Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - augusti 2015 - Försök 2

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra vin, vin med speciella kavliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte, men vill se omröstningen


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det heter gomsegel, inte palett! Missade du Carl-Jan och Knut-Christian?

Och på engelska är det palate inte palette alla ni som skriver taskig svengelska på CT. Palatinen (kullen i Rom), geddit?

Efter denna rant lutar jag mig tillbaka och sippar vidare. Ah.
Mäh!
På fraaanzska så heter det? Vaddå ?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det heter gomsegel, inte palett! Missade du Carl-Jan och Knut-Christian?

Och på engelska är det palate inte palette alla ni som skriver taskig svengelska på CT. Palatinen (kullen i Rom), geddit?

Efter denna rant lutar jag mig tillbaka och sippar vidare. Ah.
Gomspegel är fö ett ord som är alldeles för ( ... jag saknar ordförråd ... ) xxx:igt för att jag någonsin skulle använda det. Orden: "smak" och "gom" räcker i min värld där varken likes eller gilla har någon påverkan på den jag ÄR :)
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Mäh!
På fraaanzska så heter det? Vaddå ?
Goût. Eller gomen, om du vill, på svenska.

Den gudomliga Palatinen (gomseglet) är följande:
The roof of the mouth, separating the cavities of the nose and the mouth in vertebrates.
"Forty percent of head and neck cancers occur in the oral cavity, including the tongue, floor of the mouth, palate , lips and oropharynx."
synonymer: roof of the mouth, hard/soft palate
a person's appreciation of taste and flavor, especially when sophisticated and discriminating.
a fine range of drink for sophisticated palates
synonymer: (sense of) taste, appetite, stomach
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Goût. Eller gomen, om du vill, på svenska.

Den gudomliga Palatinen (gomseglet) är följande:
The roof of the mouth, separating the cavities of the nose and the mouth in vertebrates.
"Forty percent of head and neck cancers occur in the oral cavity, including the tongue, floor of the mouth, palate , lips and oropharynx."
synonymer: roof of the mouth, hard/soft palate
a person's appreciation of taste and flavor, especially when sophisticated and discriminating.
a fine range of drink for sophisticated palates
synonymer: (sense of) taste, appetite, stomach
Jag ser VERKLIGEN fram mot en underbar kväll i Umeå :)

ごめん、[gomen] japanska för "ursäkta" eller "förlåt".
 
Last edited:

jrick

Medlem
Jaha, då har även jag provat. Befinner mig på "landet" som vi Stockholmare säger, dvs i mitt/vårt torp utanför Stockholm. Jag har min vana trogen när jag är här grillat - ledsagaren till dagens vin är entrecote med chorizosmör, ugnsbakad mandelpotatis och en sallad på tomat, rödlök och rucola.
Dekanterar ett par timmar innan middagen, det är ju en ung Brunello vi pratar om här. Doften bjuder inte till så mycket men en smula jord, mycket körsbär och lite blåbär tycker jag mig hitta. I smaken är det mer körsbär, en smula plommon, tobak och choklad. Innan ytterligare luftning tyclte jag mig hitta lite karljohan också. Tanninerna är väldigt höga! Kanske det strävaste vinet jag druckit i år. Det här känns en smula oförlöst. Till maten sitter det riktigt bra, sommelierklass på den matchningen. Jag sätter 89 poäng, tror att det kan nå 91-92 om man ger det minst fem år.
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Fortfarande augusti! Serverades till rotfrukter i ugn och stekt tournedos.

Syrliga körsbär, en del fat, lång eftersmak med en kryddig ton. Medelfylligt. Kändes silkeslent i gommen, upplevde inte alls några tuffa tanniner. Helt klart ett bra vin! Har svårt att säga någonting om mognadsprocessen, men landar nog på 90p.
 

Mats

Gone todash....
Drack det här förra helgen och försöker nu få till en beskrivning baserat på ett inte helt perfekt minne och anteckningar skrivna på ett gammalt kuvert samtidigt som jag dricker en Rollan de By 2005.

När man lukter på det är det först som en blandning av en bordeaux och en cabernet franc men allt eftersom kvällen går blir det mer och mer Italien man känner (körsbär mm). Doften är definitivt mogen och den mognar allt mer under kvällen. I bdx-doften finns en lukt av stall som är mycket lik den hos min farmor och farfar som det luktade i deras uthus som var från 16 eller 1700-talet och som nu var lager för någon affär nu men hade kvar sin gamla stallukt (Säter på 70-talet). Smaken är en konstig blandning av mogen till murrigt övermogen men samtidigt tydligt ung. Tyvärr lite kort och bitter. Uttalad syra. Sen står det viol, tranbär, kaffe och choklad också i mina anteckningar. Har skrivit att doften var 91 p men smaken 86 och summan 88 p med möjlighet att bättras med några års lagring trots de många mognadstonerna som detta barn till vin hade.
 
Toppen