Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

AdamST

Medlem
Drack du det och har några smaknoter?
Drack det som hastigast, det är som jag beskrev för länge sen lite oljigt och åt det sötare hållet. Om något skulle jag säga att vinet gör sig lite bättre till mat, jag drack det ursprungligen till torsk med hollandaise så upplevelsen blev betydligt mildare. Jag lovar att tagga dig i veckan när jag knäcker en andra flaska och smakar efter lite bättre :)
 

Poussard

Medlem
Drack det som hastigast, det är som jag beskrev för länge sen lite oljigt och åt det sötare hållet. Om något skulle jag säga att vinet gör sig lite bättre till mat, jag drack det ursprungligen till torsk med hollandaise så upplevelsen blev betydligt mildare. Jag lovar att tagga dig i veckan när jag knäcker en andra flaska och smakar efter lite bättre :)

Tack och tack!
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
En annan kul nyhet är att jag nymera innehar ett halvfack på Grappe vilket innebär att jag äntligen kan köpa viner med avsikt att spara dem länge :)

Grattis :) Det är nu det blir ekonomiskt farligt på riktigt! :rolleyes:

Skrev på papperen om ett halvfack också igår. 136 flaskor kommer att gå dit för lite längre lagring. Det kommer att bli riktigt farligt:rolleyes::D
 

LeChat

Medlem
Senaste inköpen:
2 Kutch Sonoma Coast 2015
2 By Farr Farrside 2014
2 By Farr Sangreal 2014
4 Massolino Barolo 2013
2 Calera PN 2014
2 Yann Chave Crozes-Hermitage 2015
2 Leon Barral Jadis 2013 (privatimport)
1 Phelan Segur 2005
Även beställt
2 Kutch McDougall Ranch 2015 eftersom förra beställningen krånglade.
 

MartinE

Medlem
Det blev en roadtrip i Europa även i år och självklart stannade bilen några dagar i Champagne innan det bar av hemåt igen. Med mig hem fick jag bl a dessa flaskor:

2008 Paul Bara Bouzy Rouge
2009 Bérêche Le Cran
2013 Ulysse Collin Les Maillons
2013 Ulysse Collin Les Maillons Rosé de Saignée
2012 Ulysse Collin Le Pierrières
2009 Dehours La Croix Joly
2009 Dehours Les Genevraux
2009 Dehours Maisoncelle
2013 Egly-Ouriet Ambonnay Rouge
Egly-Ouriet V.P. (2008-bas)
2012 Huré Frères 4 Élements Pinot Meunier
2008 Janisson-Baradon Toulette
2008 Jacques Lassaigne Millésime
2010 Christophe Mignon Brut Nature
2011 Christophe Mignon Rosé de Saignée
2004 Dom Pérignon Rosé
2010 Clément Perseval Millésime
2011 Clément Perseval Les Rouleaux
1994 Philipponnat Clos des Goisses
1995 Philipponnat Clos des Goisses
1996 Philipponnat Clos des Goisses
2007 Philipponnat Clos des Goisses
2006 Philipponnat Le Léon
Jacques Selosse La Côte Faron (deg feb 2015)
Jacques Selosse Sout le Mont (deg jan 2016)
2008 Suenen Millésime

Vi hann även med ett kort stopp i Alsace och ett besök hos Weinbach. Därifrån fick jag med mig följande troféer:

2015 Gewurztraminer Altenbourg
2015 Pinot Noir Réserve
2015 Pinot Noir W
2016 Riesling Schlossberg
 
Lite fler Barolo 2013. 2fl av varje
IMG_4560.JPG
 

LeChat

Medlem
Dom senaste och ett kommande små släpp har för mig varit tre gäspningar (vad hände med bdx-14 lanseringen?) nåväl, kom skaplig bdx i bs här om veckan iaf.
Visa bifogad bild 10772
Drack den i december förra året och minns att jag tyckte den var riktigt bra så jag beställde själv en flaska för att prova snart igen. Är den lika bra så får det väl bli en lite större beställning:)
 
M

Mouton

Låter bra, tänkt mig att vänta i 3 år innan första plopp. Kanske tidigare? Jag älskar mina viner väl mogna, om jag läst dig rätt, kanske du nyper dom lite tidigare?
 

LeChat

Medlem
Låter bra, tänkt mig att vänta i 3 år innan första plopp. Kanske tidigare? Jag älskar mina viner väl mogna, om jag läst dig rätt, kanske du nyper dom lite tidigare?
Kan nog stämma att gillar när det finns lite ungdomlig spänst kvar annars är det väl nyfikenhet och dålig karaktär som gör att vissa flaskor får gå för tidigt. Men idag var det ju bra släpp från Napa med viner från Mount Eden var det inget som passade?
 
M

Mouton

Kan nog stämma att gillar när det finns lite ungdomlig spänst kvar annars är det väl nyfikenhet och dålig karaktär som gör att vissa flaskor får gå för tidigt. Men idag var det ju bra släpp från Napa med viner från Mount Eden var det inget som passade?
Var sugen, men mina erfarenheter av Napa cab är rätt liten, och den jag har är att även efter 10 år är den primör. Men som sagt liten erfarenhet, mest Ridge, Kune och en och annan Dominus. Mount Eden? Är det rek på den?
 
M

Mouton

Kan nog stämma att gillar när det finns lite ungdomlig spänst kvar annars är det väl nyfikenhet och dålig karaktär som gör att vissa flaskor får gå för tidigt. Men idag var det ju bra släpp från Napa med viner från Mount Eden var det inget som passade?
Vad tror du om Massolino Barolo Parussi?
 

LeChat

Medlem
Vad tror du om Massolino Barolo Parussi?
Har mest erfarenhet av Massolinos standardbarolo vilken jag har köpt i olika årgångar. 2006 Margheria förstod jag mig inte alls på. Men årgång 2006 är väl inte tillgänglig än. Kan varken råda eller avråda att köpa Parussi, men själv har jag köpt några 2013 av instegsbarolon och känner mig nöjd.
 

Tobias

Medlem
Fyllde på lite igår, någon som testat tidigare årgångar? Hur står sig den här instegsbarolon mot andra i samma prisklass?
Har tidigare testat
G.D Varja Albe, Massolino Serralunga samt Azelia.

Skulle vara roligt att veta om det finns något släktband till någon av dom andra Conternos i Baroloregionen, känner sedan tidigare till att Aldo Conterno är sprungen ur Giacomo Conterno.
20170819_142643.jpg
 

Gradin

Medlem
Fyllde på lite igår, någon som testat tidigare årgångar? Hur står sig den här instegsbarolon mot andra i samma prisklass?
Har tidigare testat
G.D Varja Albe, Massolino Serralunga samt Azelia.

Skulle vara roligt att veta om det finns något släktband till någon av dom andra Conternos i Baroloregionen, känner sedan tidigare till att Aldo Conterno är sprungen ur Giacomo Conterno. Visa bifogad bild 10776


Druckit 2011 & 2012 tidigare och tycker dom levererat ganska bra unga, ej testat någon med ålder dock vilket nog säkert kan vara intressant.

Angående släktband etc så startade Diego karriären med två kusiner med efternamn Fantion men sedan 2000 talet driver han sitt egna projekt under det egna namnet.
Hittade även en beskrivning som lyder:
"This Conterno family is related to the famous Conterno-Fantino through father Diego – but unrelated when it comes to wine style! – & their new winery is ironically located just up the slope from Giacomo Conterno, of no relation".
 
Toppen