Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Pontus

Medlem
Jacques Selosse Brut Rose. Glömde kolla degdatum, men flaskan kom från senaste släppet från FVL. Bärig doft med en hel del bokna äpplen och skumbananer. Smaken är intensiv med inslag av röda vinbär och röda äpplen. Ganska oxiderad stil. Massor av mineraler och lite grapefrukt i eftersmaken. Vet inte om den vinner på lagring, men det känns inte så? Tyckte något bättre om Initial från samma släpp. 93p.
 

Wintermute

Medlem
Efter en hittills ganska blek vinsommar (om än med några höjdpunkter) firandet födelsedagen med Vincent Joudart Sc 2008. Fyllig, kanske lite klumpig; tydlig brödighet och lång eftersmak med lite lime och grapefrukt. Tveklöst sommarens hittills bästa bubbla. (där å andra sidan Kronovalls tirage 2011 är näst bäst...)
 

Wintermute

Medlem
Kronovalls tirage 2011. Dracks på plats, under ett ihållande sales pitch av den danske turledaren. Ganska fyllig och med ganska mycket sötma. Tydlig till påträngande smörkolasmak. Inte dålig, men förmodligen sämre än de flesta champagner man kan stöta på.

Borde kanske inte avhandlats i den har tråden...
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
2008 Camille Savès Grand Cru Brut Millésimé Bouzy. Oroväckande lite tryck i flaskan när korken dras, är det dött? Nope, så var inte fallet, levande och med en hel del bubblor (men inte inte i överflöd så visst kan det ha läckt lite). Övervägande citrus i doften med gröna äpplen, brödigheten lyser med sin frånvaro. I smaken är det massor av citron, röda äpplen och ett uns av hasselnötskräm som i slutet visar på en lätt sötma, fyllig. Klarade sig både till mat (löjromstoast + foliebakad torskrygg med chili/örtsmör) som prat. Även med värme höll det ihop bra. Skulle behövt lite mer umph och livlighet för att nå hela vägen men jag känner mig nöjd och givmild så det får bli 91p. Dricker det gärna igen.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
2008 Camille Savès Grand Cru Brut Millésimé Bouzy. Oroväckande lite tryck i flaskan när korken dras, är det dött? Nope, så var inte fallet, levande och med en hel del bubblor (men inte inte i överflöd så visst kan det ha läckt lite). Övervägande citrus i doften med gröna äpplen, brödigheten lyser med sin frånvaro. I smaken är det massor av citron, röda äpplen och ett uns av hasselnötskräm som i slutet visar på en lätt sötma, fyllig. Klarade sig både till mat (löjromstoast + foliebakad torskrygg med chili/örtsmör) som prat. Även med värme höll det ihop bra. Skulle behövt lite mer umph och livlighet för att nå hela vägen men jag känner mig nöjd och givmild så det får bli 91p. Dricker det gärna igen.
-Det var ju inte riktigt den recensionen man hade önskat sig...
-Har ju ett antal Camille 08 både på mag och halvmag i källaren så det hade ju varit kul om du hyllat den lite mer :)
(Bedömde själv att den hade en jäkla potential när jag drack den senast för två år sedan...)
 

Pontus

Medlem
-Det var ju inte riktigt den recensionen man hade önskat sig...
-Har ju ett antal Camille 08 både på mag och halvmag i källaren så det hade ju varit kul om du hyllat den lite mer :)
(Bedömde själv att den hade en jäkla potential när jag drack den senast för två år sedan...)
Även jag tror på en stor framtid för denna! Enda orosmolnet är om det finns tillräckligt med frukt. Jag hoppas på det och låter mina flaskor ligga i några år. Nästa flaska intas 2022.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Även jag tror på en stor framtid för denna! Enda orosmolnet är om det finns tillräckligt med frukt. Jag hoppas på det och låter mina flaskor ligga i några år. Nästa flaska intas 2022.
Jag tänker att det är dags att en flaska får åka med på BYOB i höst så man få ta tempen lite... Magnumsarna däremot tänker jag hålla fingrarna borta ifrån...
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jacques Selosse Brut Rose. Glömde kolla degdatum, men flaskan kom från senaste släppet från FVL. Bärig doft med en hel del bokna äpplen och skumbananer. Smaken är intensiv med inslag av röda vinbär och röda äpplen. Ganska oxiderad stil. Massor av mineraler och lite grapefrukt i eftersmaken. Vet inte om den vinner på lagring, men det känns inte så? Tyckte något bättre om Initial från samma släpp. 93p.
Har du flaskor kvar byter jag gladeligen mot initial om du föredrar ;)
 

MartinE

Medlem
Det har varit en bra champagnesommar med många fina flaskor! Här kommer några av höjdpunkterna från första halvan av sommaren:

IMG_3419.jpg

1993 Dom Ruinart: Utvecklad, söt, gräddig och komplex doft med inslag av clementinskal, honungsmelon, majs, mogna gula äpplen, gräddkola, rostat bröd och kex. Smaken är utvecklad, mycket frisk, fruktig och aningen söt. Gula äpplen, äppelskal, clementin och persika. Hög syra. Den här är snudd på fantastisk och presterar sannolikt på toppen av sin förmåga idag! (89 p)

IMG_3447.jpg

1996 Pol Roger Vintage: Utvecklad och komplex med något rostade toner. Inslag av brioche, bokna äpplen, kex, smörkola, ingefära och lite apelsin. Utvecklad, frisk och torr smak med fin och koncentrerad frukt. Jag känner mogna äpplen, persika och söt citrus. Viss skalbeska. Den har en påtaglig syra, men är helt klart välbalanserad. En fantastisk champagne! (90 p)

IMG_3470.jpg

1996 Pol Roger Chardonnay: Nästan lika bra som ”den vanliga” årgångschampagnen, men behöver mer tid på sig för att vakna till liv. Doften är utvecklad, brödig, gräddig och blommig. Inslag av brioche, gula äpplen, gula päron, honung, hyacint och kex. Utvecklad, komplex och mycket frisk smak av gula äpplen, citron, bröddeg, citronskal och persika. (89-90 p)

IMG_3582.jpg

1998 Pierre Péters Cuvée Speciale: Doften är fantastisk, men smaken känns tunn och dessutom irriterande eldig till en början. Men den blir sakta men säkert bättre! Dagen efter (hälften av flaskan sparas till dess) är den fylligare, nästan oljig, till sin karaktär! Det här är helt klart ännu ett bevis på att man ska dricka sin champagne riktigt sakta! Utvecklad, komplex och brödig doft med inslag av jäst, halm, mogna äpplen, päron, rostat bröd och gräddkola. Dagen efter även persika och honung. Utvecklad, frisk och torr smak av äpplen, päron, honung, citron, citronskal och gräddkola. Dag två blir päronen tydligare. Hög syra. (88 p)

IMG_3646.jpg

1988 Dom Ruinart Rosé: Underbar doft, men även denna lider inledningsvis av en något tunn smak. Och även här händer det saker efter hand – syre is the shit! ;) Flaskan dricks (givetvis) över två dagar och är som bäst när den tar slut! Doften är utvecklad och bärig med inslag av jordgubbar, körsbär, grovt bröd och fikon. Smaken är utvecklad, komplex och torr. I tur och ordning hittar jag jordgubbar, körsbär, cocktailbär, mogen persika och persikokärna. Även om den vinner mycket på att luftas känns den paradoxalt nog lite trött idag. Det är fortfarande en fantastisk champagne, men den var sannolikt ännu bättre för några år sedan! (92 p)

IMG_3791.JPG

2008 Vouette & Sorbée Fidèle: Den här är fantastisk idag, men kommer säkerligen fortsätta att utvecklas under flera år framöver! Doften är utvecklad, kryddig och komplex med oxiderade toner. Inslag av bokna äpplen, grillad citron, grus, hasselnötter, svarta vinbär, sågspån, jäst, kex, honung och gräddkola. Något utvecklad (men fortfarande ung) smak av Granny Smith, citron, syrliga röda bär och äppelskal. Den är frisk, koncentrerad och mycket torr. Skyhög syra! (92 p)

IMG_3743.jpg

1996 Cristal: Den här har en oväntat mörk färg – som får en att tro att det snarare handlar om 1976 än 1996! Det är inte den största 96:an och inte heller den bästa årgången av Cristal jag druckit, men det är helt klart ett fantastiskt vin med ett långt liv framför sig! Underbar, komplex och tydligt utvecklad doft med brända toner och inslag av mogna äpplen, ingefära, rostade hasselnötter, knäck och brända brödkanter. Utvecklad, komplex, mycket frisk och torr smak. Röda äpplen, ingefära, citron, lime, hasselnötter och lite citrusskal. Påtaglig, årgångstypisk syra. (93 p)

IMG_3701.jpg

1996 Bollinger Grande Année: Åhh – den är magisk! Doften är mogen, komplex och brödig med tydlig fatkaraktär. Inslag av bokna äpplen, torkad frukt, mjölkchoklad, Nutella, rostad baguette, smörkola och kaffe. Senare även brända toner med inslag av honung, rostade mandlar och knäck. Utvecklad, fruktig, mycket frisk, torr och efter hand fyllig smak av mogna äpplen, grillad citron, mjölkchoklad och aprikos. Vinner mycket på att drickas vid relativt hög temperatur (16-17 grader)! Helt klart ett stort vin. (95-96 p)
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
DSC_2025.JPG


(2013) Jérôme Prévost, La Closerie fac-simile
På Ved Stranden 10, med @Skaggs och Emma. Ett fantastiskt gott rosévin! Insmickrande bärigt, med de flesta tänkbara röda sommarbären. Bra tryck i syran, med vägs upp fint av den intensiva bärigheten. Har definitivt många långa år framför sig, men absolut tillgängligt redan. Mums! 92p. Försök få med den här på nästa års roséfest @Sörplarn !
Den vita Prévost jag druckit (2010) innan upplevde jag som i betydligt mer behov av tid på flaska.
 

Appel

Medlem
Visa bifogad bild 10707

(2013) Jérôme Prévost, La Closerie fac-simile
På Ved Stranden 10, med @Skaggs och Emma. Ett fantastiskt gott rosévin! Insmickrande bärigt, med de flesta tänkbara röda sommarbären. Bra tryck i syran, med vägs upp fint av den intensiva bärigheten. Har definitivt många långa år framför sig, men absolut tillgängligt redan. Mums! 92p. Försök få med den här på nästa års roséfest @Sörplarn !
Den vita Prévost jag druckit (2010) innan upplevde jag som i betydligt mer behov av tid på flaska.
Du kom ett år för sent till Sörplarns roséspektakel ;)
 

Thomas

Medlem
DSC_0179.JPG
Philipponnat Blanc De Noir 2008:
Drack en flaska i vintras som inte smakade något vidare. En konstig eftersmak av sur disktrasa eller liknande. Denna var bättre, ingen konstig bismak. Men ändå ingen höjdare. Kan mest liknas vid äppelcider med inslag av havre(?!?). Ingen syra överhuvudtaget att tala om. Två dåliga flaskor månne? Får hoppas på flaska nummer tre om ett halvår. Någon som har provat denna och har andra erfarenheter än jag?
 
Toppen