Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - augusti 2015 - Försök 2

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra vin, vin med speciella kavliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte, men vill se omröstningen


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Rexel

Medlem
Nytt försök! Lite mer klassisk producent och en av dom bättre prissatta Brunellos på SB har kommit med ny årgång.

Augusti månadsvin "Försök 2" blir (Ordinarie sortiment, ny årgång).
  • 2010 Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino (79013)
  • 279:-
  • Flaska, 750 ml
Inte lika kul som det förra då detta är lite mer "vanligt" från känd producent
 

ChristianB

DipWSET
Det är nytt för mig i alla fall, så jag beställer gärna! :)

Edit: Tänkte beställa den direkt, men nej... Det är ju slut i weblagret. Jag misstänker att det kommer gå utmärkt att beställa en flaska när jag väl står på jobbet, så det här lilla missödet tillskriver jag helt och hållet SBs "fantastiska" hemsida.
 

jrick

Medlem
Finns på mitt lokala bolag. Bör också gå att beställa från en butik till en annan genom kontakt med sitt lokala bolag. Jag hakar på!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nytt försök! Lite mer klassisk producent och en av dom bättre prissatta Brunellos på SB har kommit med ny årgång.

Augusti månadsvin "Försök 2" blir (Ordinarie sortiment, ny årgång).
  • 2010 Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino (79013)
  • 279:-
  • Flaska, 750 ml
Inte lika kul som det förra då detta är lite mer "vanligt" från känd producent
Utmärkt! Det finns att få tag i här på Kl Wines ser jag, men ca 100 pix dyrare. :(
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Beställning lagd. Fanns givetvis inte på SB i Huddinge centrum. Kvinnan på SB sa "räcker det inte med det vi har" när jag sa att jag ville lägga en beställning. Visste inte först om jag skulle ta det seriöst eller om det var ett skämt. När jag påpekade att utbudet på SB Huddinge är undermåligt och att det mest består av bibbar och öl (ljus lager) så var svaret att sådana "dyra" viner inte säljs och att de bara skulle stå kvar på hyllan. Jag sa då att om det aldrig kommer in andra alternativ (ex tillfällighetssortimentet) hur ska folk då veta att det finns andra produkter. Sedan att de på hyllan har 4 olika amarone mellan 259:- och 319:- är en helt annan sak. Det var som att prata med en vägg :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det verkar som jag blir först ut med att testa månadens vin då jag såklart kände mig tvungen att inte anstränga SB:s saldo i onödan och låta er andra knipa denna godbit till ett avsevärt bättre pris än jag. KL Wines levererar med råge, men med skatten adderad så landade priset på ohyggliga 49 dollar - tänk på det när ni hämtar ut eran flaska!

2010 Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino

image.jpg


Vill börja med att tacka @Rexel för en utmärkt tolkning av vår kära aktivitet. Vi vill ju gärna att den som väljer vin verkligen kan rekommendera vinet ifråga och på så vis vara en garant för att vinet är något extra, åtminstone i förhållande till pris. Jag gillar!

Hur upplevdes vinet då?

Jo tack, det var utan tvekan en grymt trevlig upplevelse!

Italienskt ut i fingerspetsarna men förvånansvärt generöst med murriga körsbär och plommon direkt från start med ett fint djup och en del mognadstoner trots sin relativa ungdom. Medelfylligt till fylligt med ganska mjuk, balanserad och rund munkänsla, men med rimlig syra och riktigt bra tanninstruktur som biter ifrån främst i eftersmaken. Med lite luft så bjuds det på tobak, ceder, kakao, läder och basilika med en del torkad frukt och extraherat te i basen samt lite tjära, stendamm och jord i svansen. Drickmoget enligt mig, men det klarar såklart mer lagring för den som orkar vänta.

Jädrigt gott vin i vilket fall som helst och det klart bästa vin vi har haft som forumvin helt utan tvekan. 92p
 

Beo

Medlem
Testades under ej så väl kontrollerade former utomhus i samband med grillade köttbitar.
Salvi - rödfruktig med rejäla tanniner som inte var på humör idag.
Vajre - på strålande humör gav Barbi en bra match.
Barbi - med blåbär, körsbär och mjuka fat blev det dagens vinnare. Kändes på något sätt mogen när första glaset hälldes upp.
Stramade till sig lite efter en stund i karaffen (kylskåpet). Serverades runt 17 grader.
Ytterligare dekantering kan inte påverka resultatet då någon redan dryckit upp slattarna i karafferna.
Då testar vi. För att göra det lite intressantare lägger vi till några andra 2010.
Villa Poggio Salvi Brunello 2010
Albe Vajre Barolo 2010
Barbi Brunello 2010 Månadens vin

Tack @Rexel för inspirationen till dagen viner
IMG_0601.jpg
 

Larseman

Medlem
För att vara lite rationella så körde vi juli och augusti på samma gång ;)
WP_20150801_004.jpg


Utlåtande för Soaven återfinns i juli månads tråd, här kommer Brunellon:
Ljust tegelröd färg. Öppnar med varma och insmickrande toner. Frukten är åt det ljusröda hållet med hallon och bigarråer. Mycket kryddor, kanel och kryddnejlika, en del sandelträ. I munnen är den också varm och mjuk om än lite eldig. Mycket syra men ganska tama tanniner. Frukten drar åt tranbär och hallon. Saknar möjligen lite mer djup och längd, men jag gillar den. Gränsfall om den når 90p, men jag är generös ikväll :rolleyes:
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
barbi.jpg

Dax för månadens vin. Det här vinet stog redan på "att-göra-listan", så det var ett perfekt val - Tack @Rexel!
Referensen blev Tenimenti Angelini Val di Suga Brunello di Montalcino 2010. Hade drukit den tidigare och gillade den den gången, men det var den första Brunello -10 vi testade, så omdömet hade kanske förändrats?
Tenimenti Angelini Val di Suga Brunello di Montalcino 2010: Doft av körsbär, Fazerlakrits och lite halm. Hög syra, massor av körsbär, peppar, läder, rosor och jasmin. Lång eftersmak, otroligt insmickrande, en liten hundvalp som strålar ut "älska mig", och det gör man. Perfekt nu, behöver inte lagras, drick nu och njut - minst lika bra som första gången - 92p
Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino 2010: Doften är mer återhållsam än hos Val di Suga men har ett tydligt inslag av örter: rosmarin och timjan. Mer syra, tanniner och mörka bär, snygg balans, men saknar lite längd - behöver kanske mer lagring? Vinet har mer drag av sydfrakrike än Italien. Det klart bästa månadens vin hittils - utväxlingen på den extra hundralappen är ganska hög. Idag fick Barbi ändå känna sig slaget av Val di Suga, men positionerna kanske byts om 10 år? 90p idag.
 

Elvis

Medlem
Jag tycker mycket om Toscana-viner och jag tar ofta in Brunello på restaurang. Däremot har jag inte besökt eller läst särskilt mycket om regionen. Kul med en Brunello som månadens vin!

Det här var en väldigt trevlig bekantskap. Svarta vinbär på näsan, blåbär, överhuvudtaget mycket mörk frukt, medelfyllig med en lite stram avslutning. Lite mer elegant än en typisk Brunello. Lite gröna toner också. Väldigt trevlig just nu men vinner säkert på ytterligare några års lagring.

Vinet passade utmärkt till grillad entrecôte med bearnaise, färskpotatis och tomatsallad. och jag kan tillägga att min fru var väldigt förtjust också.

91 poäng
 
Trådskapare
Rexel

Rexel

Medlem
Då var det dags att poppa månadens vin efter lite årgångsstrul med förra valet, men en brunello kan ju aldrig vara fel;)
Doft av örter med en lite pepprig mintig ton, läder och jord tillsammans med lite stallighet....
Skön harmonisk syra med ganska mjuka tanniner, bra fruktighet med mörka röda bär, lite plommon. Tycker vinet har en bra balans och passar min gom riktigt bra, det enda negativa är en lite för hög alkoholhetta, men samtidigt är den härlig i eftersmaken. Behövs nog lite tid i källaren för att balansera upp detta.
Riktigt gott och kommer nog köpa några och lägga undan tillsammans med Fanti 2010, Fanti är än så länge den bästa 2010 i prisklassen som jag provat. Ger Barbi 91 pinnar:)
 
Toppen