Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Skrutt

Medlem
Den har vi haft som månadens vin!
Augusti 2015

Då drack jag vinet med min familj till en fläskfilé-pasta hemma hos min syster.
Märkligt hur jag kan komma ihåg exakt när och var jag drack vinet..
Har ni samma minne när det gäller viner och era egna intressen, men inte med annat? :D
Ja, med lite OT-risk då... Viner kan verkligen göra att jag kommer ihåg tillfällen som annars skulle smälta ihop. Till exempel har vi grannar som vi bjudit på middag ungefär ett halvdussin gånger. Från dessa tillfällen minns jag nästan bara generella saker, dvs. vilken sorts stämning det brukar vara och vilken mat vi sannolikt bjudit på. Men jag minns tydligt att vi en gång hade mogen Barolo Albe i glaset, och det ger också några anmärkningsvärt konkreta minnesbilder.

Jag kan även minnas ytterst vardagliga detaljer kring viner. T.ex. minns jag tydligt hur jag satt på samma plats som precis just nu första gången jag provade Ridge Lytton Springs och upplevde dess drivna nyponpuréiga frukt. Jag minns en busighet över själva öppnandet av den flaskan, sent en vardagskväll som egentligen skulle vara över men fick komma tillbaka på "Suspicious Minds"-liknande vis. Det var dekadens, men en kontrollerad sådan.

Så det finns en viss korsbefruktning mellan vin och dess sammanhang, en madeleinekaka-effekt - även om jag inte betraktar Proust som realist, åtminstone inte i episoden med madeleinekakan - men detta är inte rätt tid och plats att utveckla det så förskräckligt mycket mer. (Eller jo, det är iofs mellandag men jag har en del annat för mig...)
maxresdefault.jpg
 

Hipshot

Medlem
Är på semester i Portugal. Var nyss hos en väldigt intressant och trevlig producent i Colares några mil norr om Lisboa.
Det var stängt men han var snäll och avbröt sitt jobb i vinkällaren för att sälja lite buteljer till en intresserad svensk familj.
En intressant artikel om Colares:
http://blend-allaboutwine.com/en/colares-the-most-ridiculous-wine-region-in-the-world/

Producenten vi besökte: Adega Viuva Gomes.
http://www.adegaviuvagomes.com/
EB38D847-F0CE-4129-8410-9117A3ADC4D3.jpeg

Det blev fyra flaskor för mig.
Vänster till höger: 1934, 1965, 1967 och 1969
 

Hipshot

Medlem
Hittade också ett roligt café i staden Silves vid Algarvekusten. Ett litet café som hade mängder med lokala viner av äldre sort uppstaplade längs väggarna.
Otroligt vacker liten stad med en stor ringmur uppe på toppen av kullen.

1995 och 1998 Quinta do Poço do Lobo Reserva Cabernet Sauvignon
(Brorsans vinflaska längst till höger)
FD196340-159E-471B-9738-4DAFFDDA46CD.jpeg
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Jag inledde 2018 med att plocka hem fyra flaskor från två av Champagnes största framtida hopp:

IMG_6201.JPG

Emmanuel Brochet Le Mont Benoit (2014/2013) x 2
2013 Aurélien Lurquin 100 % Meunier (11 mån på fat, utan dosage, total produktion: 416 flaskor)
2014 Aurélien Lurquin Coteaux Champenois BdN Les Crayères (stilla vitt vin på 100 % pinot meunier, tot prod: 267 fl)
 

Gomseglet

Medlem
Dags för avrapportering:

NV Jacquesson & Fils Champagne Cuvée No. 739
2004 Fontanafredda Barolo Lazzarito "Vigna la Delizia"
2008 Weingut Max Ferd. Richter Wehlener Sonnenuhr Riesling Spätlese
2012 Dr. Loosen Wehlener Sonnenuhr Riesling Großes Gewächs "Alte Reben Réserve"
2015 Emrich-Schönleber Monzinger Halenberg Riesling Halgans trocken
2015 St. Urbans-Hof Ockfener Bockstein Riesling Kabinett
2015 Weingut Heymann-Löwenstein Riesling Schieferterrassen
2015 Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Kabinett "AP 3"
2015 Peter Jakob Kühn Riesling Quarzit
2015 Wwe. Dr. H. Thanisch Berncasteler Doctor Riesling Kabinett

2016 Keller Riesling von der Fels
 
Toppen