Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

vinosofi

Medlem
Den klockar väl precis in på vad som kallas "trocken"? För min del är Kung Fu Girl precis på gränsen av vad jag tål i sötma hos en "torr" riesling och den har 13g/l (precis hälften). Keller är däremot knastertorr med bara ett par gram /l?
Tror att gränsen för Trocken går vid 9g/l. Sen är det väl halbtrocken upp till 18.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Körde en tur till Philipson Wine i veckan och fick med följande:
Brunello di Montalcino Abbadia Ardenga 2012
Langhe Nebbiolo Trediberri 2015
Barbera d´Alba Trediberri 2016
Barolo Marcenasco Renato Ratti 2012
Givry Rouge 1. Cru Clos Salomon Domaine Clos Salomon 2014
Altesino Rosso Toscana Igt 2015
Châteauneuf-Du-Pape Cuvée Deux Soeurs Tour St Michel 2012

Denna gången drog jag igång en egen lagringspall nere hos dem tidigare i höst (avgift 150dkk/mån) så ha jag köpt när de kommer med bra tillbud och levererat det till pallen så jag byggt upp ett lager innan jag åkte ner.
Men det kostar också 125dkk per order?
 

Uncle_Bob

Medlem
Men det kostar också 125dkk per order?
Ja, det stämmer men vi är tre som delat på det och alltid beställt ett antal lådor när vi lagt order så det har vart ganska marginellt jämfört med vad vi sparat på att hugga på aktuella tillbud... De annonserar ju mer mer hysteriskt än hemelektronikhandlare men det kommer bra fynd regelbundet om man orkar filtrera igenom bruset.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Tror att gränsen för Trocken går vid 9g/l. Sen är det väl halbtrocken upp till 18.
Jo du har rätt i det. Jag uttryckte mig lite klumpigt. Vad jag menade är att gränsen för torrt vin är någon stans strax över 20g/l. Tyskarnas Trocken <9g/l och halbtrocken (eller feinherb som de vill att det kallas) 9-18g/l. Dessa värden ligger fortfarande ett antal g under gränsen för "torrt"? Gränsen för sött vin går ju någonstans vid 45g/l med många av de bästa vinerna 10-20x mer? Torrt vin för mig är definitivt under 9 g/l - allt annat blir för sött!
 
just i detta fallet så fanns väl SBs smakklockor där detta vin har hälften fullt i sötma?

Kanske missuppfattat klockorna :) Är inte helsvart klocka = max och helvit = min?

Dessutom kan jag utläsa 8gr/l... har jag missat något?
 

Attachments

  • 26F38E61-ED62-43A2-9BBD-30091686C8C9.png
    26F38E61-ED62-43A2-9BBD-30091686C8C9.png
    108,8 KB · Visningar: 174

Poussard

Medlem
Kanske missuppfattat klockorna :) Är inte helsvart klocka = max och helvit = min?

Dessutom kan jag utläsa 8gr/l... har jag missat något?
Måste missuppfattat vilket vin du pratar om. Det finns bara en "Ruppertsberger Hofstück" vad jag kan se och det är artiklelnr 5914. Vilket vin var det du avsåg?
 

Gomseglet

Medlem
Ja, hörni, senaste jag har köpt-inlägget var 26 juli. Sedan dess har jag handlat en del:

2008 Giacomo Borgogno Barolo Riserva
2013 Massolino Barolo
2013 Luigi Baudana Barolo Serralunga d'Alba

2015 Van Volxem Kanzemer Altenberg Alte Reben
2015 Kühling-Gillot Niersteiner
2015 Ökonomierat Rebholz vom Buntsandstein
2015 Reichsrat von Buhl Deidesheimer
2015 Wittmann Westhofener
2015 Georg Breuer Rauenthaler "Estate"
2015 Georg Breuer Rauenthaler Nonnenberg
2015 Bischöfliche Weingüter Trier Scharzhofberger Spätlese
2015 Bischöfliche Weingüter Trier Trittenheimer Apotheke Spätlese feinherb
2015 Martin Müllen Trarbacher Hühnerberg Spätlese trocken "3te Terrasse"
2015 Martin Müllen Trarbacher Hühnerberg Kabinett trocken
2015 Dr. Bürklin-Wolf Ruppertsberger
2016 Emrich-Schönleber "Frühtau"
2016 Schäfer-Fröhlich Bockenauer "Schiefergestein"
2016 Reichsgraf von Kesselstatt Josephshöfer Spätlese
2016 Hofgut Falkenstein Krettnacher Euchariusberg Kabinett Alte Reben
2016 A. Christmann Gimmeldingen
2016 Van Volxem Saar Riesling

Pust. Några redan uppdruckna, dessutom. Jag tror att jag köper för mycket.
 

MagnusH70

Medlem
Ja, hörni, senaste jag har köpt-inlägget var 26 juli. Sedan dess har jag handlat en del:

Pust. Några redan uppdruckna, dessutom. Jag tror att jag köper för mycket.

Nejdå. Så länge plats finns är det bara att köpa. Det är värre när man upptäcker att smaken ändras och man börjar gilla unga viner istället för de där gamla som ligger i källaren.
 
Toppen