Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - augusti 2015 - Försök 2

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra vin, vin med speciella kavliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte, men vill se omröstningen


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Skulle ni säga att den här månadens vin var ett druvtypiskt Brunello?
Jag har bara haft ett sammanträffande med denna druva, och det var igår!
 
Trådskapare
Rexel

Rexel

Medlem
Tack för det @Rexel . Men jag har inte ens haft tid att prova vinet du valde ut än. Har nytt jobb och mycket annat att tänka på just nu. Jag får tyvärr avstå denna gång. Känns bättre att göra det en annan månad. När jag har tid.
Inga skymmer, vi förflyttar dig till framtiden:), letar upp någonannan vinnörd...
 

akaSami

Livsnjutare
I sista stund testades denna hemma hos mig igår,
Jag har väldigt begränsad erfarenhet från Brunello, men jag måste säga att jag gillade denna.
Fin röd i färgen något övergående i tegeltoner. Ganska transparent.
De doftnoter jag lade på minnet var, mogen mörk frukt, lite jordig, en ton av lakrits.
Smaken var till en början ganska hög i syran med tydlig tannin, men utan att vara påträngande sträv. god fruktighet som lättade upp syran efter en stund i munnen.

Den serverades tillsammans med Stekt Entrecote med sauterad portobello och potatispuré smaksatt med rostad vitlök. En lyckad kombination i mitt tycke!

Totalintrycket är ett gott vin men ingen fullträff. För mig så saknas lite kropp i vinet för att ta denna till de högre betygen =)
Ser med glädje fram emot Septembers pava.
 

Michael.S

Medlem
Även jag provade en skvätt igår kväll, fick lämna större delen av innehållet i flaskan till min bättre hälft. Då jag körde till flygplatsen halv 6 i morse.
I doften känner jag plommon, svamp och lite tobak. Något stängd då den bara varit i karaff runt två timmar.
Höga tanniner och en medel syra. Mycket bra längd. Ett komplett vin som jag gärna dricker igen. Men då gärna med några år på nacken. 91p vill jag nog ge detta vin. Bra val @Rexel
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Bärig med vin och björnbär fick även smak av grön paprika och peppar. Eftersom jag drack det oblint så var förnimmelsen av peppar snarare alkoholen. Lätt vin men med tanniner, kändes som en korsning av PN och nebbiolo.

Har definitivt kvaliteter men inte min stil så därför lite svårt att sätta poäng.

Men subjektivt 86p
 
Toppen