Låt oss dela en pava över nätet - augusti 2015 - Försök 2

Diskussion i 'Vin' startad av Rexel, 31 juli 2015.

?

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

1. 95-100 Klassiskt, ett stort vin

2. 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

3. 85-89 Mycket bra vin, vin med speciella kavliteter

4. 80-84 Bra, ett välgjort vin

5. 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

6. 50-74 Kan inte rekommenderas

7. Deltar inte, men vill se omröstningen

Resultat är endast synlig efter lagd röst.
  1. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London, Stlm och Umeå

Mäh!
    På fraaanzska så heter det? Vaddå ?

Vino fino gillar detta.
  2. StefanAkiko

Äh!
    Jag är en has-been.
    Du är en gonna-bee!

(Iaf så länge jag förblir opollinerad.)

Rexel gillar detta.
  3. StefanAkiko

Gomspegel är fö ett ord som är alldeles för ( ... jag saknar ordförråd ... ) xxx:igt för att jag någonsin skulle använda det. Orden: "smak" och "gom" räcker i min värld där varken likes eller gilla har någon påverkan på den jag ÄR :)

Last edited: 26 augusti 2015
  4. Rexel

Rexel Medlem

Precis, jag ser mig bara i början av min livskvargörande underbara utforskande vinresa:) Kanske byter efter en flaska vin om ngn timma:D

StefanAkiko gillar detta.
  5. Vino fino

Vino fino Medlem

Goût. Eller gomen, om du vill, på svenska.

Den gudomliga Palatinen (gomseglet) är följande:
    The roof of the mouth, separating the cavities of the nose and the mouth in vertebrates.
    "Forty percent of head and neck cancers occur in the oral cavity, including the tongue, floor of the mouth, palate , lips and oropharynx."
    synonymer: roof of the mouth, hard/soft palate
    a person's appreciation of taste and flavor, especially when sophisticated and discriminating.
    a fine range of drink for sophisticated palates
    synonymer: (sense of) taste, appetite, stomach

StefanAkiko gillar detta.
  6. StefanAkiko

Gillar ditt superord:
    Livskvargörande

:)

Så perfekt!

Rexel gillar detta.
  7. StefanAkiko

Jag ser VERKLIGEN fram mot en underbar kväll i Umeå :)

ごめん、[gomen] japanska för "ursäkta" eller "förlåt".

Last edited: 26 augusti 2015
    Vino fino gillar detta.
  8. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Jag har en bit kvar till världens "giganter" rörande detta vin:

James Suckling: 96p :eek:
    Wine Advocate: 94p :p
    Antonio Galloni: 93p :confused:
    Wine Spectator: 92p :)

Lilla jag: 92p (Kanske något generöst, men va fan - bättre fria än fälla). :cigarr:

Larseman gillar detta.
  9. Larseman

Larseman Medlem

Vem väljer vin för september? Börjar väl bli dags nu...

Beo, Elvis, Daniel A och 2 andra gillar detta.
  10. jrick

jrick Medlem

Jaha, då har även jag provat. Befinner mig på "landet" som vi Stockholmare säger, dvs i mitt/vårt torp utanför Stockholm. Jag har min vana trogen när jag är här grillat - ledsagaren till dagens vin är entrecote med chorizosmör, ugnsbakad mandelpotatis och en sallad på tomat, rödlök och rucola.
    Dekanterar ett par timmar innan middagen, det är ju en ung Brunello vi pratar om här. Doften bjuder inte till så mycket men en smula jord, mycket körsbär och lite blåbär tycker jag mig hitta. I smaken är det mer körsbär, en smula plommon, tobak och choklad. Innan ytterligare luftning tyclte jag mig hitta lite karljohan också. Tanninerna är väldigt höga! Kanske det strävaste vinet jag druckit i år. Det här känns en smula oförlöst. Till maten sitter det riktigt bra, sommelierklass på den matchningen. Jag sätter 89 poäng, tror att det kan nå 91-92 om man ger det minst fem år.

Last edited: 29 augusti 2015
    Larseman, Tomas Lindblom, mnor och 2 andra gillar detta.
  11. Tomas Lindblom

Tomas Lindblom fd Deppodi Moderator

Fortfarande augusti! Serverades till rotfrukter i ugn och stekt tournedos.

Syrliga körsbär, en del fat, lång eftersmak med en kryddig ton. Medelfylligt. Kändes silkeslent i gommen, upplevde inte alls några tuffa tanniner. Helt klart ett bra vin! Har svårt att säga någonting om mognadsprocessen, men landar nog på 90p.

Mattias Schyberg, Larseman och jrick gillar detta.
  12. Mats

Mats Gone todash....

Drack det här förra helgen och försöker nu få till en beskrivning baserat på ett inte helt perfekt minne och anteckningar skrivna på ett gammalt kuvert samtidigt som jag dricker en Rollan de By 2005.

När man lukter på det är det först som en blandning av en bordeaux och en cabernet franc men allt eftersom kvällen går blir det mer och mer Italien man känner (körsbär mm). Doften är definitivt mogen och den mognar allt mer under kvällen. I bdx-doften finns en lukt av stall som är mycket lik den hos min farmor och farfar som det luktade i deras uthus som var från 16 eller 1700-talet och som nu var lager för någon affär nu men hade kvar sin gamla stallukt (Säter på 70-talet). Smaken är en konstig blandning av mogen till murrigt övermogen men samtidigt tydligt ung. Tyvärr lite kort och bitter. Uttalad syra. Sen står det viol, tranbär, kaffe och choklad också i mina anteckningar. Har skrivit att doften var 91 p men smaken 86 och summan 88 p med möjlighet att bättras med några års lagring trots de många mognadstonerna som detta barn till vin hade.

13. jrick

jrick Medlem

Det måste vara flaskvariation i detta vin.

Mattias Schyberg gillar detta.
  14. Mattias Schyberg

@Rexel, var är du? Det är hög tid för nästa vinväljare!

Larseman gillar detta.
  15. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Tror han är på semester i Italien. Iaf nämnde han något om det i en annan tråd.

Mattias Schyberg gillar detta.
  16. Mattias Schyberg

Jag tar bollen och utnämner en ny väljare om han inte hört av sig under dagen. :)

17. Rexel

Rexel Medlem

Jag är här, glömde att jag skulle välja:). Återkommer under dagen

Magnus L, Larseman och Mattias Schyberg gillar detta.
  18. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Hade varit bra med en kompakt lista över dom som tidigare valt. Något att lägga i till exempelvis Retro-tråden?

Tomas Lindblom gillar detta.
  19. Rexel

Rexel Medlem

Sökte och bläddrade bland trådarna för att hitta ngn som inte varit med och valt månadens vin. Kunde inte se att @Michael.S valt någongång? Kändes rätt att passa vidare till en boråsare, så din tur @Michael.S

Mattias Schyberg och Magnus L gillar detta.
  20. Michael.S

Michael.S Medlem

Tack för det @Rexel . Men jag har inte ens haft tid att prova vinet du valde ut än. Har nytt jobb och mycket annat att tänka på just nu. Jag får tyvärr avstå denna gång. Känns bättre att göra det en annan månad. När jag har tid.

ChristianB och Mattias Schyberg gillar detta.

Dela sidan