De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Diskussion i 'Vin' startad av Anders Landström, 23 januari 2013.

1. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Den är ju icke årgång men degade i år så med 8 år på jäst borde basen vara 2004. Har inte fått lådan ännu

2. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Hmm, jag har uppgiften att det är en ren årgång. Är den degad i år är det 2005 eller 2006.

3. Anders Landström

Det är en ren årgång med viss inblandning av reservvin som jag förstår det. Dock aldrig årgångsdeklarerad. Den ska normalt ligga 8 år på jäst (degad i våras) så jag får det till 2004. Det är iallafall deklarerat på baksidan hur länge den legat på jäst så kan snart kolla årgång.

4. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Köpte en del häromveckan när jag var i Storbritannien.

Det om äldre Madeira (1966), ett par flaskor champagne samt engelskt bubbel (Nyetimber och Ridgeview).

Anders Landström gillar detta.
  5. Anders Landström

Vore kul att höra vad du tycker om Ridgeview, är ju kraftigt haussat

6. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Ok, skall försöka komma ihåg att skriva något, men vet inte när det blir av att dricka det.

7. Per Stade

Per Stade Lege artis

Var hittade du den? o_O

8. Dexter

Dexter Medlem

Är det någon som beställt http://www.systembolaget.se/76369 ? Inte världens sexigaste producent, men 99:- för en Barbaresco är ju nästan Danmarks priser...

9. Anders Landström

Var tvungen att söka lite på den. 2009 säljs ju på Vinmonopolet för runt 190 SEK så 99 är väldigt billigt. Finns en del skriverier kring 2005an där vinet hålls på en ok nivå så för 99 kronor, om inte annat så är det väl värt ett prov.

10. gece

gece Man vänjer sig.

3 x 2011 Fonseca Vintage Port, så vet jag att jag kommer ha ett lagom moget vin att fira pensionen med framåt 40-talet.
    2 x 1991 Viña Tondonia Gran Reserva Blanco, för att 2002-crianzan var jäkligt bra och jag är nyfiken på hur detta ter sig.
    1 x 2012 Brännland Iscider, dels för att det är en kuriositet, men en god sån som lätt klarar av att stå upp mot många botrytisviner.

11. Anders Landström

Via sidovägar :) Har ju Dethune som en av mina favoritodlare så varit där ett antal gånger. Rekommenderas

12. Per Stade

Per Stade Lege artis

Och Cuvée l'Ancienne är en av mina favoritchampagner. Avundsjuk.:(

13. Krug88

Krug88 Medlem

Alla försvann på 2 dagar...
    Raveneau Tonnerre drack vi första kvällen, elegant men lite stram då det är en 05a, perfekt balanserad och kommer att bli ännu bättre om 5 år eller så.
    Krug 98 var lite av en besvikelse. Har bara provat den en gång tidigare men hade förväntat mig ett större vin.
    Den var helt ok, men 00 för ett par månader sedan var flera nivåer mer komplex och generös.
    Vouge Bonnes Mares 07. Provade 06 på en Grappe provning för 5 år sedan, den var helt magisk. Till och med bättre än 06 Musigny!
    Men 07an... Gav oss inte mycket alls, även efter 2 timmars dekantering. Vem vet, kanske blir stort en dag, men för tillfället är det inte läge att röra flaskorna alls...

14. Anders Landström

Ja, mogen Chablis får man vänta på.

Intressant med 1998an. Du sällar till till @Elvis läger och naturligtvis har ni fel båda två. Vi får ta en 98a när du kommer hem om 10 år eller så och efter det kan vi ta debatten. Har förresten en GA 96 som ligger och väntar på dig.

PS runt 4000 för de flaskorna var verkligen inte fel pris :)

15. Anders Landström

Beställt två flaskor bara för att prova. Någon intresserad av att hänga på?

16. Anders Landström

Bra inköp. Viña Tondonia förutsätter jag att du inte sparar till pensionen :)

17. Elvis

Elvis Medlem

Hehe, vi får se! ;)

Köpte förresten också en låda Paul Déthune Cuvée l'Ancienne härom veckan. Jag har inte ens provat det vinet men efter alla lovord jag hört kunde jag inte låta bli.

18. Anders Landström

Paul Déthune Cuvée l'Ancienne finns på Eriks vinbar såg jag idag på. De fick precis in ett antal flaskor

19. Anders Landström

Basen är från 2006. Vinet las i källare 2007. Lite mer vanilj än vanligt, allt för ungt men bra koncentration. Spara ett par år och drick de med 2002 bas så länge. Vin är en tålamodsprövande hobby

20. gece

gece Man vänjer sig.

Nej, den lär få sätta livet till hyggligt snart :)

Anders Landström gillar detta.

Dela sidan