Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Uncle_Bob

Medlem
Körde en tur till Philipson Wine i veckan och fick med följande:
Brunello di Montalcino Abbadia Ardenga 2012
Langhe Nebbiolo Trediberri 2015
Barbera d´Alba Trediberri 2016
Barolo Marcenasco Renato Ratti 2012
Givry Rouge 1. Cru Clos Salomon Domaine Clos Salomon 2014
Altesino Rosso Toscana Igt 2015
Châteauneuf-Du-Pape Cuvée Deux Soeurs Tour St Michel 2012

Denna gången drog jag igång en egen lagringspall nere hos dem tidigare i höst (avgift 150dkk/mån) så ha jag köpt när de kommer med bra tillbud och levererat det till pallen så jag byggt upp ett lager innan jag åkte ner.
 

Silex

Medlem
Var det nån som fick tilldelning i Selosse-lotteriet då?
Jag fick inget mail så ingen Faron för mig...
Jag tycker det är ett problem att man får veta om man "vunnit" i lotteriet först efter det vanliga släppet, för då spräcks ju vinbudgeten rejält om man först beställt ett paket Selosse-viner och sedan inser att man skall betala ytterligare flera tusen för sin vinst. Det gjorde att jag också av stod i år. Har dock varit med i lotteriet flera år tidigare utan att vinna.
 

Niclas

Medlem
Fick denna igår av min svägerska. Spännande druva som jag aldrig hört om tidigare, "Albarossa". Tydligen en gatukorsning av blomman ifrån Nebbiolo med pollen ifrån Barbera.
Dem lovar lagringsbarhet i 25 år vid 12-14 graders temperatur :). Någon som inte haft det tålamodet och provat denna ?

IMG_6667.jpg
 

Seglarn

Medlem
Jag tycker det är ett problem att man får veta om man "vunnit" i lotteriet först efter det vanliga släppet, för då spräcks ju vinbudgeten rejält om man först beställt ett paket Selosse-viner och sedan inser att man skall betala ytterligare flera tusen för sin vinst. Det gjorde att jag också av stod i år. Har dock varit med i lotteriet flera år tidigare utan att vinna.

Man har ju 14dagars öppet köp så då kan man ju bara avboka sin ordinarie beställning.

Gissar att där står endel personer på kö så det blir nog inget problem för företaget i sig.

Eller ?
 

Silex

Medlem
Man har ju 14dagars öppet köp så då kan man ju bara avboka sin ordinarie beställning.

Gissar att där står endel personer på kö så det blir nog inget problem för företaget i sig.

Eller ?
Helt sant. Samtidigt vet jag inte om jag skulle ha självdisciplin nog att avboka beställda Selosse... så problemet ligger väl kanske främst hos mig själv :)
 
Blev en Pfalz till kvällens lax med gräddstuvadngrönkål.

https://www.vivino.com/wineries/rup...nkeller-hoheburg-pfalz-hofstuck-riesling-2016

Ligger på kylning nu!
Väldigt intresserad av den ej så söta delen av Rieslings, denna ska väl?? (Haha) vara åt det torrare hållet?

Och sen chansade jag lite och plockade upp tre av denna: https://www.vivino.com/wines/147709273

I något typ av försök till ett lagringsprojekt.
Tänkte öppna en snart, om tre år och typ om 5 år. 99:- var ju ett lagom pris, eller är det dumsnålt att köra ett femårsprojekt för 300:-?
 

Attachments

  • C8B2076D-F13C-4466-B20A-29BE7EDEEBB7.jpeg
    C8B2076D-F13C-4466-B20A-29BE7EDEEBB7.jpeg
    40,5 KB · Visningar: 162

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
26 g/l socker enligt SB .... o_O
Den klockar väl precis in på vad som kallas "trocken"? För min del är Kung Fu Girl precis på gränsen av vad jag tål i sötma hos en "torr" riesling och den har 13g/l (precis hälften). Keller är däremot knastertorr med bara ett par gram /l?
 
Den klockar väl precis in på vad som kallas "trocken"? För min del är Kung Fu Girl precis på gränsen av vad jag tål i sötma hos en "torr" riesling och den har 13g/l (precis hälften). Keller är däremot knastertorr med bara ett par gram /l?

Satan I gatan, well, har smakar bra mkt sötare riesling iaf Gilade vinet!

Gick runt och botaniserade säkert en halvtimme och trodde jag hittat en torr modell :) Inte lätt detta hehe
 
Toppen