Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Mycket talar för Cuvee Suedoise (bolagets flaska till höger)
Visa bifogad bild 10830

Men flaskorna måste ju ha tappats redan 2012 (tre år minimum på fat för riserva), varför en speciell etikett (ful dessutom) för Sverige? För det kan ju inte gärna vara något annat innehåll i flaskorna, vad skulle konsortiet säga då... o_O
Har fått det bekräftat att det är en speciell deal mellan Borgogno och systembolaget - innehållet ska dock vara detsamma som i den "riktiga! Riserva 2008. Etiketten (och priset) är dock enbart för den svenska marknaden.
 

MartinE

Medlem
Jag har anmält mig till Mikkellers Beer Mail. Ett riktigt trevligt koncept som innebär att det kommer en låda med åtta olika öl från Mikkeller varje månad. Idag fick jag min första låda, innehållandes följande snyggingar:

IMG_4768.JPG


(Från vänster: Ramen to Bíiru Yuzu, Metal Henry Schwarzbier, Spontanyuzu, Black Bear Russian Imperial Stout, Hallo ich bin Berliner Weisse Watermelon, Hallo ich bin Berliner Weisse Pineapple, American Cream och Simcoe IIPA)

Och för att få viss vinrelevans i det här inlägget: Jag har även passat på att fylla på lagret av Churchill's Late Bottled Vintage Port 2011 innan den försvinner (årgångsbytet till 2012 har redan inletts)!

Tillägg: Inlägg 1 000! :cigarr:
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Då jag gillade Grenache - vinet från Sierra de Gredos väldigt mycket så letade jag efter ett liknande vin på flygplatsen. Närmast kom jag ett vin från D.O Vinos de Madrid 2015 Bernabeleva Garnacha de vina Bonita 100% Grenache från 80-åriga stockar på 700m höjd. Den ska få gotta till sig i källaren några år:)
IMG_0090.JPG
 

vinosofi

Medlem
Kanske OT, men jag såg att Borgognos Barolo Riserva 2008 från 1/9 ligger i ordinarie sortimentet för märkligt låga 299:- och med en, i alla fall för mina ögon, ny ettikett. Är det någon som har koll på det rör sig om?
Vad innebär "ordinarie sortimentet" egentligen? I Göteborg är det inte lätt att få tag i åtminstone.
 

Bastardo

Medlem
Amarone till vinprovning
Nu skulle jag bli väldigt glad om ni kunde berätta vilken annan Amarone ska jag ta med till våran provning senare i höst. Det ena kommer att bli Masi Costasera, så gärna ett vin som skiljer sig på något sätt från den.
Den får helst inte kosta mer än cirka 250 kronor! Vi jämför de sinsemellan, så de får gärna vara i lite olika stilar eller på något annat sätt skilja sig från varandra. Kanske att det ena vinet kan vara lite sötare och fruktigare. Upp till er att bestämma! :)
 

Skrutt

Medlem
Bra Amarone under 300 kr är inte helt enkelt, men jag föreslår
Campo Leon från Latium Morini 73821 304 kr
En ganska fruktdriven sak. Jag har inte smakat 2012.
2011 liksom tidigare årgångar har varit bra
Har inte druckit amarone på åratal men minns Tommasi Amarone som tämligen smaskig (inte menat bara som ett allmänt förstärkningsord...) Strax under 300 kr för en vanlig flaska 2013 och lite drygt 600 kr för en 2008 magnum.
 

Elvis

Medlem
Schenker leverade just hem en pall med champagne från Venus Vins. Det är första gången jag får så mycket vin på en gång - en milstolpe. :D Totalt sju lådor blev det:

2 lådor Larmandier Bernier Vieille Vigne du Levant 2008
2 lådor Gosset Brut Vintage 2006
2 lådor Philipponnat Grand Blanc 2007

Plus en blandlåda med mer Gosset 2006 och Philipponnat Grand Blanc 2007 samt en bonusflaska Pascal Doquet som Venus Vins skickade med.

Tyvärr ska mer än hälften till en champagnevän men ändå en skön känsla. ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har fått det bekräftat att det är en speciell deal mellan Borgogno och systembolaget - innehållet ska dock vara detsamma som i den "riktiga! Riserva 2008. Etiketten (och priset) är dock enbart för den svenska marknaden.
Nu blev jag så nyfiken att jag var tvungen att beställa. Får man bra Barolo för trehunkan så känns det ju som ett prisvärt fynd :D
 

vinosofi

Medlem
Nu blev jag så nyfiken att jag var tvungen att beställa. Får man bra Barolo för trehunkan så känns det ju som ett prisvärt fynd :D
Man kan inte låta bli att tänka tanken att vi har att göra med ett "lockpris" för att ta sig in i sortimentet som sen kommer att höjas rejält de kommande årgångarna. Är det tekniskt sett möjligt eller hur funkar det med prishöjningar i ordinarie sortimentet?
 
Toppen