Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har varit frånvarande från forumet ett tag. Men - tro det eller ej - jag har haft tid att plocka hem lite nya flaskor ändå. Och inte minst för vår japanske vän @StefanAkiko känner jag en skyldighet att rapportera om dessa troféer! De senaste månaderna har bl a följande flaskor hämtats hem:

Agrapart Complantée
Agrapart Terroirs (2008/2009)
Agrapart Avizoise 2006
Paul Bara Special Club 2000
Paul Bara Special Club Rosé 2005
Françoise Bedel Comme Autrefois 2001
Françoise Bedel Dis, "Vin Secret" Brut Nature 2005
Drappier Grande Sendrée 2006 x2
Pierre Gimonnet Fleuron 2002
Pierre Gimonnet Oenophile 2005
Jacquesson Millésime 2000
Jacquesson Cuvée No 733 D.T. x2
Laherte Frères Les Beaudiers
Benoit Lahaye Brut Nature
David Léclapart L'Alchimiste 2005
Leclerc Briant Cuvée Divine 2002 x2
PR Cuvée Sir Winston Churchill 1999
Ruppert-Leroy Fosse-Grely 2011
Vouette & Sorbée Saignée de Sorbée 2011
Du måste ha högre veckopeng än jag. Grattis!
 

KimHartman

Medlem
Vore kul med lite feedback när det gäller detta vinet. Jag blev riktigt besviken. Trodde ett tag att flaskan var lätt värmeskadad eller dyl.

Såg av en slump i början av månaden att detta dykt upp i BS. Köpte en flaska som jag provade. Gav det säkert 3-4 timmar luft. Ungt vin, fullpackat. Visst kan man ana att procenten är rätt hög (14.5) - speciellt om man vet om det innan - men inget som störde tycker jag, balansen finns där. Minns hur bra 05:an av detta var och det känns som om det inte kan gå fel med 2010 så jag beställde en låda. Även om det var ok att dricka det nu lär detta garanterat vinna på att ligga ett tag. Kanske behövs det mer tid för denna årgång än för 2005? Läste sen här att det hade hyllats på twitter mm och blev desto nöjdare med att ha fått iväg min beställning i tid.
 

Magikern

Medlem
Såg av en slump i början av månaden att detta dykt upp i BS. Köpte en flaska som jag provade. Gav det säkert 3-4 timmar luft. Ungt vin, fullpackat. Visst kan man ana att procenten är rätt hög (14.5) - speciellt om man vet om det innan - men inget som störde tycker jag, balansen finns där. Minns hur bra 05:an av detta var och det känns som om det inte kan gå fel med 2010 så jag beställde en låda. Även om det var ok att dricka det nu lär detta garanterat vinna på att ligga ett tag. Kanske behövs det mer tid för denna årgång än för 2005? Läste sen här att det hade hyllats på twitter mm och blev desto nöjdare med att ha fått iväg min beställning i tid.

Mina första tankar var att vinet var från Californien eller dyl., dålig årgång eller halvdålig flaska (dock för bra för att kunna bytas). De är kanske påtaglig flaskvariation redan?
 

Gurto

Medlem
Senaste månadens inköp (det som jag inte druckit upp snart efter inköp i alla fall):

Niepoort Vintage Port 2000 (sugen på att utforska port mer och det här ju redan några år på nacken - tar bort lite väntetid. Provar nog en av flaskorna i relativ närtid)

Fleur de Passion 2006 (sambon bläddrade i Livets Goda och blir hon sugen på att köpa skumpa är jag inte sen att hålla med)

Calon-Ségur 1995 (mogen Bordeaux är ju trots allt väldigt gott)

Chasse-Spleen 2011 (halvflaska - har fått för mig att köpa en del halvor på sistone)

Friedrich Becker St Paul Spätburgunder 2011 (köpt hans Tafelwein och Family Pinot Noir tidigare så varför inte vinet mellan dem i prisklass :) )

Ataraxia Chardonnay 2013 (utforska SA lite mer)

Elio Altare Barolo 2010 (gick det att motstå?)

Lite Bourgogne också (för det är ju aldrig fel. Eller hur @StefanAkiko ;) )

Devevey Beaune 1er Cru Boucherottes 2006

Tortochot Gevrey-Chambertin 1er Cru Champeaux 2005

Vincent Girardin Chassagne-Montrachet 1et Cru Morgeot 2007

Fick även en Au Bon Climat Chardonnay XXX på magnum - inte fel

Nu måste man väl ha tråkköpstopp ett tag :(
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Senaste månadens inköp (det som jag inte druckit upp snart efter inköp i alla fall):

Niepoort Vintage Port 2000 (sugen på att utforska port mer och det här ju redan några år på nacken - tar bort lite väntetid. Provar nog en av flaskorna i relativ närtid)

Fleur de Passion 2006 (sambon bläddrade i Livets Goda och blir hon sugen på att köpa skumpa är jag inte sen att hålla med)

Calon-Ségur 1995 (mogen Bordeaux är ju trots allt väldigt gott)

Chasse-Spleen 2011 (halvflaska - har fått för mig att köpa en del halvor på sistone)

Friedrich Becker St Paul Spätburgunder 2011 (köpt hans Tafelwein och Family Pinot Noir tidigare så varför inte vinet mellan dem i prisklass :) )

Ataraxia Chardonnay 2013 (utforska SA lite mer)

Elio Altare Barolo 2010 (gick det att motstå?)

Lite Bourgogne också (för det är ju aldrig fel. Eller hur @StefanAkiko ;) )

Devevey Beaune 1er Cru Boucherottes 2006

Tortochot Gevrey-Chambertin 1er Cru Champeaux 2005

Vincent Girardin Chassagne-Montrachet 1et Cru Morgeot 2007

Fick även en Au Bon Climat Chardonnay XXX på magnum - inte fel

Nu måste man väl ha tråkköpstopp ett tag :(
Halvor är väl ändå att betrakta som fördärvliga om det inte handlar om söta viner för personligt bruk?

För VEM vill väl vakna med hård nacke efter en halvflaska Bourgogne Villages Chaptalisé?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag vill dock understryka att Bgn500 skall jämföras m Languedoc500 samt Priorat500. Och hitintills har Bgn varken klarat av blinda tester gentemot varken Österrike, usa, NZ, oz eller Italien...

Hur i hela Gästrikland kan DET komma sig?

Och VAR hittar jag min ersättning för att jag exponerat sanningen?
 

Gurto

Medlem
Halvor är väl ändå att betrakta som fördärvliga om det inte handlar om söta viner för personligt bruk?

För VEM vill väl vakna med hård nacke efter en halvflaska Bourgogne Villages Chaptalisé?

Haha, ja du... Främst Bordeaux jag handlat på halvflaskor dock, inte chaptaliserad Bourgogne ;) Tycker hur som helst att det är trevligt med halvor ibland. Lättare att spontanöppna en vardag när man vill ha vin, men inte så mycket (jag vet, konstigt att någon inte alltid vill ha mycket av det goda ;) )
 

Gurto

Medlem
Jag vill dock understryka att Bgn500 skall jämföras m Languedoc500 samt Priorat500. Och hitintills har Bgn varken klarat av blinda tester gentemot varken Österrike, usa, NZ, oz eller Italien...

Hur i hela Gästrikland kan DET komma sig?

Och VAR hittar jag min ersättning för att jag exponerat sanningen?

Vissla på du. Får du ner världens Bgn-sug så att priserna på bra Bgn inte är på den hemska nivån som det är nu så är jag den förste att tacka dig. Men du får du fan bli mer global så att efterfrågan- och priseffekten faktiskt sker :)
 

Magikern

Medlem
Tortochot Gevrey-Chambertin 1er Cru Champeaux 2005

Trodde det skulle bli världens köpmani på detta vinet inte minst på detta forumet. Det verkar inte som folk är så lockade trots allt eller så har importören mängder med flaskor.

Skriv gärna lite feedback om du provar.
 

MartinE

Medlem
Fick veckopeng igår och svängde förbi Egly-Ouriet och plockade upp två pallar magnum 2002:

image.jpg

;)

(sanningen: köpte en låda blandat)
 
Toppen