Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

MartinE

Medlem
Netterberg har skrivit rätt. Det är L'Ancienne med 2007 bas som kommer att säljas. På provningen tog herr Netterberg med 2006 då det inte finns tillräckligt med flaskor och flaskor från en tidigare skeppning användes för provningen.

Det kommer för övrigt 60 flaskor (av totalt 1000 producerade) till Sverige.
Det är bara att slå till om man är sugen och har råd! Det är uppenbart att Netterberg fått en bra tilldelning. Jag försökte besöka Déthune för ett par veckor sedan, när jag var där nere, i syfte att handla, men Sophie Déthune beklagade att de inte hade kvar några flaskor!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det är bara att slå till om man är sugen och har råd! Det är uppenbart att Netterberg fått en bra tilldelning. Jag försökte besöka Déthune för ett par veckor sedan, när jag var där nere, i syfte att handla, men Sophie Déthune beklagade att de inte hade kvar några flaskor!
Va bra, med lite tur släpper dom snart 2008!
 

Michael.S

Medlem
Tidigare idag gjorde jag proven för ett betygs kursen i Munskänkarna. För att fira köpte jag lite godsaker. 2 av flaskorna (St henri Shiraz och Mullineux Schist) hade jag tänkt spara i ett par år. Har inte provat. Men läst enormt mycket om Penfolds. Väljer nog att ge den lite tid.
IMG_20141115_134626.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tidigare idag gjorde jag proven för ett betygs kursen i Munskänkarna. För att fira köpte jag lite godsaker. 2 av flaskorna (St henri Shiraz och Mullineux Schist) hade jag tänkt spara i ett par år. Har inte provat. Men läst enormt mycket om Penfolds. Väljer nog att ge den lite tid.
Visa bifogad bild 2691
Schist + vinferno i Göteborg = sant :)

Förutsätter att det gick bra med 1-betyget?
 

MartinE

Medlem
Här är lite highlights från min resa till Champagne häromveckan:

Agrapart Complantée
Agrapart Minéral 2003
Françoise Bedel L’Ame de la Terre 1998, 2003, 2004
Belle Epoque 2006
Bonnaire 1980, 1984, 1997, 2004, 2005
Cédric Bouchard (Roses de Jeanne) Côte de Bechalin 2007
Cédric Bouchard (Roses de Jeanne) La Bolorée (Pinot Blanc) 2010
Chartogne-Taillet Millésime 2008
Chartogne-Taillet Orizeaux 2008
Clos de Goisses 2003
Diebolt-Vallois Millésimé 1999, 2007
Diebolt Vallois Fleur de Passion 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2002, 2005
Dosnon Alliae
Drappier Carte d’Or 1976, 1979, 1992
Drappier Grande Sendrée 2004 magnum
Drappier Rosé 1994
Egly-Ouriet Blanc de Noirs Grand Cru
Egly-Ouriet Brut Rosé
Egly-Ouriet V.P.
Egly-Ouriet Millésime 2002, 2005
Henri Giraud Argonne 2002
Henri Giraud Code Noir Rosé
Michel Gonet Cuvée Prestige 1996
Charles Heidsieck Millésime 2000, 2005
Charles Heidsieck Rosé 1999
André Jacquart Millésime Experience 2006
André Jacquart Millésime Experience Brut Nature 2006
André Jacquart Rosé de Saignée
Jacquesson Dizy Terres Rouges 2008
Laherte Frères Les 7
Laherte Frères Les Empreintes 2008, 2009
Laherte Frères Les Vignes d’Autrefois 2009, 2010
Laherte Frères Coteaux Champenois La Troisième Vie
David Léclapart L’Alchimiste 2008
David Léclapart L’Astre 2010
Leclerc Briant Cuvée Divine Solera
Marguet Les Crayères 2009
Louis Roederer Millésime 2002, 2003
Louis Roederer Blanc de Blancs 2000
Louis Roederer Brut Nature 2006 (Philippe Starck)
Vilmart Cœur de Cuvée 2005
Vilmart Grand Cellier d’Or 2007 (magnum)
Vouette & Sorbée Blanc d’Argile 2011
Vouette & Sorbée Fidèle 2011
Vouette & Sorbée Saignée de Sorbée 2010
Château d’Yquem 1998 (halvflaska)
 

rs14

Medlem
...och jag fortsätter bara att raljera om Roederer Brut 2008 och de märkliga turerna kring den. På SB's hemsida så har man kunnat läsa att den är "tillfälligt slut hos imortör" i över en vecka. Likväl så trillar det in lite flaskor lite slumpvis här och var, idag så har exempelvis butiken i Nordstan fått in 36 flaskor. Frågan är vad flaskorna kommer ifrån när det inte finns några i varken depå eller hos importör.
 

jocke

Medlem
Har varit lite dålig och vek senaste 3 dagarna men idag damp detta ner så då fick jag en del energi tillbaka :). Eller iallafall ett leende på läpparna. Igentligen var jag tvungen att ta det lite lugnt med champagneinköpen men kunde inte motstå dessa trevliga varelser
3 st Henriot 1996 magnum
Henriot Magnum 96.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Efter @Matlens mkt trevliga bidrag till tisdagens Bdx-blend BYOB så blev det beställning av:
2007 Mas Foraster Conca de Barberà Josep Foraster Selecció Montblanc.
Kan ju säga att jag också känner att jag borde beställa ett gäng. Min ekonomi är dock klart ansträngd inför min japanresa i december. Inte ens några avancerade restaurangbesök klarar jag av i närtid. Hårda tider! Om du är tuff så kan du med fördel även beställa annat från samma leverantör. Riktigt bra kvalitet på allt jag har testat hittills. :)

Men i bästa fall så finns det ett rejält lager och möjligen levererar även nyare årgångar bra, men det vet man ju aldrig tyvärr. Så mycket vin så lite pengar, är mitt dilemma just nu
 
Toppen