvar nu).
Visa bifogad bild 10535

Tack för att du tog smällen. Jag väntar på rapport från din nästa flaska innan jag ens funderar på att börja öppna. Har samma minne från 02an att den var bångstyrig i början.
 

MartinE

Medlem
Låter som en trevlig provning!

Leclapart Rödvin
Vet inte ens om Leclapart säljer detta vin men det var etiketterat.
Visst säljer han det! Trépail Rouge heter det och görs i väldigt små kvantiteter. Han gör för övrigt även en Trépail Blanc!

Vilken årgång var det ni drack?

Paillard Assemblage 1996
Nöt och mandel. Väldigt moget och på gränsen. Säger det igen inventera och probera era vanliga 96or. Många är på väg eller har peakat i min värld.
Jag håller med om att många 96or är på väg att peaka nu, men just denna Bruno Paillard har jag upplevt som relativt fräsch och med en lång framtid framför sig!
 

Jos

Medlem
Är det någon som vet vad det är för årgångsblandning i Grand Siècle nu? Jag drack den igår när jag flög första klass med Swiss och det var nog den bästa Grand Siècle jag smakat. Jag vet att de sålde 2002/1999/1998 för något år sedan men de borde väl ha bytt eller?

I vilket fall som helst en väldigt bra champagne. Lite rostad som en Dompa, bra frukt och syra. Ett stort vin och fullt i klass med de bästa prestigerna vilket jag inte tycker att Grand Siècle brukar vara.
Håller med, drack den nyligen i Lufthansas förstaklass och måste medge att den är riktigt bra.
IMG_1239.JPG
 

Thomas

Medlem
Comtesse Marie de France 2002:
Efter att ha avnjutit 98:an för några veckor sedan så var det dags för 02:an att öppnas. Brioche och röda äpplen dominerande i doften och i munnen var det mogna röda äpplen och en tydlig syra som var framträdande. Enligt frugan så var det för mycket syra men jag tyckte att den inte tog överhanden. En god champagne, men 98:an var nog strået vassare. Resterande flaskor får ligga till sig lite innan nästa öppnas.
DSC_0168.JPG
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Låter som en trevlig provning!


Visst säljer han det! Trépail Rouge heter det och görs i väldigt små kvantiteter. Han gör för övrigt även en Trépail Blanc!

Vilken årgång var det ni drack?


Jag håller med om att många 96or är på väg att peaka nu, men just denna Bruno Paillard har jag upplevt som relativt fräsch och med en lång framtid framför sig!
Inköpt 2016 på plats så troligen 2014.

Har en till BP 96 till, får se om den är piggare vid tillfälle.
 
Toppen